PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av bombom
Hej! Har bytt drev och kam på b20'n, bytte dev till stål och nu känns de som att de är för stort spel på vevaxlen axialt ca 1mm, är det något som ska chimsas eller allmänt slitage, för kan inte komma i håg att de var så glapp inan jag bytte drevet på vevaxlen!

Mvh
av rid54
Vevaxelns axialspel sätts av axiallagren... Det är endera ett ramlager med "krage" åt båda hållen eller två lösa halvmånformade lager som sitter i ett av ramlagren (kommer inte ihåg vilken typ det är på B XX). De kan slitas med tiden de med, men har inte hört att det är nåt vanligt förekommande problem. De belastas ju i princip bara när man trampar ur.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
du kollade väl olje munstycket så det släpper igenom oljan antar jag
det smörjer dreven. inge bra å köra utan å fråga inte hur ja vet det.

Med vänlig hälsning gubbstrutt
av bombom
Aha då är jag med hur du menar. Har studerat sprängskisser utan någon direkt framgång, men de är glapp på kall motor

Är till 99% säker på att smörjniplen funkar gamla drevet jag bytte var bra i skick och kändes som de fanns en oljehinna på,

Mvh Tobbe
av rid54
Om det glappar 1 mm låter det lite mycket, men det borde inte ha med drevbytet att göra (dvs det borde varit lika stort innan bytet). Det är ju en rätt stor operation att kolla/byta axiallagren, så du kanske ska försöka mäta ordentligt hur stort spelet är. Om axiallagren ÄR slut, så kan det bli skador på vevaxelns lagerytor och då är det nog ny/renoverad vev som behövs.
av 122Sport
Vad har vevaxelns läge att göra med att du bytte drev och kam? Vevaxeln har ju knappast ändrats något pga av det? Isf var den sliten innan bytet.
Kolla bakre lagret mot ett nytt axiellt, men att dom slits på det viset är mer än sällsynt, så vidare motorn inte använts som flygmotor, skjutande/dragande.., föga troligt...

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]