PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
Min volvo 142 har haft lite periodvisa problem med starten. För någon dag sedan tickade det bara när jag vred på tändningen, startmotorn drog inte runt alls , för att nästa dag fungera perfekt. Sedan tände den inte ens med starthjälp av annan bil (startmotor drog på bra men ingen gnista) men gick igång med hjälp av startgas... Sistnämnda kan vara en kombination av i princip/helt tom tank+skräp i tanken misstänker jag. Hursomhelst så misstänker jag att batteriet gjort sitt, vet ej hur länge det suttit där men ser lätt retro ut. Indikatorljuset eller vad man ska säga lyser inte grönt längre heller utan är smått röd.
Kom gärna med förslag till vad som annars kan vara fallet, men antar att bilbatteriet är skyldigt!

Så då undrar jag hur man ska tänka vid batterival. Vad har ni i era 140:or? Biltemas funkar? Vilken Ah räcker för originalbil med original stereo/högtalare osv , inget annat tillbyggt trams ;)

tack!
av Rådlös
Från början var det 60 Ah. Det fungerar säkert nu också.
Kolla här i tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=76265

Skriv ut den bilden på voltmetern och gärna Ohms lag också. Häng upp dom på väggen i garaget så att du påminns om det varje dag.
Det som kan vara något att känna till är ordet Vilospänning. Det mäter man på batteripolerna kanske en ½-timma efter att man har stängt av motorn. Det tar en liten stund för elektronerna att "lugna ner sig" efter att generatorn och förbrukarna har "rört om" i elektrolyten. På ett friskt batteri skall man kunna mäta upp dom spänningarna.
Det övriga talar väl för sig själv. Men fråga annars om du grubblar över något.
av rid54
142volvo skrev:Min volvo 142 har haft lite periodvisa problem med starten. För någon dag sedan tickade det bara när jag vred på tändningen, startmotorn drog inte runt alls , för att nästa dag fungera perfekt....
tack!
Låter som det kan finnas skäl att kolla polernas anslutning, jordflätor och andra förbindningar av "tyngre karaktär". Ett batteri blir ju inte bra av sig självt över natten... Däremot kan glapp/dålig kontakt vara lite tillfälligt, sådär. Dessutom kan det vara i startmotorn det finns nåt problem (kontakterna i solenoiden, allmän tröghet) samt dålig kontakt i manöverledningen TILL solenoiden (tunna sladden, från tändlåset).

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]