Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Men en Classic /40/V40 borde ändå kännas som ett bra köp då dom flesta sjukdomarna i bilen är borta. :)
av mange240
Jag åker själv en 745-89, den är billig att äga, 1500:- i inköp, ingen värdeminskning, inte så dyr att försäkra, skatt 1930:- service och rep har varit ett oljebyte och att fläktremmen gick av ca 500:- men i övrigt inga missöden, står på 47400mil i skrivande stund, uppskattar att den kostat mig ca 5000:- att ha i trafik. Om jag inte räknat helt snett skulle min kalkyl innebära, att du kör första året utan att komma över 20000:- om du kör 2 mil om dan varje dg, med ett bränslesnitt på litern.
av mwood
Nuvarande s40 1,8 är för mig mycket pålitlig o riktigt billig. Men så va även min förra Holden commodore 3,8l v6a. Man vet ju aldrig när något pajar. Skulle säga billigaste bilen är den som är lättmeckad, strunt samma märke
av semmelman
Fick en lång repa i lacken av nån idiot på parkeringen till badstranden vi var på idag, funderar på nåt åk som inte drar blickar till sig och lite mindre behöver inte en mellanstor Volvo, har alltid tittat på Suzuki Swift och Golf/Polo (Yaris kan jag inte sitta i för kort sittdyna), Swift har jag inte provsuttit men sätena ser okej ut och jag förutsätter att tyskt bör man kunna sitta i, däremot tycker jag både Polo och Swift är lite fräsiga och lagom storlek för bara mig och tjejen. Så undra lite vad andra kan säga om det valet, de är lika små och dyra och har väl liknande kvalitet, våra VW på jobbet rostar de flesta efter ett par år så jag undrar över vilka årsmodeller man ska undvika eller om VW kommit till rätta med lackarbetet på senaste året... annars är väl de mekaniskt lika bra eller bättre än Suzuki? Nån som vet? Vad är bästa vettigaste valet? Rost är väl till Polos fördel om man undantar den synliga karossen, eller kanske inte? - Enl Vi Bilägares rosttest ges en god fyra till Polon men bara en svag tvåa till swiften. Jag börjar bli sugen på en Polo faktiskt... men det var det där med lacken.
Och vad för och emot att köpa en billigare begagnad S60/S80 som ju är mycket mera bil, det funderar jag oxå på, dyrare i försäkring/skatt etc men kanske håller längre fast den är äldre från början s a s?
Polo/Swift eller beg S60/80?
Vad är förresten mest lättmeckat av japanare och tyskar?

(studerat några test, Polo verkar leda över Swift)
Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]