Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Sven, Jag håller mig till de bilar på min sida vägen... (eftersom man ändå på E4:an inte alltid ser mötande körbana.. ) ;)

Det är i allafall en väldigt stor andel bilar som nu för tiden kör utan bakljus när det t.ex regnar. Jämför man med för ca 3 år sen är skillnaden enorm! Då var det väldigt sällsynt. Det här är en av de absolut största nackdelarna med DRL. Alltså att det lagts över på föraren att "komma ihåg" eller fatta att man måste sätta igång lysena manuellt i många situationer.
För om jag inte läser lagen helt fel så är det fortfarande krav på bakljus i situationer så som regn.. Jag blir så less på den här ogenomtänkta lagen. I Sverige har ingen vana av att själv röra lysvredet, det har inte ändrats, bara hur bilarna funkar.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Har sett flera nya xc90 my14 som kör med drl, det tråkiga då är att inte baklyserna lyser men det kanske bara gäller för xc90.
Användarvisningsbild
av Funk
simonhalmstad skrev:Har sett flera nya xc90 my14 som kör med drl, det tråkiga då är att inte baklyserna lyser men det kanske bara gäller för xc90.

Det skall tydligen bara vara XC90 som inte kan få tända baljus ihop med DRL, min egen V40 MY-13 uppdaterades med ljusautomatik a'la MY-14 vid service (på min begäran) så nu har jag bakljus + DRL och positionsljus i huvudstrålkastaren tända.
Och som vanligt på nyare Volvo tänds halvljuset i automatikläget om man använder torkare mer än några enstaka slag.

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
MartinS skrev:"Blajet" jag avser är ju snacket runt i kring i dokumentet det länkades till. Det väsentliga är ju vad man faktiskt föreslår att lagtesten skall vara och vad den faktiskt är, allt annat är ju ointressant.
Jag tycker inte att dokumentet är ointressant. Det är det EU direktiv som säger: "Medlemsstaterna ska senast den 15 oktober 2009 införa dessa bestämmelser i nationell lagstiftning och tillämpa dessa från och med den 16 oktober 2009". Sverige var ju så sena med att göra detta så man var tvungen att göra undantag i den dåvarande lagstiftningen om fordonsbelysning, så de som köpte exempelvis Audi inte skulle köra olagligt eftersom dessa bilar MY 09, eller om det var MY10, redan utrustats med belysning i enlighet med EU direktivet. Detta för att få köra på svenska vägar med orginalmonterade DRL. Volvo var ju sena med att utrusta bilar med DRL i hela modellflottan. De första var V50 MY11, övriga kom väl två MY senare. Att man nu, tydligen från och med MY14, även infört möjligheten att bakljusen lyser tillsammans med DRL, är ju bra för valfriheten.
Användarvisningsbild
av SvenB
joel80 skrev:Jag blir så less på den här ogenomtänkta lagen. I Sverige har ingen vana av att själv röra lysvredet, det har inte ändrats, bara hur bilarna funkar.
I det fallet, med ljusvredet, har du rätt (givetvis). :) Nu tillhör inte jag de som är ovan vid det, eftersom jag under många år kört med dimljus som varselljus. Men om jag uppfattat det rätt så kan du på nyare Volvo dels köra på automatläget, och då få även bakljusen/positionsljusen lysande tillsammans med DRL. Men dessutom på läge 0, då lyser inte bakljusen/positionsljusen. Det är ju helt fel. Det skulle ju vara tvärt om eftersom du måste göra en aktiv handling när du kör på läge 0 och det skymmer/regnar. Men om jag i detta påstående har rätt, så är det ju inte lagens fel utan Volvos.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är ju helt fel.
Nja, om man ställer vredet i läge auto när man köpt bilen (förutsatt nyare Volvo) så sköter den om det den skall vid vanlig körning... vid mörker eller regn så slås halvljus på och för de årsmodeller man inte har bakljusen tända ihop med DRL så tänds dessa också. Möjligen då undantaget bastarden XC90... till och med min förra bil (V50) klarade det.

/Thomas
av Sharkbait
MartinS skrev:
leiwi skrev:Hej Devan

Tråkigt att du råkade ut för denna antingen kunskapslösa eller dumma gentleman .

Din bil är E godkänd med den utrustning och konfiguration som bilen levereras med . kör du med knappen i läge "aut" så finns det ingen polisman som kan eller skall invända mot din ljuskonfiguration.

Alla kan inte allt , men några kan lite om mycket.
I princip har du rätt, men det finns faktiskt tillfällen då autoläget inte räcker till för att följa lagen, tyvärr är det många som missar det. Bara för man har den i Auto betyder inte att man har rätt belysning, det är alltid förarens ansvar.

Som igår när det regnade väldigt mycket hela dagen, dåligt sikt, regnrök och lite halvskumt så kör folk med DRL och ingen belysning bak. Detta var på morgonen, mitt på dagen och eftermiddag/kväll.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]