PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Slaktarn
Hej.
Har köpt en Amazon som jag tänkte ha som ett rullande projekt. Bes till nästa år UA. Hel i golvet men lite tråkigare yttre.
Har lite funderingar

Mätaren går ca 20 km/h för fort, kan det ha med utväxlingen att göra?
Kan omöjligt säga om bakaxeln är bytt och växellådan är en vanlig M40.

När jag kör sakta typ på gården eller i stan, alltså bara rullar på tomgången så blir det ett distinkt klonk från bakvagnen om jag kopplar ur och i med växeln i.

Mvh Andreas
Vad kan detta bero på?
av rid54
H-mätaren mäter ju på kardanaxeln, egentligen. Om bakaxeln har en lägre utväxling än vad mätaren är anpassad för, kommer mätaren att visa för hög fart. Fenomenet kan ju uppstå på flera olika sätt, exempelvis genom att växellådan hämtas från en annan modell, som har en annorlunda bakaxelutväxling, eller att bakaxelväxeln bytts ut. Om visningen är konstant 20 km/h för hög, är det nåt annat fel, eftersom utväxlingsfel blir "procentfel", dvs felvisningen i km/h räknat blir större vid högre fart. Problemet kan även ligga i mätaren och dess interna drivning (dvs hur vajerns rotation överförs till utslag på mätaren).

Klonkandet är nog inte relaterat till detta alls. För den saken blir det nog att kolla knutkors, splines, stödlager, glapp i bakaxelväxeln... Även axelupphängningen kan behöva inspekteras.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Slaktarn skrev:Hej.
Har köpt en Amazon som jag tänkte ha som ett rullande projekt. Bes till nästa år UA. Hel i golvet men lite tråkigare yttre.
Har lite funderingar

Mätaren går ca 20 km/h för fort, kan det ha med utväxlingen att göra?
Kan omöjligt säga om bakaxeln är bytt och växellådan är en vanlig M40.

När jag kör sakta typ på gården eller i stan, alltså bara rullar på tomgången så blir det ett distinkt klonk från bakvagnen om jag kopplar ur och i med växeln i.

Mvh Andreas
Vad kan detta bero på?
på min amazon 66a jag hade visade mätaren 20 för fort med det var original hjul på. min visade 20 mer rakt över verkade vara ganska vanligt enl
expertis.
angående klonket vilken bakaxel upphängning har du?? är det den som liknar 140 seriens upphängning de ändrade den till det bättre (140 style) minns inte om det va på 67 års eller 68.
eller är bärarmarna som små klena plåtsvärd som i framkant sitter i en ögla i hjulhuset som på 66 o ner fästöglan rosta av ibland då klonka det.
annars är det som ovanstånde postare nämner kolla igenom bakvagnen o drivning.

gubbstrutt
av LarsBd
Du kan avgöra om felet finns i mätaren eller inte genom att hålla en konstant hastighet under ett antal minuter och räkna ut sträckan som räkneverket borde visa.
Körd tid i minuter/antal minuter på en timme x hastighet i km/h= sträckan som räkneverket bör visa, t.ex. 50km/h i 3 minuter ger 3/60x50=2.5km.
Räkneverket drivs av vajern via kugghjul och visar inte fel (vajern roterar 640 varv/registrerad km på en 67:a), själva mätaren drivs men någon beröringsfri drivanordning (magnet tror jag) som motarbetas av en fjäder. Stämmer inte fjäderns värde överens med drivanordningen kommer mätaren att visa fel hastighet men räkneverket visar rätt.
av Slaktarn
Tack för svaren!
I helgen tänkte jag köra upp bilen på brygga och se över bakvagnen.

Vad gäller h-mätaren så har jag fått tag i en annan som jag ska prova med.
Glömde att skriva att varken tripp eller total sträcka fungerar, och så verkar det ha varit sedan många år då mätarställningen varit samma sedan början av 2000-talet enl. bes papperna.

Återkommer med svar när jag bytt m-huset.

Mvh Andreas
av Slaktarn
Återkommer med lite mer funderingar.

I motorutrymmet sitter ett fäste mellan torpedväggen och frontplåten, på detta sitter spolarburken, några reläer samt en extra säkringsdosa.
Reläerna ser ut att vara av äldre sort och säkringsdosan är lika som den som sitter på torpedväggen, så jag antar att det är från samma tidsepok.
Kan detta fäste vara ett org.tillbehör eller är det nån som under bilens livstid skruvat dit något eget?

Det ser i mina ögon original ut, men kanske inte satt på bilen från början.

Stolarna verkar vara från en GT med nackstöd och kromade beslag med ''knopp''.
Baksätet har hål för nackstöd men det sitter inga där.
Dessa är säkert utbytta, men färgen stämmer med inredningskoden (svart vävplast).

Här är lite bilder på bilen.

Bild

Bild

Bild

Mvh Andreas
av Slaktarn
Fortsätter i samma tråd men med andra funderingar. Blir så tjatigt att starta nya hela tin.

Har kommit över en B20 som jag tänkte ''trimma'' lite och sätta i Amazonen framöver.

Den har gjutnummer 49 8184 instansat och vad jag förstår av det, är den från mitten av 70-talet.
Kommer från en 242a med 15000 mil på mätarn.

Är det bara att ''kasta'' i den i Amazonen eller är det några skillnader som gör att det inte passar?

/Andreas
av Slaktarn
Tack Hasse63 för svar!

En annan fråga är hur man vet vilken modell av B20n jag har.
Har hittat manualer på B20A och B20B, som jag antar är tidiga versioner.
Min verkar ju vara från 70-talet och har kanske därför en annan benämning, och jag undrar om något speciellt skiljer dem åt mellan typerna?

Det sitter en Strombergare på B20n, likadan som på B18n som redan sitter i bilen.

Kan jag alltså använda en manual för de tidiga versionerna, vad gäller åtdragningsmoment osv?

Tacksam för svar
/Andreas

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]