Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matand12
Jag skall byta styrenheten till ABS-pumpen, frågan är om den måste in påverksatd för att återställa felkoder efter byte eller om detta sker "automatiskt" i och med en felfri styrenhet sätts i???

Har en S80 T6-99 med STC.

HAr ej bytt en styrenhet förut men det ser lätt ut - 2 kontakter och några skruvar. Har någon erfarenhet att det inte är så lätt som jag tror?
av Frigge
matand12 skrev:Jag skall byta styrenheten till ABS-pumpen, frågan är om den måste in påverksatd för att återställa felkoder efter byte eller om detta sker "automatiskt" i och med en felfri styrenhet sätts i???

Har en S80 T6-99 med STC.

HAr ej bytt en styrenhet förut men det ser lätt ut - 2 kontakter och några skruvar. Har någon erfarenhet att det inte är så lätt som jag tror?

Det är så lätt som det ser ut, ingen programvara behövs på din.
Kanske behövs felkoderna raderas men inte säkert.
av matand12
Okej - en styrenhetsfråga till:

såg på bildelsbasen att det fanns rätt många styrenheter.
Om man nu håller sig enbart till en som skall sitta på ett aggregat med STC -

#har årsmodell någon betydelse?

#måste beteckningen på styrenheten vara samma?
av Frigge
matand12 skrev:Okej - en styrenhetsfråga till:

såg på bildelsbasen att det fanns rätt många styrenheter.
Om man nu håller sig enbart till en som skall sitta på ett aggregat med STC -

#har årsmodell någon betydelse?

#måste beteckningen på styrenheten vara samma?

Dom flesta av dina frågor kan säkert skroten svara på.
Dom har ofta tillgång till Volvos art nr och kan se eventuella ersättningar som blivit. Nr:et på styrenheten kanske inte är samma pga att den blivit ersatt, detta brukar dom veta på dom större skrotarna typ JB:s
av matand12
Ja, du har rätt.

Det fina med ett sånt här forum är att man "verifierar" uppgifter från både skroten och firmor, typ Bilia.

Tyvärr har det visat sig att även om man frågar "experter" på Bilia (i butiken) så saknas det en hel del kunskap...
av Frigge
matand12 skrev:Ja, du har rätt.

Det fina med ett sånt här forum är att man "verifierar" uppgifter från både skroten och firmor, typ Bilia.

Tyvärr har det visat sig att även om man frågar "experter" på Bilia (i butiken) så saknas det en hel del kunskap...
Kan bli en HEL DEL fel på såna här forum oxå :wink:

Men visst är det skönt att "verifiera" saker ibland, eller
höra någon annans åsikt.

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]

Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]