Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av helge
Har tidigare bett om tips var man skall börja leta när bilen är lite seg i startögonblicket. Tycker det går onödigt många varv på startmotorn innan bilen startar, har kollat bakre pumpen den verkar helt ok.
Tändstift och luftfilter är bytta för ett par hundra mil sedan. En annan fråga, hur kollar man att vacumpumpen till farthållaren fungerar?
av Morgan M
helge skrev:Har tidigare bett om tips var man skall börja leta när bilen är lite seg i startögonblicket. Tycker det går onödigt många varv på startmotorn innan bilen startar, har kollat bakre pumpen den verkar helt ok.
Tändstift och luftfilter är bytta för ett par hundra mil sedan. En annan fråga, hur kollar man att vacumpumpen till farthållaren fungerar?
Volvo 740/940 från och med årsmodell 90,går några varv extra innan dom startat,jämnfört mot årsmodell -89 och äldre,740/940 upp till -89 går startmotorn runt cirka 2-3 varv innan den startar.740/940från och med -90årsmodell går startmotorn4-5 varv innan den startar .
av esso
Jag har en 945/91 den startat direkt "om den startar alls", men min årsm.96 den tänder aldrig så direkt.
av helge
Tack för svaret när det gäller startfunktionerna, det beskrivna överenstämmer väl med hur det är. men fortfarande hur gör man för att bli klok på om vaccumpumpen till farthållaren är ok.
av lennart lundberg
Hej Helge!

Har samma upplevelse som Morgan att vår 940 –91 vill att man kör startmotor längre tid än vår gamla 740-90, kanske en tidig modell. Har bytt tankpumpen (28 000 mil) som var trasig men det märktes ingen skillnad. Har även bytt bränslefiltret under bilen. Har alltid startat.
Du får leva med det bara den startar.

Lennart 960
Volvo car UX

Fick min bil uppdaterad med nya UX i samband med v[…]

@fjohan82 , Värt att kolla till nästa g[…]

Tankat den, kanske sista gången om 3:e v&a[…]

Är väldigt vanligt med fel på […]