Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
grabb85 skrev:Y286 svarar på frågan genom grabb85

När det gäller den nya Y20 platformen kan följande sägas:

Volvo hade en önskan om att bygga vidare på P2 platformen men insåg att man inte kunde få dom egenskaperna i chassiet som man ville. Ford lät volvo utveckla och ta fram Y20 platformen. Som alla vet var S80=Y286 den första bilen ut på platformen inom ford koncernen.

Vissa delar delar volvo med Ford, så kallade EUCD delar. Vissa delar är volvo unika.

När det gäller rostskyddet är det lika bra om inte bättre än P2 platformen. Det som avgör om det blir rost eller inte ligger till största del i hur man rostskyddar den. På Torslada och i Gent har vi ultramorderna Fosfat och ED- anläggningar som garanterar minst 12 års rostskydd. När det gäller övriga dellar på bilen den så kallade överbyggnaden och påhängsdetaljer kan följande sägas: dessa är unika och har konstruerats av Volvo. Vi har även ökat färgskikten på utsatta ytor samt lagt på mer "underredsbehandling".

Att jämföra nya S80 och nya V70 med andra ford bilar på samma platform alternativt äldre fordbilar är inte representabelt. Av den anledningen att man har anorlunda rostskydds anläggningar på ford fabrikerna samt andra lacker och lackerings metoder.

Torslada och Gent fabrikerna ligger i spetsen när det gäller rostskydd och lackering World Wide.

Ny teknik och nya egenskaper kräver nytt chassie och bottenplatta.
Se det som en utveckling inte som Ford Skit!!!

Hälsningar Y286 :twisted: som jobbar med dessa bitar inom manufactering :lol:
Äntligen ett riktigt svar från någon som vet, Tackar och bockar.

Klart som fasiken man blir orolig när man ser att Ford-koncernen blöder pengar som ett såll, det är väl runt 100 milliarder nu man går back och man kämpar för överlevnad.

När de sedan fordledningen gick in och konfiskerade volvos pengar genom att bla inteckna volvo (+ fler delar) för att ta ett lån på över 100 miliarder så kändes det som att det var väl en 6 miliarder där som volvo nu tappar av egna pengar till Ford i USA, de skulle använt till att utvecka nästa generations modeller på egen hand, nu får man inordna sig och dela på en del kostnader.
av vinga
Det finns ännu en anledning till att bottenplattan är likadan, det är för att det ska finnas möjlighet att bygga bilarna på andra produktionsorter än torslanda och gent utan några större ingrepp i produktionsanläggningen, tex s40 som delar samma bottenplatta som ford focus byggs i kina, nya mondeo byggs också i kina på EUCD plattformen, det gör att nya s80 kan börja byggas där inom en snar framtid om ford får som de vill...
av McDonald
Det här med rostskydd... bara för att en bil har massor med rostskyddsmedel undertill är det inte per automatik en bil med bra rostskydd.
Snarare en biltillverkare som är snål i materialval och förtäcker det med 50 kg billig rostskyddsmassa.

En moderna Volvo (jämfört mot en gammal Volvo eller Ford) har helt olika materialval i karossen än "förr".
Galvskikten... görs tjockare på särskilt utsatta ställen, 40-50 µm är inte ovanligt mot "förr" 10-15 µm.
Limsorter... förr användes epoxilim i alla falsförband som är stenhårt och kunde spricka. I sprickan kröp det in fukt med rost som följd, idag används mjuka flexibla gummilim.
Ljuddämpningsark.... magnetiska ark är på väg ut (stålpartiklarna i dom rostar) idag börjar självhäftande utan stålpartiklar att användas mer och mer.
Materialval... aluminium kommer mer och mer.
Förfostaterade plåtar... i pressning gör att galvsläpp (=framtida rost) minimeras. Vad hjälper det med tjockt galv om det släpper i alla radier vid pressning.
Bättre processer… all slipning på plåt är ju en framtida grogrund för rost, idag slipas/justeras det enbart en bråkdel mot förr.

Så i princip kan du ta två likadana karosser och göra ditt val. Tillverka en kaross för det nordiska klimatet med lite dyrare material och mindre chans för rost. Extrakostnaden tar man ut på priset.
Eller var en slarvig och snål tillverkare, billigt material i bilen som man täcker med 50kg rostskydd. Det håller inte lika bra men den bilen säljer man lite billigare.

Vad hade du valt till din nya båtbryggas stolpar som skall ner i vattnet. Impregnerade ekstolpar eller furustolpar med en cm tjära runt om?
Det handlar om materialval liksom, och Volvo har helt fria händer I detta val. Detta vet jag eftersom jag jobbar med detta.
En ny Volvo får i princip aldrig ha sämre rostutfall än modellen innan, detta verifieras alltid i klimatkammaren I Hällered.

Sist men inte minst…. En gemensam bottenplatta är bara ett koncept. Ett koncept där flertal gemensamma komponeter skall passa på, dvs gemensamma fästpunkter för drivlina, hjulupphängning, etc. Gemensamt elsystem inkluderar också. Och som nån sa innan gemensamma processhål/fästpunkter. En ny s80 är byggd på EUCD-plattformen precis som nya Landrover Freelander 2, och jag lovar dig att det finns inte en enda gemensam plåtbit I dessa två bilar.
P2-plattformen är dessutom inte utdömd, det kommer nya volvon på den också i framtiden.

M
CarMan skrev:jag är osäker på om mondeo är byggd på denna plattform, tror bara det är C-max & S80 som hitils delar plattform & dom är ju knapast lika varandra!
Nya Ford Mondeo och Ford S-Max är byggda på samma plattform som nya S80 och V70. Däremot inte C-Max som delar plattform med Ford Focus, Mazda 3 och Volvo S40/V50.
Y.F skrev:
CarMan skrev:jag är osäker på om mondeo är byggd på denna plattform, tror bara det är C-max & S80 som hitils delar plattform & dom är ju knapast lika varandra!
Nya Ford Mondeo och Ford S-Max är byggda på samma plattform som nya S80 och V70. Däremot inte C-Max som delar plattform med Ford Focus, Mazda 3 och Volvo S40/V50.
ja så var det, jag menade "minibuss modellan" man blanda ihopp namnena.
av OrsonGbg
Intressant förklarat om det här med bottenplattor och rostskydd, det var helt klart lärorikt att läsa :D

Men det här med en bottenplatta, jag greppar inte riktigt det... Är det så att säga "botten" på en bil och utifrån den bygger man på massa delar eller? Förklara gärna för en som inte är tekniskt lagd för fem öre :oops:
Användarvisningsbild
av CarMan
OrsonGbg skrev:Intressant förklarat om det här med bottenplattor och rostskydd, det var helt klart lärorikt att läsa :D

Men det här med en bottenplatta, jag greppar inte riktigt det... Är det så att säga "botten" på en bil och utifrån den bygger man på massa delar eller? Förklara gärna för en som inte är tekniskt lagd för fem öre :oops:
i stora drag ja.men det är igentligen inte så enkelt.

botten platan är ingen ensam del, utan kräver dom andra delarna för bli nått. men i datorn när man bygger bilen så är det en del.

denna del kan också ändras, men endå vara en o samma platta. man har kvar konstruktions tänkadet, men kanske ändrar nån del eller bara ändrar längd nånstans.
själva hjulupp hängningen är av samma konstruktion, men ävan här är itne delarna identiska o går inte att byta mellan bilarna
av OC-RA
Så igentligen ska man inte säga "samma" bottenplatta , möjligtvis att man kan säga likadan då?
Jag menar , dom är ju inte ens byggda på samma ställe, varje tillverkare bygger ju tydligen dom på sin hemmaplan. När man pratar om "samma"bottenplatta kan man ju få för sig att dom kommer på en lastbil från en och samma tillverkare. Skönt att det blev utklarat då.
Sådana saker gör ju att man ligger vaken på nätterna. :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
OC-RA skrev:Så igentligen ska man inte säga "samma" bottenplatta , möjligtvis att man kan säga likadan då?
Jag menar , dom är ju inte ens byggda på samma ställe, varje tillverkare bygger ju tydligen dom på sin hemmaplan. När man pratar om "samma"bottenplatta kan man ju få för sig att dom kommer på en lastbil från en och samma tillverkare. Skönt att det blev utklarat då.
Sådana saker gör ju att man ligger vaken på nätterna. :roll:
nej det är helt fel at säga samma bottenplatta. bilarn har inte likadana bottenplattor.

dom har bara samma tup av upp buggnad detta gäller även uppbyggnaden av elsyslem & andra "system/konstruktionslösningar"

alltså samma plattform

det är det här felat alla motorjornalister gör, dom tror att bilarna har identisk bottenplatta, det är itne det begrepet plattform står för.
Användarvisningsbild
av OFFO
Vet bara att Volvo nog har ögonen på sig från Ford. (kostnader)
En sak som är bytt är nåt motorfäste som i gamla S60, V70 är i alu.
Nu är bytt till stål som redan kommer rostig från underlev. eller volvo själva ? Detta är hört från volvoverkstad.
Känns väl sådär .
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]