Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skruffel skrev:Fliker in med en följdfråga till TS gällande hastigheten på bilens modem. Är hastigheten såpass låg att t.ex. Spotify hackar när man streamar det från bilens inbyggda nätverk? Om inte, så får man väl anse att allt fungerar som det skall - jag förutsätter att Volvo inte har tänkt att man ska streama 720p filmer direkt från internet genom bilens egna uppkoppling / wifi. :)
Nej, inget hack i Spotify när jag är ensam i bilen och det finns 3G-täckning för modemet. Men semestern nalkas...med Instagram-, iMessage-, YouTube-, Hemnet-, Spotify- och Snapchat-knarkare i bilen.

Volvo har helt korrekt sagt att det finns ett 3G-modem i bilen - inga löften om hastigheter m.m. Jag är glad och nöjd med det som jag har. Jag hade bara hoppats att man skulle kunna öka hastigheten lite grand med en mjukvaru-uppdatering, ungefär som man i nyare telefoner ibland kan få nya eller förbättrade funktioner genom att uppdatera mjukvaran.

Dessutom hade jag ju hoppats på streaming av 1080p... :D

Ingen som vet om, och i så fall hur, man klurar ut vad det är för 3G-modem i bilen?
JonnyRocker skrev:Jag har nyligen hämtat ut en XC60 D4 MY14 med Volvo On Call och är supernöjd med bilen!

Jag har satt in ett SIM-kort från operatören Hallon (=samma operatör som Tre) i bilen 3G-modem och allt fungerar bra. Vid en mängd tillfällen har jag mätt upp hastigheten på 3G-anslutningen genom att ansluta min iPhone 5s till bilen WiFi och via appen Bredbandskollen på telefonen mäta hastigheten i uppkopplingen. Jag har vid upprepade tillfällen och vid olika tidpunkter på dygnet mätt hastigheten på uppkopplingen i Stockholms innerstad, i Stockholms nordvästra förorter och längs E18 västerut från Stockholm. Jag är fullt medveten om att modemet i bilen, liksom operatören Hallon, inte stöder 4G.

Den snabbaste uppkopplingen jag har mätt upp är 2.864 Mbit/sek (ned) respektive 2.878 Mbit/sek (upp). Dessa två värden kom inte vid ett och samma mättillfälle men nästan alla mätresultat ligger stabilt kring dessa siffror; jag har aldrig legat över 3 Mbit/sek (varken ned eller upp).

I dag testade jag att sätta in ett 4G-SIM från Telia i bilens modem. När SIM-kortet fortfarande satt i MiFi-routern (Huawei E589) i bilen så hade jag 19.898 Mbit/sek (ned) och 8.271 Mbit/sek (upp). När jag därefter tryckte in samma SIM i bilens 3G-modem så fick jag 2.785 Mbit/sek (ned) och 2.598 Mbit/sek (upp). Min slutsats är att den (i mina ögon) relativt låga hastigheten sannolikt beror på 3G-modemet i bilen och dess mjukvara snarare än på val av operatör och/eller SIM-kort.

Vet någon i forumet om det på något sätt går att öka hastigheten i bilens 3G-modem? Går det att uppgradera modemets mjukvara via ÅF? Jag har flera datatörstande familjemedlemmar som skulle vilja kunna ta del av bilens 3G-uppkoppling via WiFi under sommarens bilsemester i Sverige. Att dela på mindre än 3 Mbit/sek blir nog ingen succé... :roll:
Jag har sagt det förut och säger det igen, Telia är för jäkla långsamma! 20 Mbit/s över 4G är inte OK någonstans! Jag får ju 16 Mbit/s över 3G och runt 75 Mbit/s över 4G med 3. :3

Om jag ska gå åter till topic, så borde det vara en hårdvarubegränsning alltså inget som kan lösas med en uppdatering av mjukvaran. Kan man inte stoppa in en USB-sticka i bilen?

Skickat från min Sony Xperia Z2 via Tapatalk Pro.
det du kan göra är att du köper mobilt bredband och använder dig utav en modem som klarar av USb/12volt

sen är det bara att titta på vad ni vill i bilen :)

tänk på att om ni är många och streamar ljud&bild så tar GB slut ganska fort speciellt om du vill titta 720p+
https://www.tre.se/privat/kundservice/t ... datamangd/

om du är intresserad av mobilt bredband så kanske du får ta över mitt :)

Jag har super billigt idag men tyvärr så är nätet överbelastat där jag bor så 4g fungerar inte längre hos mig :( och med 3g kan jag ej spela på xboxen
Eftersom jag ej får längre vad dom lovar fick jag säga upp abb förtid.

har beställt ADSL från telia och fungerar den bättre än tres 4G så sägs abb upp hos Tre.

Jag kan fråga Tre om jag får överlåta ABB till dig :)

Du kommer ej hitta bättre pris, det kan jag lova dig :)
har Tre Max Surf upp till 64mbit?, 100gb i mån, modem & router med extra miMi antenner pris 150kr/mån
SweRonin skrev:det du kan göra är att du köper mobilt bredband och använder dig utav en modem som klarar av USb/12volt

sen är det bara att titta på vad ni vill i bilen :)

tänk på att om ni är många och streamar ljud&bild så tar GB slut ganska fort speciellt om du vill titta 720p+
https://www.tre.se/privat/kundservice/t ... datamangd/

om du är intresserad av mobilt bredband så kanske du får ta över mitt :)

Jag har super billigt idag men tyvärr så är nätet överbelastat där jag bor så 4g fungerar inte längre hos mig :( och med 3g kan jag ej spela på xboxen
Eftersom jag ej får längre vad dom lovar fick jag säga upp abb förtid.

har beställt ADSL från telia och fungerar den bättre än tres 4G så sägs abb upp hos Tre.

Jag kan fråga Tre om jag får överlåta ABB till dig :)

Du kommer ej hitta bättre pris, det kan jag lova dig :)
har Tre Max Surf upp till 64mbit?, 100gb i mån, modem & router med extra miMi antenner pris 150kr/mån
Det går bra att överlåta ditt abonnemang om du inte har någon bindningstid kvar. 3 har ju maxfart i sina nät, så det är högsta möjliga hastighet. Vid överlåtning tillkommer en avgift på 250 kr.
SweRonin skrev: Det går bra att överlåta ditt abonnemang om du inte har någon bindningstid kvar. 3 har ju maxfart i sina nät, så det är högsta möjliga hastighet. Vid överlåtning tillkommer en avgift på 250 kr.
Jobbar du på 3 eller? Om inte annat så lär du bo i en 4g mast som ingen använder om du jämt ligger på >75 mb/s, alla som jag känner med 3 (vilket iof inte är många) har stora problem med täckningen.

Kom upp i 17mb/s med min iphone 5 och 35mb/s med min 5s både med telia, strömma porr kan jag göra hemma sen med fiber.
corzair skrev:
SweRonin skrev: Det går bra att överlåta ditt abonnemang om du inte har någon bindningstid kvar. 3 har ju maxfart i sina nät, så det är högsta möjliga hastighet. Vid överlåtning tillkommer en avgift på 250 kr.
Jobbar du på 3 eller? Om inte annat så lär du bo i en 4g mast som ingen använder om du jämt ligger på >75 mb/s, alla som jag känner med 3 (vilket iof inte är många) har stora problem med täckningen.

Kom upp i 17mb/s med min iphone 5 och 35mb/s med min 5s både med telia, strömma porr kan jag göra hemma sen med fiber.
Nix, jobbar inte på 3.
Hemma i huset har jag runt 20 - 30 Mbit/s över 4G och 10 - 16 Mbit/s över 3G. Lämnar jag huset så dubblas 4G hastigheten och ett par kilometer längre så ligger jag på 75 Mbit/s.

Bor på västkusten (Smögen, Kungshamn och Hunnebostrand kanske du vet var det ligger?) och upplever inga som helst problem med täckningen till skillnad från Net4mobilitys nät (Telia & Tele2) som är som en hålig ost när det gäller 3g täckning. Hoppar ner på Edge (2G) jämt och ständigt.

Har fiber hemma med från Telia :)
SweRonin skrev:Jag har tre och som bäst fått 25mbit.

Grattis, vad är hemligheten använder du extra antenner lika stora som Nasas lr?
Tre har väl Max 64mbit och det får typ ingen iaf enligt 3 kundtjänst.

Hur får du 10mbit mer än vad tre erbjuder?
Jag gör ingenting. Vi är 4 i familjen med 3, de som har 4g når de hastigheterna. Tre säljer max 64 Mbit/s, men hastigheten är obegränsad så man kan nå högre hastigheter. Bild
Här är en bild när jag är ute i skogen på promenad 3 km hemifrån, gick ganska snabbt men inga 75 Mbit/s. Förmodligen för alla träd.

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]