Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milktrucker
Rådlös skrev:Bara en kommentar till Miktrucker och upplysning till Togr: V70 2.0 F Har ingen kamrem. Den har en kamkedja i stället. Det finns ingen fastställd kontroll eller bytesintervall för kedjan. Det kommer i så fall långt in i framtiden. Eller när behovet uppstår.
ok. är inte så hemma på "icke-volvo-motorer". Är det en ford-motor?
Användarvisningsbild
av Perc
Min spontana tanke: 2.0F är för trött. Jag har aldrig provkört nån men det säger väl sig självt, två liters sugfyra i en V70 gör inte någon glad. 2.5FT är fin, men bränsletörsten är därefter, iallafall om min gamla 2.5T -04 kan användas som måttstock. Det blev tröttsamt att tanka den i längden.

Sen tycker ju jag att det självklart ska vara automat också, men det är ju bara jag. ;)
Användarvisningsbild
av milktrucker
Perc, min erfarenhet av 2.0F är att den fungerar bra även på motorväg och om man kör aggressivt i stadskörning svarar bilen bra iaf.
Användarvisningsbild
av MartinS
Kör man Renault Scenic idag så blir även en 2.0F ett stort lyft om den sitter i en V70. Tror det blir utmärkt om man bor i en liten stad och inte kör jättemycket.
Användarvisningsbild
av TommyP86
T3/T4 då? Kan du hitta en sån till överkomligt pris är det min rekommendation. Har en t4f själv, har inte hunnit med mer än 200 mil kanske, men jag köpte den på argumenten att : inte några drivremshaverier som femmorna. Låg skatt (5 år utan sen 880kr året) och en hygglig soppaförbrukning. Gillar femmorna, men att börja ägandet med att byta ac kompressor, servopump och drivremsspännare som sedan ska bytas med täta intervaller är inte så lockande. T4an har liksom inte ens kamrem...(nog för att det är ett litet problem med den långa intervallen på femmorna, men ändå)Enda saken jag inte gillar med fyran är ljudet på tomgång, direktinsprutning låter inte roligt alls.
av Togr
Svaren bara ramlar in :-)

Jag har tittat igenom länkarna som postats och ser att flera lyft fram AFV-modeller.
Jag har själv tittats lite på AFV konverterad V70 men mitt krav är att konverteringen är gjord på 2011 års chassi, anledningen är att den förhöjda gastanken då endast tar 9 cm i anspråk emedan de äldre modellerna tar upp nära 15 cm. Problemet med mina krav är att bilarna efter 2011 som är AFV konverterade ligger för högt i pris :-(

Vad tror ni, ska jag börja blicka lite på Diesel? jag kör max 1500 per år, är det värt den extra årskostnaden?

Jag funderar på att lägga bud via KVD, skulle ni våga köpa en bil via KVD utan att först se en bil med egna ögon och att fysisk få känna och klämma?
Användarvisningsbild
av milktrucker
Aldrig i ......... Köpa bil på kvd. Sönderkört avdank som företagen inte kan sälja.
Service Peugeot 107 2007

Jag gjorde ju "normal" service (olja och[…]

Saknar Android Auto

Får ursäkta om det finns hundra tr&arin[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

https://youtu.be/LRrjbUQEVG8?si=PIDMjm5Z7HwZxOAO […]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten bra […]