Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40RMannen
Har en V40 T4 -98 som rycker vid gaspådrag...men vid tomgång går den fint. samma om jag gasar utan växel så går den fint. Men då jag ska iväg och lägger belastning på den så börjar den rycka. När jag trycker gasen i botten så ger den sig och sticker iväg efter en stund. Har någon nå tips på vad det kan vara? Har inte kollat så mycket under huven. :???:
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Dags att besvara mitt eget inlägg.

Jo tanken slog mig att kolla tändstiften, och jag var ner till garaget och började med att skruva bort kåpan då såg jag såg olje pölar där lite överallt, var kommer det ifrån kan någon säga mig det? Lite olja hade kommit ner till ett tändstift och förstört för mig så bilen misstände och betedde sig illa. Gjorde rent och putsade på alla tändstift, sen vare dags för en biltur och bilen gick som en dröm! Men frågan är då vartifrån kommer oljan?? :???:
Användarvisningsbild
av #27
Kan de vara oljelockspackningen som läcker eller om någon missat lite vid påfyllningen av olja...
Senast redigerad av 1 #27, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Vad är Oljelockspackningen är det locket man tar bort för att fylla på olja? :)
Isåfall har den varit dålig tycker jag....man visst, det har säkert kastats upp olja därifrån...då blir det väl att köpa nytt lock eller kan man köpa packningen bara?
Användarvisningsbild
av #27
De är vanligt att packningen blir hård och att den inte tätar klokt går att byta löst kostar inte mycke..

Och ja de är oljelockets packning...
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Ska införskaffa mig ny packning där. Tack för tipset! 8)
av V40ThoppE
Jag hade en 2.0 98:a förut och hade samma bekymmer, hostade och ryckte vid gas pådrag. bytte till hårdare stift och sen gick den klockrent.
av S40T4
Vad kör du på för bensin?
Användarvisningsbild
av V40RMannen
jag kör på 98 oktan..kör med platina stift oxå. :D

Har också råkat ut för detdä[…]

Full tank i Arjeplog innan avfärd nu på[…]

Hej Kollar här finns säkert nån so[…]

Min D5 2012 fick stadigt ökande förbrukn[…]