Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SWEDENMADED
Har en 940-91 med 131HK motorn, manuell som rullat 20´och som klarat sig från rost då den knappt nyttjats vintertid, helt oskruvad damkörd med en ägare tills nyligen. Känns lite sladdrig på vägen, motorn inte superpigg o drar gärna litern trots tipp när det gäller tänddelar etc så den hr väl körts mkt småkörningar o tappat kompet etc, M46:ans synkningar är inte på topp, (alternativt är lamellcentrum överhettat så att kopplingen inte släpper helt då växling går bra så fort man har rullning) det klonkar i framvagnen när man kör på tvättbrädegrusväg. Överväger att skänka denna välskötta bil en hyfsad peng då det är i mitt tycke den sista riktigt pålitliga och vettiga bil som tillverkats för humana pengar. (den har inga SRS, ABS, ECC, farthållare, turbo etc strulsskapande på en gammal bil)
Har en förträffligt frisk donatorbil som tyvärr är ramsne efter en krock som rullat 10´, vilken jag tänkt skifta motor och låda med. 112HK:n och som lätt drar 2dl mindre än den jag kör med nu.
Till frågan, vilka slitdelar etc bör kollas av/garanterat bytas om man skall åka 10-20 000 mil med pärlan sen när motorn är ute och "storservice" ändå sker under semestern ? Klassiska delar som garanterat inte mår bra efter 20 000 mil typ ? Vilka bussningar i hjulupphängningarna i detalj t.ex. ? Motorfästen, växellådsfäste/gummi? Knutkors ? Stötdämpare ? Fjäderbenslagringar?
av rid54
Håller med föregående... Byt sådant som är slitet eller defekt. Betr motorn så kolla för all del konditionen (komp och ev justeringar) innan du gör nåt drastiskt... "If it ain't broken, don't fix it"
Användarvisningsbild
av lennarte
"Klonket" i framvagnen försvinner säkert med byte av dom korta stagen mellan krängningshämmaren och bärarmen + "paraply" bussningarna i samma bärarm som sitter till staget som går diagonalt in till ramen. Skulle det inte försvinna är spindellederna inte svåra att byta. Det borde räcka för framvagnen. Bussningarna i ramen och dom inre i bärarmen håller länge. Nya stötdämpare bak kan nog lösa stabiliteten, och nya däck gör underverk. Sedan tycker jag nog du ska ge 131hp motorn en chans först, känns den trött med 131hp hur blir det då med 112hp 20000 mil på en B230 motor, då är den ju knappt inkörd. Den kanske behöver "rastas" ordentligt och några täta oljebyten som "lear upp" kolvringar och sådant. Använd gärna en hyfsad minaralolja om du ska köra några täta byten, den är mycket billigare och idag ganska underskattad mot syntetolja.

Mvh
Lennart
Komp på bägge motorerna skall kollas före agerande så klart. Det där med att uppleva 112HK:n som trött jämfört med 131HK:n är ju relativt, jag sätter betydligt större värde på att ha kraften tillgänglig nästan tusen varv tidigare på 112HK:n än den lilla extra toppeffekten på varvtal jag sällan nyttjar ändå, överskrider sällan 80km/h med denna bil, det föredrar jag att åka i andra bilar:)
Bra och konkreta tips om bussningarna i framvagnen där, nåt sånt jag tänkt vore lämpligt att angripa också.
Växellådan var lite metallic men inte så värst men visst, det var en del spår av misshandel, detta ihop med en viss koksing i ventilkåpan, sliten koppling och ev. överhettat lamellcentrum, upprostad kat och främre rör och lite sletna bussningar i framvagnen, är gemensamt en del tecken på att den äldre damen kört mycket småkörningar. Motorn har lossnat efter damen och går kanske som den skall, saknar dock bottenkraften som en 112:a har med den kammen, så ÄR det ju. Har läst på så mycket att jag är övertygad om att 131HK:n är klart törstigare än 112:an, precis som jag själv upplevt det för de bilar jag haft, så varför inte byta till 112:an med enbart 10 000 rullade mil och där inga tecken på småkörningar o brister med oljebytena syns="som ny"?
av BlåVolvo
"Klonk-ljud" brukar komma från att bussningarna i krängningshämmarstagen är slut (generellt på bilar vad jag förstått) men som någon skrev kanske de korta stagen som jag inte vad de kallas. Jag har samma bil som du men en 96:a, jag har klonken också men bryr mig inte om det.

Ett hett tips är att låna eller köpa Heynes reprationshandbok, där står alla servicar man bör göra efter x mil´s intervaller. superbra!! Du borde sköta om smörjningen i alla fall, utöver det vanliga som olja/tändstift/luftfilter/bränslefilter. Bakaxeln bör väl fyllas med olja om man aldrig gjort det. Jag är glad amatör.
Självklart sköter jag vätskor o repbokwn kan jag utantill. Söker tips på svaga punkter som är lämpliga att se över vid motorbyte samt halvdan väghållning o klonk. Den krockade känns mycket fin på vägen så var ligger problemet tec

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]