Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
Polera eller rubba? ( en idiot tvättade min bil med kraftig/vass svamp - lång historia som jag inte tar upp här )
Bilagor
IMG_0567.JPG
IMG_0567.JPG (856.03 KiB) Visad 3565 gånger
IMG_0414.JPG
IMG_0414.JPG (1.44 MiB) Visad 3558 gånger
IMG_1162.JPG
IMG_1162.JPG (1.36 MiB) Visad 3557 gånger
IMG_1190.JPG
IMG_1190.JPG (1.26 MiB) Visad 3559 gånger
Användarvisningsbild
av P210
Ser inte kul ut, men testa först med något polermedel typ en "scratch remover" med finare slipmedel, fungerar inte det så blir det till att pröva allt grövre medel..
Är den klarlackad (metallic) eller solidblå?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
läste din andra trå med känner du nån som kan lacka om hela bilen billigt?.
gör du svets jobbet själv eller inte?.
det där ser ut som nån har tagit fel på tvättsvampen å en slipkloss med 40 papper :-(O) .
men testa först som p210 föreslår ovan.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
av BlåVolvo
P210 skrev:Ser inte kul ut, men testa först med något polermedel typ en "scratch remover" med finare slipmedel, fungerar inte det så blir det till att pröva allt grövre medel..
Är den klarlackad (metallic) eller solidblå?
Jag vill att någon som pysslat mycket med polering av bilar direkt kan tips om hur grov polering som behövs, så spar det mig tid o pengar :D Man skiljer ju på polering o rubbing. Jag har en Sonax bilpolish i källaren men mig magkänsla säger att det inte kommer bita alls på dessa repor. Har du egen erfarenhet av "scratch remover" ? ...fråga två vilket fabrikat är det som gör scratch remover? Eller menar du bara generellt att man ska använda en scratch remover? I mina öron låter scratch remover = rubbing.
av BlåVolvo
gubbstrutt skrev:läste din andra trå med känner du nån som kan lacka om hela bilen billigt?.
gör du svets jobbet själv eller inte?.
det där ser ut som nån har tagit fel på tvättsvampen å en slipkloss med 40 papper :-(O) .
men testa först som p210 föreslår ovan.

Med vänlig hälsning gubbstrutt.
Ja, jag har inte brytt mig om att fråga vad idioten använt men inte fan är det en tvättsvamp. Hur jäkla puckad kan man vara. En man på 45 bast.
Nej fan, jag lägger inte en krona ur egen ficka på en sådan gammal bil(omlackering alltså), och ska någon betala för detta så är det försäkringsbolaget eller snickeriet som sabbade bilen, punkt
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ja inte fanken ska du betala om lackeringen
ta ett snack med den som tvätt öht förstörde bilen för dig.
det är han som ska pröjsa i vilket fall.
och skulle det vara så att det går å polera bort
vilket ja är tveksam till men fråga nån proffs polerare om det
går. notan ska den sk biltvättaren stå för även då.

lycka till gubbstrutt.
av BlåVolvo
gubbstrutt skrev:ja inte fanken ska du betala om lackeringen
ta ett snack med den som tvätt öht förstörde bilen för dig.
det är han som ska pröjsa i vilket fall.
och skulle det vara så att det går å polera bort
vilket ja är tveksam till men fråga nån proffs polerare om det
går. notan ska den sk biltvättaren stå för även då.

lycka till gubbstrutt.
Firman känner jag på mig kommer inte ta det på sin självrisk, den lär va på 20-25,000kr. Då kommer de kanske föreslå att vi löser det privat, att jag får x kornor på fickan för besväret. Poleringsfirma säger att man kan nog göra bilen mycket finare då jag inte har klarlack, men man kommer inte konna göra den perfekt o man lovar inget. Problemet säger poleraren att man inte kommer åt över allt, speciellt inte de sabbade listerna på taket o runt om fönstren. Även alla stolpar är sabbade o svåra att polera, a-stolparna framför allt svåra. Lacken är tunn på alla profiler o där man kan inte gå på med polering. Jag ska kontakta firman snart med olika alternativa lösningar, så skall de få bestämma vilken lösning - detta är min plan. :-)-)

Typ 1, de betalar deras självrisk på 20 lax så lackar jag om bilen.
2, de betalar mig 6 lax som plåster på såret o jag polerar bilen själv o hoppas den blir finare.
3, snickeriet pröjsar en polering på 4-5000kr (som det kostar) och ger mig 3000kr som plåster för att bilen inte blir helt bra.
4, de kanske vägrar några av mina förslag o mitt f-bolag kommer då överens med deras f-bolag o splittar kostnaderna, jag slipper förmodligen självrisk men snickeriet åker väl på någon typ av självrisk ---äh jag vet inte. Ska ringa f-bolaget o fråga imorgon om hur det blir ifall snickeriet sätter sig på tvären.
Användarvisningsbild
av P210
[Jag vill att någon som pysslat mycket med polering av bilar direkt kan tips om hur grov polering som behövs, man skiljer ju på polering o rubbing.
Vill du ha expertråd så får du rulla in bilen till Fina rekonditioneringsfirman/lackfirman, vi är bara glada amatörer med massa erfarenhet...

Skillnaden mellan polering/polish, rengörning/cleaner och rubbing!?
Det finns flera benämningar på dessa produkter. Polish innehåller inget slipmedel, cleaner ett finare. Med rubbing avses normalt ett kraftigt polérmedel/slipmedel...
En tumregel kan vara att kan du känna repan med nageln går den knappast polera bort då krävs grövre medel.

Räcker inte det så kan du börja med att våtslipa bilen med våtslippapper, kornstorlek 1200-1500 om du ska ha bort lite repor. Avsluta med allt från 1500-3000!
Samtidigt skall man veta och definitivt tänka på att våtslipning av en billack definitivt inte är riskfritt, vi talar om en lactjocklek totalt på runt 100 mikrometer i många fall (0,1mm)! Av det så kanske 20 mikrometer är slipbart innan man är ute på tunn is...
Användarvisningsbild
av lennarte
Nör det gäller sådana här skador på lacken ör det proffs som ska göra det. Kan du då få hans försäkringsbolag att betala det, finns det ju inget att tveka om. En "riktig" proffs polering kostar runt 1000 - 1500:-, med sådana repor kostar det kanske mer. Det kan det kanske vara värt ändå. Ska du göra det själv kräver det en bra polermaskin, jobba för hand med sådana repor fungerar inte. Ska du köpa dig en bra polermaskin och polermedel (kanske några olika sorter behövs) så är du lätt över 1000:-. En "proffsmaskin" kostar 1500 - 3000:- Biltemas
http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... 2000032883
kostar 499.-. "på min tid" använde vi något som heter ERR-BEE's rubbing och polermedel
http://sga.resolutor.se/images/image.as ... 102351.jpg.
Det är faktiskt Volvos älsta original tillbehör. Finns i 2 varianter en "grövre" 101. och en finare 103. Finns hos Ad-Center i alla fall. Sedan ska du ha ett bra vax.... och många timmar.
Till båten anväder jag Autosol http://www.autosol.se/images/stories/he ... -right.jpg Funkar fint på bilar också och Biltemas färgade vax http://images.biltema.com/PAXToImageSer ... mall/36643 till min blå rand som fått mycket "stryk" under åren

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av ThomasT
Det där är ska nog inte vara några större problem att polera bort.

Köp en 2x100mm maskin ifrån Biltema/ClasOlson eller liknande. http://www.clasohlson.com/se/Polermaskin-Cotech/30-9292

Köp riktiga polertrissor till maskinen typ: http://www.pingens.se/p/polertrissor-16 ... -wool.html

Och ett riktigt polermedel typ detta eller liknande: http://www.pingens.se/p/polermedel-11/m ... l-158.html

Sedan är det bara och börja köra...

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]