Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbolagg
Tjena köpte en volvo v70 -01 med motorras (b5244s2). Jag köpte en motor från en s80 99- med samma motorkod. Jag tog spridare, insug och gasspjäll från gamla motorn (nya motorn hade inget gasspjäll), då de skiljer lite mellan dem.

När jag startar motorn varvar den upp till 2000 varv sen går de ner och misständer som satan, det går heller inte att varva mer än 3000 varv och den håller sig där om jag släpper gasen. efter några sekunder slutar varvräknaren och tempmätaren att fungera. STC felar står de i displayen också.

Har kollat att soppa kommer fram från alla spridare. Tändstift och tändspolar har jag bytt. kamgivare och svänghjulsgivare har jag också testat att byta utan framgång. kan de vara styrboxen som måste bytas till den gamla motorns styrbox? har den hemma men det funkar inte då den inte är kodad till mina nycklar. den startar och dör efter nån sekund. tror den stänger av spridarna då den inte är kodad?

Är det någon som bytt motor så som jag har gjort och lyckats? eller vet nån kanske vad det kan vara för fel?
av svda
Jag tycker det verkar som du har något generalknas med CAN bussen . Antingen bussen i sig eller någon box som stör bussen. Jag tror jag sett en enkel beskrivning hur man mäter upp att bussen är elektriskt OK via ODB-kontakten efter att först ha kopplat bort batteriet. Det finns två bussar hög och låghastighets och de mäts nog var för sig.
Kolla också alla kontakter, speciellt den vid ABS-boxen, med tanke på att du ser STC problem i displayen.
Användarvisningsbild
av johnnype
Det var inte helt glastklart vilka delar du tagit från vad och vilken som är ny och gammal så därför kan jag iaf informera dig om detta:

Styrboxar från S80 -99an fungerar inte alls på V70 -01'an så har du flyttat någonting från den gamla (99an) bilen till (01an) så har du problem.
av turbolagg
svda skrev:Jag tycker det verkar som du har något generalknas med CAN bussen . Antingen bussen i sig eller någon box som stör bussen. Jag tror jag sett en enkel beskrivning hur man mäter upp att bussen är elektriskt OK via ODB-kontakten efter att först ha kopplat bort batteriet. Det finns två bussar hög och låghastighets och de mäts nog var för sig.
Kolla också alla kontakter, speciellt den vid ABS-boxen, med tanke på att du ser STC problem i displayen.
okej ska googla upp de :) de skumma är att farsan har en v70 03- och när jag tog 01ans databox till farsans bil betedde den sig ganska likt som min gör nu. den gick ojämt och stc problem kom upp i displayen. Därför misstänkte jag databoxen.

johnnype skrev:Det var inte helt glastklart vilka delar du tagit från vad och vilken som är ny och gammal så därför kan jag iaf informera dig om detta:

Styrboxar från S80 -99an fungerar inte alls på V70 -01'an så har du flyttat någonting från den gamla (99an) bilen till (01an) så har du problem.
Jag är nästan hundra på att jag switcha över allt från min gamla motor till den nya. dock har jag 2 kamaxelgivare och 2 svänghjulsgivare. men jag har testat att byta dessa utan framgång. de konstiga är också att när jag startar bilen går den upp till ca 2000 varv och går jättefint, men efter 3 sec så börjar den typ misstända och skaka. Den förra motorn hade 1 knacksensor. men den nya 2 så jag satte på dom 2 och de ska ju inte vara de men nämner det ändå :)
snö

Vi har samma isande vind här (Halmstad).Just […]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]