Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spid3r
Hej,
Lite besviken på vissa detaljer jag upptäcker nu då jag haft bilen i några veckor...
När man växlar med den nya manuella lådan, knäpper det i vissa lägen både när man växlar upp och ner.
Lättast att återskapa det är när man i friläge far växelspaken från höger till väster och vise versa.
Lite irriterande tycker jag.

Har ni samma sak på era manuella lådor?
Japp, jag har oxå lite knäppande i min låda. Stämmer ganska bra med hur du beskriver det. Min bil har rullat ca 1000 mil nu. Jag kan inte minnas att jag noterade detta knäppande från början. Dessutom tycker jag att ettan inte glider i så smidigt. Får väl ta detta med ÅF vid tillfälle. (Har en bit att åka och har dessutom redan varit inne med bilen två ggr och fått saker fixade - trött på det nu.)
Min har samma symtom när man kör på 5:an i ganska precis 70kmh.
Ett byte av vajrarna till växellådan skall lösa detta enligt min tekniker (dom vibrerar mot någon del av bilen på grund av att dom är för långa?). Efter den 26:e maj får vi se om det stämmer :)
Var idag hos lokala Volvo återförsäljaren, min meck tyckte att detta var lite konstig beteende, vi gick in till bilhallen för att utvärdera på en annan bil med samma låda, japp, samma beteende även på en annan bil.
Två iakttagelse:
1. Det verkar vara endast i övre delen av spaken, håller man i övre delen i friläget och bara väldigt lätt förflyttar den sidledes då knäpper i den, tar man underdelen i damasken och förflyttar den sidledes då knäpper den inte alls.
2. Testade även på en V40 r-design med nya spaken, betydligt bättre känsla med r-design spaken.

Jag tror att detta är produktfel som de flesta inte klagar på.
Hej,
Bumpar i tråden igen...
Irriterar mig på på det här med att det knäpper till när man växlar. Ska det verkligen vara så? Låter skitkonstigt.
Flera som har identifierat fenomenet?
Har någon felanmält det till verkstaden?
Det gäller alltså framförallt nya manuella lådor (2014-).

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]