Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
De exemplen du nämner är väl ändå rätt få, av hur många optimeringar det finns. Det är dessutom ingen spärr i den bemärkelsen, det är olika programvaror.

Polestar var och är ett racing team, och nu är det också ett välerablerat varumärke för volvos optimeringar. Några programvaror som sälja via volvohandlarna lär de knappast utveckla själva.

Ta du och testa en T6:a med och utan polestar skall du få se på skillnad i gasrespons, det blir en heeelt annan motor efter polestaroptimeringen. Ljusår roligare att köra över hela registret även om det bara ger 25-30hk extra på topp.

BSR är ett källarföretag, oavsett hur mycket tröjor och dekaler dom har..... RICA är större, men att de skulle ha samma förutsättningar att utveckla bra programvaror som Volvo själva faller ju på sin egen orimlighet om du frågar mig.

/Martin
Användarvisningsbild
av swed
MartinS skrev:
Spoiler »
/Martin
:-)-)
Senast redigerad av 1 crumpets, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Satte spoilertagg på jättecitat
Användarvisningsbild
av crumpets
Å andra sidan finns ju ett antal polestarmjukvaror som tycks vara rena upplåsningar. T.ex. till D3 och T3, där de får exakt samma momentkurva som T4 och D4. Tror ni pedalmappen ändras även i dem, eller får man en "vanlig sketen" D4/T4-mjukvara där? Å enda sidan är det ju lite B att inte erbjuda sportigare mapp på en sportigare mjukvara, men samtidigt vingklipper man ju då T4/D4 och gör dem i princip sämre än det billigare alternativet. (OK nu finns ju faktiskt T4 polestar, men ni förstår poängen).
Användarvisningsbild
av MartinS
crumpets, jag har tyvärr inte haft möjligheten att jämföra T3 polestar mot T4 orginal men jag skulle bli mycket förvånad om man inte ändrat "pedalmappningen" och gett T3 polestar lite annan känsla än en orginal T4 programvara. Men som du också är inne på handlar det mycket om politik och ställningstaganden, det är inte bara max effekt överallt det går som gäller. Man kan ju inte göra kunder med de större motorerna besvikna heller. Så det varierar nog lite mellan olika modeller/motorer hur man väljer att göra i olika fall.

Kollade "på skoj" Rica till min XC60 T6 AWD, och de ger 10hk och 10nm mindre ökning än vad polestar gör. BSR ger 10hk och 20nm mindre än polestar. Vad det beror på kan man ju alltid fundera på, svaret kommer man aldrig kunna få oavsett.
av perhall
RICA borde vara bättre, är större och har mer resurser.
Det märkliga med Rica är att de är väldigt på för t ex Volvo, redan finns optimering för VEA t ex.
Rica har fortfarande ingen optimering till Audi A6-modellen som kom 2011... att BSR har till nästan alla bilar kan ju också vara oroväckande. Hur mycket omsätter de? De har ju trim till över 1 000 modeller. Och som det står för Audin, mjukvaran anpassas efter låda och 2WD/AWD (3,0 TDI 204 finns med FWD/multitronic och AWD/DSG7 samt FWD/manuell... så tre kombinationer...)
PH
Användarvisningsbild
av MartinS
BSR lär ju köpa in chip till uddamodellerna, de utvecklar nog bara egna (ursäkta, modifierar biltillverkarnas) till de som blir storsäljare i Sverige. För länge sedan tror jag till och med att de stoltserade med att de var återförsäljare av UK baserade Superchips som var en av de första på marknaden, men vem de använder idag har jag ingen aning om.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det de menar med anpassad till drivlinan borde ju vara att de drivlineberoende momentbegränsningarna i originalmjukvaran är kvar i trimmjukvaran. Att faktiskt mappa dem olika har jag väldigt svårt att tänka mig.
Användarvisningsbild
av iigloo
RICA har kvar momentbegränsningarna i sina utmärkta mjukvaror.

Jag har testat T3 Polestar (vilket inte är något annat än borttagning av begränsning i mjukvaran). Ingen som helst skillnad mot innan gällande karaktär.

Det blev en återställning direkt och in med RICA. Då blev det skillnad.

Volvos mjukvaror är inte speciellt anpassade för olika regioner utan ska ge samma effekt i olika klimat. Det som bla RICA gör är att optimera mjukvaran så motorn ger effekten den är tillverkad att klara i vårat klimat med våran kvalitet på bränslet.

Polestar är och förblir inga speciellt framtagna optimeringar utan endast borttagning av begränsningar i Volvos mjukvaror
.
Om nu de största aktörerna inom tuning är bajs. Hur kan de lämna garanti och möjlighet att teckna försäkringar?
Användarvisningsbild
av crumpets
Det stämmer inte att polestar är borttagning av begränsning på ALLA mjukvaror. 2,4D 175hk var inte detunad. T6 285hk eller T6 304hk var inte detunade. D5 215hk/205hk var inte detunade. Men det stämmer att väldigt många polestarmjukvaror bara är borttagning av detuning.
av tunnis
Rica lämnar varken garanti eller försäkring.
Det gör dock BSR, men de klarar ju inte nyare Volvo pga "pinkod".

Att Ricas trim skulle vara speciellt framtaget för lilla Sveriges klimat och bränsle tvivlar jag på. Rica är från Holland och kör säkerligen samma optimering på alla marknader.

Har idag beställt steg 2, 275hk låter kul 8)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida