perhall skrev:Om man vill ha en tyst diesel ska man varken köpa BMW:s 2-liters eller Volvos 2,4 l 5-cylindriga för båda är bullriga...
Volvos gamla 2,4-diesel betecknar jag som 'normal' i detta sammanhang, BMWs är klart sämre vid låg fart och bara ok v +100km/h.
perhall skrev:Funderar på en sak. Bekvämare fjädring. För mig är ytterligheter sällan bra.
Ytterligheten har du väl med FourC i Comfort-läge. Har man inte varit åksjuk förr så blir man det då...
perhall skrev:För mig kan en Audi A6 med 19" ha bättre väghållning än en med 21" eftersom harmoni försämras. Och en XC70 är visserligen mjukare än en V70 men jag kan inte se någon komfortvinst jämfört med en V70, åtminstone inte om man pratar "körkomfort", för bilen blir ju klart gungigare och redan en V70 med std-chassi och 17" är klart mjuk och bekväm.
Nej väghållning och körupplevelse får man knappast. Men att börja kalla det för "körkomfort" rör nog bara till begreppen.
VolvoB20 skrev:Åkte själv V70 innan och redan 15 cm är ju grymt högt om man inte ska bröta i sura lerhål i skogen,
Må så vara. Men det är inte grymt högt i en modern större svensk stad där bilar är oönskade, vägunderhåll "optimeras", gator förfaller, slukhål i asfalten frodas och fartguppen förökar sig och bara fantasin sätter gräns för hur de får se ut. Nej, bor du där jag bor och vill köpa en bil för framtiden så.. tyvärr. Visst skulle man kunna ha haft AWD också ur det avseendet, så jag får väl erkänna att jag även beaktade argument såsom "haldex 5", vikt, pris, kvalitet och service, när jag valde bort AWD.
Sen håller jag med om att det är fulare med all plast. Men med svart bil blir det mindre framträdande. Får väl köpa ny plast när den börjar bli blekt. Lär väl gå lätt att tejpa dit själv.
Edit: Ytterhölje fram och bak blir såklart dyrt/jobbigt att byta. Men men, pengar är dom fattigas problem.. ;-//