Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Körde från Malmö till Stockholm i söndags med sommardäck (hela Skåne och Småland hade 6-9 grader varmt), men kommer upp till snö och kallt i Stockholm. Vilken galen skillnad!

Hade vinterdäcken bak i luckan som tur är och skulle byta på en däckfirma i Bandhagen igår. Däckfirman började med att dra sönder min låsbara hjulmutter vänster bak och samtidigt blev själva låsmuttern väldigt naggad i "låsmönstret".

Detta pga att firman som satte på nya sommardäck till mig i somras hade spänt låsmuttrarna med maskin till förbannelse... damn!

Fick åka ut till Intera Fälg och däck i Länna som "bankade" loss mina låsbara hjulmuttrar på alla fyra hjul. Sen skiiftade de till mina vinterhjul också.

250 spänn tog de för hjulskiftet, helt ok pris tycker jag, men de tog 800 spänn för att plocka av mina låsbara hjulmuttrar (så många minuter per fälg tog det inte). 200 spänn per hjul!!!! Är det inte lite väl saftigt?

Nu ska jag köpa nya låsbara hjulmuttrar. Hade Volvo original innan, men de är ju nu kaserade. Vad ska jag köpa? Skiljer sig kvaliteten mellan t ex Volvo Origianl, Mekonomen och Biltema?
av Daddan
Som du märkte ska man inte köra med maskin på låsbara bultar. Och om det skliljer i kvalitet vet jag inte men Biltema är ofta halv-skit. Om de blir sönderdragna kostar det ju 800:- igen så det KAN vara dumsnålt, det behöver inte vara det.
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
Det är INTE jag som har dragit med maskin på låsbultarna!
Jag spänner alltid mina egna bultar själv för hand, jag byter alltid hjul själv, men i somras var jag tvungen att byta däck på sommarfälgarna och lämnade in bilen till en däckfirma för att få detta utfört av dem. Att en däckfirma spänner med maskin hårt som attan är ju inget man räknar med, de om någon bör ju verkligen veta tycker man!

800 spänn tycker jag verkar vara ett sjukt överpris för att plocka bort låsbultarna. Har pratat med 7-8 andra bilägare nu som har varit tvungna att göra samma sak och de har alla betalat 200-300 spänn för detta. En av dem åkte till lokala skroten som fixade det åt honom, 120 spänn tog de för detta!

Så 800 spänn tycker jag verkar som ocker! Jag ska helt klart höra av mig till Intera Däck och Fälg i Skogås/Länna, även om jag inte förväntar mig få några pengar tillbaka, men ett överpris av rang är det utan snack!
Användarvisningsbild
av camaro69
800 kronor är väl inte mycket att gny om.

På min bil hade någon idiot :evil: på en bensinstation i mörkaste Småland, dragit åt låsmuttrarna på framhjulen så att dom satt utav h---e.

Efter 2 timmars arbete på Volvoverkstad, med ett sönderslaget dragskaft, svetsning, slägga, svett och svordomar var dom loss.

Om idioten på bensinstationen hade haft vett att använda koppar eller aluminunpasta hade bekymret inte varit lika. Aluminumfälgen sväller något mot stålet.

Ibland tar arbetet tid och ingen jobbar väl gratis i bilbranchen, eller :?:

Dock är väl Intera kända för att vara dyra för reparationer av lättmetallfälgar.

Köp Volvo orginal låsbultar som är av bättre kvalitet än många andras.

:D
Användarvisningsbild
av seattlegrunge
800 spänn är inget att gny om egentligen, men när man får höra att andra pröjsat från 120 spänn och uppåt så blir man lite förbannad. T o m Däckia tar mindre än halva priset av vad Intera tog!
av Daddan
Jag åkte till Euromaster i Älvsjö när jag skiftade till vintersulor.
De tvättade fälgarna innan de balanserades.
De ställde in momentet på mutterdragaren.
De använde momentnyckel då de efterdrog.
700:- kostade det kalaset.
Tre killar gjorde jobbet på 15-20 minuter.
Jag fick dessutom i och urlastade hjul och nya däckpåsar.
Det känndes seriöst och mycket bra.

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]