Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Märkligt att det skiljer så lite, ca 10%, det skiljer ju bra mycket mer i EU-mix och man tänkte att nya motorn skulle vara riktigt snål.
Noterade även nyligen att tyska ams testade V40 XC T5 bensin 254 hk mot X1 28i 258 hk och det skilde bara ett par procent, fast BMW:n har en downsizad fyrcyl med åttastegsaut och volvon en jättegammal 5-cyl med sexstegs. Alltså samma situation som i svenska ams-testet.

PH
Mycket möjligt att den typen av körning dom gjorde gynnade D4 awd. T.ex vid ren stadskörning tror jag att D4 VEA är betydligt snålare. Men ändå lite märkligt eftersom VEA:n t.o.m var manuell och D4 awd automat. Men det värsta i det testet var nog ändå Mitsubishi Outlander PHEV - 0,84l/mil! (+342% mot uppgivet) :lol:

Jag lånade en XC60 D5 Black-R (230hk) och den var överraskande snål tycker jag, så valet var inte speciellt svårt egentligen. Några droppar hit eller dit är som ett piss i atlanten om man jämför med värdeminskningen! :wink:
av SweRonin
Hakjo skrev:Ja, jag misstänkte nog att svaren i detta forum skulle luta åt AWD. Jag börjar också luta åt AWD men jag kan inte komma ifrån att VEA känns som det modernare och miljöriktigare valet. Vad ligger den riktiga förbrukningen på i en XC60 D4 AWD?
Jag var i samma sits som du när jag beställde min xc60. Jag valde VEA p.g.a. nya motorn + automaten samt att jag tyckte att jag inte behövde AWD.

har kört bil massa år och många tusen mil har det blivit då jag har kört mycket privat samt på jobbet.
och jag tycker att man inte behöver AWD om man kör normalt på normala vägar.

och bränsleförbrukning enligt test 0.7L+ milen, jag förstår inte hur man lyckas köra med den förbrukningen.
Antingen är det fel på bilen eller fel på föraren.

Har man kört bil länge och oftast åker samma vägar varje dag så borde man kunna planera mycket bättre för att hålla förbrukningen nere.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller med dig SweRonin, och tjatar igen om att jag haft en förbrukning vid pump efter dryga 100mil körda på 5,6l/100km med min V70 D3a MY13. Jag skulle troligen rätt lätt kunna komma under det med en VEA. Och även med lite mindre ekonomisk körning med en VEA bör det inte vara speciellt svårt att komma undern 6l/100km.
av SweRonin
joel80 skrev:Jag håller med dig SweRonin, och tjatar igen om att jag haft en förbrukning vid pump efter dryga 100mil körda på 5,6l/100km med min V70 D3a MY13. Jag skulle troligen rätt lätt kunna komma under det med en VEA. Och även med lite mindre ekonomisk körning med en VEA bör det inte vara speciellt svårt att komma undern 6l/100km.

grattis du vet hur man kör bil :)

jag förstår iaf inte folk som kör diesel och har förbrukning över 0.7L och klagar på bilen eller EU-mix? .
okej om man kör fort hela tiden men normal körning på normala vägar så tycker jag att Eu mixen inte är drömsiffror.

tips är iaf att inte gasa som om någon jagar en sedan 5 sekunder senare bromsa in för att man har en bil framför sig sen sedan igen gasa etc.
planera färden gör man det rätt kan man sänka förbrukningen rejält. exempel vet du att det kommer bli en väldigt brant backe gasa försiktigt på till rätt hastighet innan du kommer till backen. Väldigt många åker sakta innan som sedan gasar på som fan för att komma upp. Detta ser jag varje dag då jag har några till och från jobbet (södra länken/ väg 222).

Tips titta alltid två bilar framför dig och inte bara på den du just har framför dig. Du hinner planera i god tid då. Du vet flera sekunder innan om du behöver bromsa eller inte detta är inte bara bra för förbrukningen utan för din säkerhet också då du hinner bromsa bilen i god tid och väja undan olyckor.
av Mrpandy
Vi har haft vår XC60 D4 VEA i en månad nu och vi körde första tanken på 0,63 det är ju bra tycker jag och då är det mycket 70-90 väg som gäller.
Användarvisningsbild
av joel80
Mrpandy, kör med staplarna i Sensus framme så ser du rätt snabbt vad det är i din körning som får förbrukningen att dra iväg.
Jag körde väldigt oekonomiskt när jag skaffade bilen för snart 1,5 år sen, och alldeles för snabbt.. :) Men har med hjälp av staplarna kunnat se vad det är som gör att förbrukningen drar iväg.
Det enda jag har svårt att påverka är när det är motvind.. hehe.. då kan förbrukningen mellan Gävle-Stockholm gå upp med minst 1dl/mil! Även om man kör lite saktare än normalt! (Med medvind har jag kört Stockholm-Gävle på 4.4l/100km på färddatorn. :D
av Hakjo
Mrpandy skrev:Vi har haft vår XC60 D4 VEA i en månad nu och vi körde första tanken på 0,63 det är ju bra tycker jag och då är det mycket 70-90 väg som gäller.
Vad jag förstår av alla tester jag läst och era inlägg så är det tydligt att VEA motorn är snålare än femman men inte alls så mycket snålare som Volvo anger i sina cykelsiffror. Det kan ju vara värt några droppar extra per mil om motorn är trevligare. Vad säger ni som nu börjat köra VEA. Hur är karaktären? Är den tyst och mullig eller hur upplever ni den?
Användarvisningsbild
av joel80
Mja.. procentuellt så är dom nog typ lika mycket snålare än D3an med 5:an.. det går ju inte att köra D3an på uppgivna förbrukningssiffror heller. Min har blandad körning 4,5l/100kr.. Man får lägga till 25% för att få riktiga siffror, vissa av er som inte kör snålt får lägga på 50%.. Då hamnar man alltså mellan 5,6l-6,75l/100km.
Så om dom säger 4,1l/100kr för VEAn så motsvarar det drygt 5,1-6,1l/100km med samma sätt att räkna. :)
av newbie1111
Hakjo skrev:
Mrpandy skrev:Vi har haft vår XC60 D4 VEA i en månad nu och vi körde första tanken på 0,63 det är ju bra tycker jag och då är det mycket 70-90 väg som gäller.
Vad jag förstår av alla tester jag läst och era inlägg så är det tydligt att VEA motorn är snålare än femman men inte alls så mycket snålare som Volvo anger i sina cykelsiffror. Det kan ju vara värt några droppar extra per mil om motorn är trevligare. Vad säger ni som nu börjat köra VEA. Hur är karaktären? Är den tyst och mullig eller hur upplever ni den?
Den är mycket tystare! Nu har jag iof en my 12 på min awd och möjligt att de är bättre byggda nu, men den låter väldigt mycket.
Jag gillar det motorljudet, och det vrålar till när man gasar på. Det blir däremot tröttsamt vid långa sträckor tycker jag, därför ser jag framemot en tystare motor.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]