timebandit skrev:Inga problem.
Går den ner till 0.0l/m vid motorbroms så kan jag nästan säga att den inte regenererar, den brukar vänta vid 0.1 eller nått sådant men helt säker man man inte vara. Enklast är att se om bilen drar 0.6l/mil eller mer vid körning, gör den det på en raksträcka så tror jag att den regenererar eller om det är något annat som säger till bilen att fläska på med bränsle.
Tillägg:
Om du stänger av motorn när en regenerering inte blivit klar så kommer den starta igen så fort man uppfyller kraven som tex rätt motortemp etc. En regenerering brukar ta ca 2.5mil ala 20 minuter för mig. Jag kör relativt korta sträckor = 2.5mil till jobbet så min bil regenererar lite oftare än många andra. Var 40e mil händer det på min bil. Beror således på ens körcykel.
Min brukar stanna som lägst på 0.16 l/mil momentant vid motorbroms i brant utförsbacke när den regenererar. Lägre= regenererar inte. Brukar pågå i c 20 minuter, det händer att den stoppar regenerering och startar igen efter någon minut och kör några minuter till.
Har ganska likartat körschema med i regel 2-3 mils körningar, men ligger oftast på 80-90 mil mellan varje regenerering , bilen har gått 11200 mil. Skumt att du har mer frekvent regenerering med tanke på att du bytte DPF för inte så länge sedan. Kanske mer blandad körning för dig?
En positiv nyhet för mig är att snittförbrukningen gått ned till 0,54 efter senaste regenereringen. Tycker även att bilen blivit piggare. Förr låg den stadigt på 0.56-0.58 med sommarsulor. Snittet ökar dock de sista 10-15 milen innan varje regenerering.
Nu skall bilen vara avställd 2 månader i sommar pga lång resa utomlands. Därefter skall jag fixa en Dice, köpa en dunk additiv och fixa den delen själv. Sen blir det nog en sista basservice hos Volvo innan vintern. Efter det blir det bara byte av kamrem nästa år, efter det kommer jag inte att lägga ut några större summor på denna bil, då får det bli en ny istället.
Har fått nåt strul med höger bakdörr , hiss och lås funkar inte ibland när jag kör, men låset funkar alltid när bilen skall låsas. Parkeringssensorn strulade ju hela vintern, har nu gått bra i 2 månader ?:-/ Bilelektronik :-(O) :evil: