Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av R.H
Jag har troligtvis samma problem som du har. Klonkljud när man släpper kopplingen framförallt på 2:an. Upptäckte ljudet när jag kört 60mil.
Jag har beställt tid på Volvo i Uppsala på fredag. Min V70 2.5T är tillverkad maj 04 6600mil.
Jag köpte min privat så jag får bita i det sura äpplet :cry:

Jag följer tråden och ser vad vi kommer fram till.
av Kena
Kan vara någon upphängning som skrevs tidigare för motorn vrider mer på sej när du startar eftersom det krävs mer kraft att få igång lik.. f'låt bilen. Kallas lossryckningsmoment på vissa fackspråk. kan vara så enkelt fel som avgasröret som ligger mot någonting eller någon bussning i framvagnen. Behöver inte vara v-låddan
av Daddan
Kolla motorfästena om det finns sprickor i dem, vanligt med sprickor i övre motorfästet och då rör sig motorn.
av R.H
Jag tror jag har hittat felet.
På växellådan sitter växellägesväljaren eller vad det nu kan heta. En svart gjutjärnsklump med motvikt som växelspaksvajern sitter i. På växellådsväljaren finns det även en axel som går in i växellådan.
Allt går att lyfta 1-2mm och när jag trycker tillbaka det blir det ett kluck ljud som låter väldigt likt ljudet som vi diskuterat. Det känns som det saknas en bricka eller en fjäder mellan växellådsväljaren och växellådsgodset.
Så när man lägger i 2:ans växel lufts hela anordningen upp och när man släpper kopplingen ruskar det om lite i växellådan och gjutjärnsklumpen slår i växellådan så det blir ett kluck.

Någon som har ork och känna om det går och lyfta eller trycka ner hela anordningen. Jag behövde inte använda kraft för att lyfta min ialla fall. Titta om ni ser någon bricka eller fjäder under anordningen och växellådsgodset.
av Kena
Ring dit du köpte bilen och fråga om de har slutat sälja kompletta bilar. Eller kanske man får komplettera själv eftersom, de kanske har ett "klonkkit"
av R.H
Jag har köpt min privat. Tobias köpte sin på Bilia. Vi är 2 med troligtvis samma problem.

Jag ska in på Volvo i morgon och visa upp bilen. Ringde idag till dem och sa att jag troligtvis lokaliserat problemet.
Men det är svårt att övertyga dem att det kan vara växelväljaren som tar i växellådsgodset och ger ifrån sig ett ljud.
Det har vi aldrig hört talas om.

Volvo hade satt upp mig på 2h för att kunna hitta och åtgärda problemet. Läst om någon på forumet som fick betala 5000kr för att soppa mätaren visade fel. Så nu fick jag till att jag ska vara med för att lokalisera felet. Antingen är det en motorkudde eller vad det nu var verkstadskillen kallade det eller glappet som jag hittade.

Jag återkommer imorgon efter verkstadsbesöket.
av NCR
Skall bli intressant att se vad de säger.

Är dessutom övertygad om att om de inte hittar nåt eller beter sig oproffsigt så rycker Carman eller Frigge ut och försvarar verkstädernas heder.
av Kena
Vet ej hur det ser ut, men kan du inte få se någon sprängskiss på Volvo och jämföra med innan du kör in den?
Tycker inte det spelar någon roll hur många ägare det vart på bilen innan dej om felet kan härledas till att vara ursprungligt. Och du, be om ett skrivet papper isf. om vad felet bestod av om det är som du misstänkte. Får du ett följdfel av detta som inte visar sej förrän senare har du det att visa upp ifall du får problem.
av R.H
Tack Keena för tipset. Jag hade samma tankar om sprängskiss och papper på att det saknades delar vid nybiltillverkningen om nu felet är som jag tror.
Det är illa om montören på Volvo inte orkade gå och hämta ny bricka/fjäder innan lunchen för att de tog slut.

Det skulle inte förvåna mig om Tobias och min bil är tillverkade samma dag.
av R.H
0755 åkte jag och diagnoskillen ut för en provtur. Jag berättade om problemet och vad jag trodde felet kunde vara. Efter ett tag så sa han att det låter som att det kan vara något med lameller,svänghjul samt oljeläckage. Jaha nu börjas det tänkte jag. In på verkstaden och jag visade stället som jag trodde det var. Han kollade motorfäste och bussnigar.
Han gick iväg och kom tbx med mekgolvchefen. Vi samspråkade ett tag och de beslutade att ta en till provtur. Under tiden han jag gå 200m för att hämta kaffe läsa en tidning samt ringa till han som jag köpte bilen av. Naturligtvis hade han inte märkt något ljud. Efter 25min kom de tillbaka. Neeej de är 3st som kliver ut.
Nu är det inte 1000 lappar som gäller utan 10.000 lappar. Mekgolvchefen säger att det här var ett nytt ljud men det är defenetivt inte koppling eller växellådan. Pust tbx på 1000 lappar igen. Mgchefen säger att ljudet kan komma från drivaxlarna. Upp med bilen av med navkappslarna.

Jaha drivaxelmuttern på vänster sida sitter löst och inget fett. På högersida är den dragen men inget fett.

De drar samtliga bultar under bilen i framvagnen som de kommer åt och samtliga sitter som de ska göra.

Ut på provtur kl08.50 igen och bilen är som ny. Jaaaaaaaaaaaa

Pris diagnos 570kr
Pris dragning av bultar och infettning 350kr

På frågan om jag vill ha inbakat pris
så tycker jag att det låter OK.

Totalt pris 570kr

Det var Volvo i Norrköping som klantade sig när de servade bilen så tror jag att de bjöd på dragning av bultar och infettning.
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]