NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är trött idag tyvärr men visar momentanförbrukningen också höga siffror?

Har du kontrollerat och fyllt på additiv samt nollat räknaren för additivet? Nej, givaren/räknaren kan inte förlitas på i VIDA utan manuell koll måste göras i ADM tanken. Finns det inget additiv så kan bilen loopa regenereringarna.

Kontrollerat så att inte bromsarna och/eller handbromsen kärvar?

Det är vad jag kommer på just nu.
Inga problem.
Nämner igen att jag är helt utmattad idag men skall göra så gott jag kan att svara lite till. Kan bli lite osammanhängande också... Skulle du tolka något som otrevligt så ber jag om ursäkt på förhand.

Additivet skall fyller på var 6000 mil. Varje gång du tankar över 5 liter så beräknar styrenheten hur mycket additiv som skall pumpas ut till tanken.
ADM = Styrenhet Additiv har tyvärr ingen riktig givare som kan ge dig svar om hur mycket som finns kvar. Det är bara en simpel räknare. Så om du går in med DICE/VIDA så kan du nolla ADM och säga att additivet är påfyllt men skiter i att fylla på, ja då tror tyvärr ADM att det är fullt.
Och sedan är den onda cirkeln igång. Bilen försöker regenerera trots att det inte finns additiv. Och så fort motorn gått i 5 minuter och motortempen är tillräcklig, ca 80 grader? så uppfyller man tex kraven för att en regenerering kan starta.
Regenerering sker tyvärr inte bara vid körning utan har den startats så körs den även vid snigelfart. Detta märker du då att många känner av hur bilen hackar och går ojämnt lägre varv än tex 2000rpm.
Om du kör bilen på en raksträcka ala motorväg eller dyligt i runt 80km/h eller nått, drar den mer än 0.6l/mil i momentanförbrukning kan man misstänka att den regenererar.
Bilen kan göra konstanta regenereringar trots att filtret är rengjort = defekt filter. Alla filter går tyvärr inte alltid att rengöra. Jag fick byta givare och filter.

Så det enda sättet att verkligen veta om det finns additiv kvar i ADM tanken är faktiskt visuellt tyvärr. Tror inte man kan se in i den utan man får kanske knacka lite eller nått. Det bästa är bara att fylla på med additiv och sedan nolla räknaren i ADM. Först då vet du verkligen att det finns additiv.
Finns tyvärr en del verkstäder som slarvar och/eller missar denna delen tyvärr.
Går den ner till 0.0l/m vid motorbroms så kan jag nästan säga att den inte regenererar, den brukar vänta vid 0.1 eller nått sådant men helt säker man man inte vara. Enklast är att se om bilen drar 0.6l/mil eller mer vid körning, gör den det på en raksträcka så tror jag att den regenererar eller om det är något annat som säger till bilen att fläska på med bränsle.

Tillägg:
Om du stänger av motorn när en regenerering inte blivit klar så kommer den starta igen så fort man uppfyller kraven som tex rätt motortemp etc. En regenerering brukar ta ca 2.5mil ala 20 minuter för mig. Jag kör relativt korta sträckor = 2.5mil till jobbet så min bil regenererar lite oftare än många andra. Var 40e mil händer det på min bil. Beror således på ens körcykel.
Flikar in med en fråga bara, som kanske redan besvarats men jag ställer mig i ledet till "helt utmattad" så kanske missat det. Hur vet man att bilen regenererar? Märks det på något vis?

Kör också en del korta sträckor, men ändå ungefär 4-5000 mil per år.
Fokuserad skrev:Flikar in med en fråga bara, som kanske redan besvarats men jag ställer mig i ledet till "helt utmattad" så kanske missat det. Hur vet man att bilen regenererar? Märks det på något vis?

Kör också en del korta sträckor, men ändå ungefär 4-5000 mil per år.
Något högre bränsleförbrukning verkar det som.

Skickat från min Xperia Z2 via Tapatalk!
Det enda sättet att veta att den regenererar som vanlig förare är att man känner att det rycker till när den börjar regenerera eller att bilen går lite ojämnt på varvtal under ca 2000.
Eller som jag skrev att momentanförbrukningen aldrig ligger lägre än 0.6l/mil. Vid regenerering är det normalt upp till 0.8l/mil på momentanförbrukningen.

Vill man veta till 100% så får man koppla in diagnostikutrustningen DICE/VIDA och hålla koll på några parametrar.
Tanken var att föraren inte skall behöva märka att regenerering sker men på våra äldre bilar så märker man det tyvärr oftast vid lite ryckig gång etc samt om man har koll på momentanförbrukningen.

Har man problem med att bilen regenererar hela tiden eller väldigt ofta så måste man ta tag i det omgående för oljan späds till slut med diesel och gör att oljenivån stiger och stiger den för mycket så kommer motorn rusa till den går sönder.... Tyvärr... Dålig konstruktion på våra tidiga bilar.

Istället för att rengöra partikelfiltret tycker jag gott och väl man kan kosta på sig att köpa ett partikelfilter som inte kommer från Ford/Volvo. Finns mycket billigare hos tex Skruvat, eBay eller andra inköpsställen. För det är det enda sättet att verkligen veta att partikelfiltret troligen är i bra skick. En rengörning är ingen garanti att partikelfiltret inte är tätt tyvärr.
Ahh, rycker till. Jag borde ha formulerat mig "hur märker man när den genererar". Aldrig märkt att den varken rycker till eller går dåligt under 2000 varv, men nu när man vet om det så kanske. Dock går den snålt så regenererar verkar den göra i alla fall. Tack för svaret!
timebandit skrev:Inga problem.
Går den ner till 0.0l/m vid motorbroms så kan jag nästan säga att den inte regenererar, den brukar vänta vid 0.1 eller nått sådant men helt säker man man inte vara. Enklast är att se om bilen drar 0.6l/mil eller mer vid körning, gör den det på en raksträcka så tror jag att den regenererar eller om det är något annat som säger till bilen att fläska på med bränsle.

Tillägg:
Om du stänger av motorn när en regenerering inte blivit klar så kommer den starta igen så fort man uppfyller kraven som tex rätt motortemp etc. En regenerering brukar ta ca 2.5mil ala 20 minuter för mig. Jag kör relativt korta sträckor = 2.5mil till jobbet så min bil regenererar lite oftare än många andra. Var 40e mil händer det på min bil. Beror således på ens körcykel.
Min brukar stanna som lägst på 0.16 l/mil momentant vid motorbroms i brant utförsbacke när den regenererar. Lägre= regenererar inte. Brukar pågå i c 20 minuter, det händer att den stoppar regenerering och startar igen efter någon minut och kör några minuter till.

Har ganska likartat körschema med i regel 2-3 mils körningar, men ligger oftast på 80-90 mil mellan varje regenerering , bilen har gått 11200 mil. Skumt att du har mer frekvent regenerering med tanke på att du bytte DPF för inte så länge sedan. Kanske mer blandad körning för dig?

En positiv nyhet för mig är att snittförbrukningen gått ned till 0,54 efter senaste regenereringen. Tycker även att bilen blivit piggare. Förr låg den stadigt på 0.56-0.58 med sommarsulor. Snittet ökar dock de sista 10-15 milen innan varje regenerering.

Nu skall bilen vara avställd 2 månader i sommar pga lång resa utomlands. Därefter skall jag fixa en Dice, köpa en dunk additiv och fixa den delen själv. Sen blir det nog en sista basservice hos Volvo innan vintern. Efter det blir det bara byte av kamrem nästa år, efter det kommer jag inte att lägga ut några större summor på denna bil, då får det bli en ny istället.

Har fått nåt strul med höger bakdörr , hiss och lås funkar inte ibland när jag kör, men låset funkar alltid när bilen skall låsas. Parkeringssensorn strulade ju hela vintern, har nu gått bra i 2 månader ?:-/ Bilelektronik :-(O) :evil:
Värt att kolla reglerventilen till turbon oxo. Den kärvade på min bil titt som tätt trots att jag bytt den mot en ny en gång och då ökade min förbrukning en hel del. 0.8-0.9/mil på en tank blandad körning var inte ovanligt.

Den strulade så pass så motorn inte fick i sig rätt mängd luft någongång i registret utan försökte kompensera detta med att reglera egr ventil och bränsle helt galet. Böt till ny ventil igen och den började funka som den ska igen. Luktade även mkt avgaser i kupen och bilen uppfattades slö och seg väldigt ofta.

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]

Oavsett drivmedel är Sverige en udda marknad […]

Glömde bort att jag skrivit detta, men fö[…]