Tjena,
Är osäker på om du frågar ur S60 eller V60-perspektiv - jag kan dock bara svara för S60.
Jag är heller ingen expert, men av de bilar jag kört så tycker jag inte att det är någon särskilt stor skillnad mellan standard- eller touringchassi.
I ärlighetens namn så vet jag inte om det ens är någon större skillnad mot R-design heller, fast då pratar vi landsvägs-/motorvägskörning - på gropiga grusvägar är det säkert skillnad.
En nackdel (som jag ser det) med touringchassit (kan dock inte svära på att det inte är likadant med standardchassit) är att bilen blir något högre baktill, dvs det blir ett ganska stort avstånd mellan däcket och hjulhuset ("XC-hög" som vissa beskriver det). Men det är ju en smaksak.
Lycka till med ditt val!
andreas 80 skrev:Jag valde touringchassie på min V60 -14 också.
Är väldigt nöjd med det.
Är ingen expert men tycker inte skillnaden är särskilt stor. Lite skillnad märker man dock där vägen är dålig och ojämn till touringchassiets fördel om man föredrar komfort.
Upplever inte du något av det jag nämnde ovan, dvs stort avstånd i höjd mellan däckets överkant och hjulhus. Detta fenomen kanske inte infaller på en V60 då den eventuellt är något tyngre i bakkärran än en S60 pga kombins påbyggnad?