PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av rid54
Om båda hjulen vill snurra åt samma håll (och kardanaxeln vid tillfället alltså kan snurra fritt, dvs friläge i växellådan), så finns det någon form av diffbroms.
av 142volvo
rid54 skrev:Om båda hjulen vill snurra åt samma håll (och kardanaxeln vid tillfället alltså kan snurra fritt, dvs friläge i växellådan), så finns det någon form av diffbroms.
Japp, stämmer bra överens med det du skriver, måste betyda att finns det en diff.broms av något slag. En transmissionsolja GL-5 är alltså att satsa på då?
Annat: så det var inte så vanligt att en 140:a (automatare dessutom) tillverkades med en sådan här diffbroms? Ett "lyxigare" tillägg?
av rid54
Fanns ett förslag från LarsBd i tråden ovan, olja för bakaxel med "limited slip". Tror att den skulle funka.
av 142volvo
Köpte två flaskor av Biltemas transmissionolja-limited slir och bytte nu i eftermiddags och ja vad ska man säga?
Bilen kändes nästan som ny; lenare gång, mindre oljud och kvickare! Hoppaso tror att jag inte inbillar mig, men den blev ju inte sämre iallafall.
Tack för tipsen och rekommenderar verkligen att göra ett byte om ni icke gjort det - det blir super!
Användarvisningsbild
av lennarte
142volvo skrev:
rid54 skrev: Annat: så det var inte så vanligt att en 140:a (automatare dessutom) tillverkades med en sådan här diffbroms? Ett "lyxigare" tillägg?
Det fanns som tillval, men det var nog inget vanlig val. Det var nog vanligare med metallic lack eller tonade rutor. Men som jag skrev innan, polis, försvaret och televerket hade ner eller mindre diff. broms som standardutrustning.
Mvh
Lennart

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]