- lör 03 maj 2014, 09:37
#861254
Innan man börjar tjata om vad nåt ska kosta kanske man ska skaffa sej en verklighetsbild över vad saker och ting kostar.
Vi börjar med ett bra 240 objekt. Du får lägga runt 10.000. Ett bra objekt innebär att du får renovera det, men att du inte behöver rostlaga hela bilen. Det du kommer att behöva göra kommer trots allt kosta pengar.
Då går vi över till motor då, är motorn *Renoverad* så pass att den iallfall är öppnad seriöst, då får du räkna med ca 5000kr i delar. Då menar jag borrning, ringsats eller kolvsats osv, ev kam och luftare/tryckare, om toppen är bearbetad kostar bara den 3-4000kr att lösa ut från renoveringen.
Så går vi över till växellåda. Det var en gång man kunde köpa en M40 låda för en dosa snus. Samma låda sätter dej back 5000kr idag, dvs om du inte ska ha ett renoveringsobjekt som ligger på ca halva priset.
Sen var det allt du kanske inte kunde göra själv? Att bygga ihop två lådor är inte så enkelt för den som inte har djupare kunskaper. Det går att dels lämna bort och dels att köpa färdigt. Men det kostar PENGAR.
Jag vet inte vilket skick ovanstående är i men jag vet i alla fall vad som kostar pengar och ser faktiskt inte ett dugg lustigt i prisbilden. MÖJLIGEN kan jag tycka den verkar billig när tillgång och efterfrågan styr.
Det är jäkligt enkelt att säga åt folk att nåt är övervärderat, men det är inte lika enkelt att få nåt utfört för samma pengar själv. När man renoverat några bilar nyligen så ser man plötsligt vad det går åt för timmar och kostnader för att göra något, även om man gör nåt själv.
Jag ger er ett tips. Sätt er och skriv ner i ett block, skriv ned ett ämne till en folkracebil, den måste köpas in och finnas så alla kan se, det är inte tillåtet att *köpa syrrans bil* osv.
Kraven är att den ska bli godkänd med den utrustning som krävs, samt att den måste trimmas något. Hur mycket trim avgör du. Men den får inte vara oöppnad och original så att säga. Den ska också stå på 4 folkracedäck. Kan inte du skruva får du räkna in en snitt timpenning med 600kr i timman. Den personliga utrustningen räknar vi inte med: Såsom stol, kläder och krage osv.
Budget: 6000kr
Se hur långt just du kommer i bygget. Av ovanstående texter och inlägg om värden och prutmöjligheter bör samtliga klara detta med glans.
Ni kan starta en gemensam tråd om ett sånt bygge i offtopic och bara göra en stänkare där ni förklarar vilket inköpsmaterial det blev och vad som gjorts med bilen. Bara så att alla kan kolla riktigheten i budgeten.
Kan jag förvänta mej en sån tråd nu?
Jag klarar i alla fall inte göra ett sånt bygge på 6000 spänn, det säger jag direkt så mitt exempel lär ni inte hitta. Då menar jag ändå att jag gör allt själv...
Vi börjar med ett bra 240 objekt. Du får lägga runt 10.000. Ett bra objekt innebär att du får renovera det, men att du inte behöver rostlaga hela bilen. Det du kommer att behöva göra kommer trots allt kosta pengar.
Då går vi över till motor då, är motorn *Renoverad* så pass att den iallfall är öppnad seriöst, då får du räkna med ca 5000kr i delar. Då menar jag borrning, ringsats eller kolvsats osv, ev kam och luftare/tryckare, om toppen är bearbetad kostar bara den 3-4000kr att lösa ut från renoveringen.
Så går vi över till växellåda. Det var en gång man kunde köpa en M40 låda för en dosa snus. Samma låda sätter dej back 5000kr idag, dvs om du inte ska ha ett renoveringsobjekt som ligger på ca halva priset.
Sen var det allt du kanske inte kunde göra själv? Att bygga ihop två lådor är inte så enkelt för den som inte har djupare kunskaper. Det går att dels lämna bort och dels att köpa färdigt. Men det kostar PENGAR.
Jag vet inte vilket skick ovanstående är i men jag vet i alla fall vad som kostar pengar och ser faktiskt inte ett dugg lustigt i prisbilden. MÖJLIGEN kan jag tycka den verkar billig när tillgång och efterfrågan styr.
Det är jäkligt enkelt att säga åt folk att nåt är övervärderat, men det är inte lika enkelt att få nåt utfört för samma pengar själv. När man renoverat några bilar nyligen så ser man plötsligt vad det går åt för timmar och kostnader för att göra något, även om man gör nåt själv.
Jag ger er ett tips. Sätt er och skriv ner i ett block, skriv ned ett ämne till en folkracebil, den måste köpas in och finnas så alla kan se, det är inte tillåtet att *köpa syrrans bil* osv.
Kraven är att den ska bli godkänd med den utrustning som krävs, samt att den måste trimmas något. Hur mycket trim avgör du. Men den får inte vara oöppnad och original så att säga. Den ska också stå på 4 folkracedäck. Kan inte du skruva får du räkna in en snitt timpenning med 600kr i timman. Den personliga utrustningen räknar vi inte med: Såsom stol, kläder och krage osv.
Budget: 6000kr
Se hur långt just du kommer i bygget. Av ovanstående texter och inlägg om värden och prutmöjligheter bör samtliga klara detta med glans.
Ni kan starta en gemensam tråd om ett sånt bygge i offtopic och bara göra en stänkare där ni förklarar vilket inköpsmaterial det blev och vad som gjorts med bilen. Bara så att alla kan kolla riktigheten i budgeten.
Kan jag förvänta mej en sån tråd nu?
Jag klarar i alla fall inte göra ett sånt bygge på 6000 spänn, det säger jag direkt så mitt exempel lär ni inte hitta. Då menar jag ändå att jag gör allt själv...