- ons 14 maj 2014, 16:09
#864461
Det finns säkert dom som kan det med "förbundna ögon och ena handen på ryggen". Jag kan det inte, men förstår så mycket att om du tar en jämnårig motor från den ena till den andra bilen, så har du garderat dig rätt mycket. Det finns dock ett annat krux. Om fördelaren sitter på kamaxeln i 740-motorn så passar den inte. Det montaget får helt enkelt inte plats i en 240. Där i 240 måste fördelaren sitta i motorblocket. Och inte nog med det, fördelaren skall ha drivning också när den sitter i blocket. Det får den från mellanaxeln när det är en 240. I en 740 finns (kanske ?) inte den funktionen eftersom fördelaren (kanske ?) sitter på kamaxeln.
Du måste reda ut detta i första hand. Det går säkert att flytta över mellanaxeln om man är så händig.
Men till sist detta om att byta motorer. Om det är något i avgasbestämmelserna som gör sig påmind, olika årgångar eller olika modeller på motorer, så fråga i första hand Bilprovningen om vad dom säger. Dom har Frågor och Svar på sin hemsida och det går även att nå dom på telefon. Det är ju så att Transportstyrelsen (Bilprovningens överordnade) ställer upp reglerna, då kommer dom att följa sina regler också. Då håller det inte att säga "På Volvoforumet sa dom att man får göra så här!" Det är fortfarande Transportstyrelsens regler som gäller till 100%. Kolla upp med dom så att du är på rätt spår. Det vore ju "pyton" om du får kassera hela projektet när du är klar.
Ett tillägg: 740-fördelaren passar inte även om du lyckas flytta över mellanaxeln. Det måste vara 240-fördelaren. Så man kan säga så här: Släng inga delar från någon av motorerna innan du är klar och allt fungerar.
Bara en fråga av allmänt intresse till sist. Är det insprutningsmotorer eller förgasarmotorer i ditt projekt?
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.