- tis 06 maj 2014, 00:02
Har en 940-91 med 131HK motorn, manuell som rullat 20´och som klarat sig från rost då den knappt nyttjats vintertid, helt oskruvad damkörd med en ägare tills nyligen. Känns lite sladdrig på vägen, motorn inte superpigg o drar gärna litern trots tipp när det gäller tänddelar etc så den hr väl körts mkt småkörningar o tappat kompet etc, M46:ans synkningar är inte på topp, (alternativt är lamellcentrum överhettat så att kopplingen inte släpper helt då växling går bra så fort man har rullning) det klonkar i framvagnen när man kör på tvättbrädegrusväg. Överväger att skänka denna välskötta bil en hyfsad peng då det är i mitt tycke den sista riktigt pålitliga och vettiga bil som tillverkats för humana pengar. (den har inga SRS, ABS, ECC, farthållare, turbo etc strulsskapande på en gammal bil)
Har en förträffligt frisk donatorbil som tyvärr är ramsne efter en krock som rullat 10´, vilken jag tänkt skifta motor och låda med. 112HK:n och som lätt drar 2dl mindre än den jag kör med nu.
Till frågan, vilka slitdelar etc bör kollas av/garanterat bytas om man skall åka 10-20 000 mil med pärlan sen när motorn är ute och "storservice" ändå sker under semestern ? Klassiska delar som garanterat inte mår bra efter 20 000 mil typ ? Vilka bussningar i hjulupphängningarna i detalj t.ex. ? Motorfästen, växellådsfäste/gummi? Knutkors ? Stötdämpare ? Fjäderbenslagringar?
Har en förträffligt frisk donatorbil som tyvärr är ramsne efter en krock som rullat 10´, vilken jag tänkt skifta motor och låda med. 112HK:n och som lätt drar 2dl mindre än den jag kör med nu.
Till frågan, vilka slitdelar etc bör kollas av/garanterat bytas om man skall åka 10-20 000 mil med pärlan sen när motorn är ute och "storservice" ändå sker under semestern ? Klassiska delar som garanterat inte mår bra efter 20 000 mil typ ? Vilka bussningar i hjulupphängningarna i detalj t.ex. ? Motorfästen, växellådsfäste/gummi? Knutkors ? Stötdämpare ? Fjäderbenslagringar?

- By Hezzen13