Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har också reagerat på V70II är riktigt hög, det ökar ju för varje V70 generation. Lite roligt att en vanlig V70 ser ut att vara precis lika hög som en passat alltrack, och en V40 cross country känns som att den är i samma höjd som en original V70. :)
av Dpblad
perhall skrev:Om man vill ha en tyst diesel ska man varken köpa BMW:s 2-liters eller Volvos 2,4 l 5-cylindriga för båda är bullriga...
Volvos gamla 2,4-diesel betecknar jag som 'normal' i detta sammanhang, BMWs är klart sämre vid låg fart och bara ok v +100km/h.
perhall skrev:Funderar på en sak. Bekvämare fjädring. För mig är ytterligheter sällan bra.
Ytterligheten har du väl med FourC i Comfort-läge. Har man inte varit åksjuk förr så blir man det då...
perhall skrev:För mig kan en Audi A6 med 19" ha bättre väghållning än en med 21" eftersom harmoni försämras. Och en XC70 är visserligen mjukare än en V70 men jag kan inte se någon komfortvinst jämfört med en V70, åtminstone inte om man pratar "körkomfort", för bilen blir ju klart gungigare och redan en V70 med std-chassi och 17" är klart mjuk och bekväm.
Nej väghållning och körupplevelse får man knappast. Men att börja kalla det för "körkomfort" rör nog bara till begreppen.
VolvoB20 skrev:Åkte själv V70 innan och redan 15 cm är ju grymt högt om man inte ska bröta i sura lerhål i skogen,
Må så vara. Men det är inte grymt högt i en modern större svensk stad där bilar är oönskade, vägunderhåll "optimeras", gator förfaller, slukhål i asfalten frodas och fartguppen förökar sig och bara fantasin sätter gräns för hur de får se ut. Nej, bor du där jag bor och vill köpa en bil för framtiden så.. tyvärr. Visst skulle man kunna ha haft AWD också ur det avseendet, så jag får väl erkänna att jag även beaktade argument såsom "haldex 5", vikt, pris, kvalitet och service, när jag valde bort AWD.

Sen håller jag med om att det är fulare med all plast. Men med svart bil blir det mindre framträdande. Får väl köpa ny plast när den börjar bli blekt. Lär väl gå lätt att tejpa dit själv.
Edit: Ytterhölje fram och bak blir såklart dyrt/jobbigt att byta. Men men, pengar är dom fattigas problem.. ;-//
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Vad jag menar är att en A6 med 17" och std-chassi är bra mycket bekvämare än en A6 med 19" och S-linechassi. Men jag tycker inte XC70 är bekvämare än en std-konfigurerad V70 (std-chassi och 16 el 17") för den blir helt enkelt för gungig, rör sig mer i sidled, åksjuk är väl en överdrift men definitivt elimineras fördelen med att den är mjukare med att den är gungigare. Lite som att köra en Caddy DTS eller Ford Crown Victoria (taxi-/polisbilen vi är vana vid från USA...). >Superbekvämt på dåliga vägar men gungigt till vardags.

Sen håller jag inte med om att 2,4 l 5-cyl dieseln är bättre än 520d-dieseln (båda senaste generationen), båda är lika bullriga är min uppfattning men givetvis är det mer drag i 215 hk D5... om man inte kör automat för det tar ju det mesta av den högre effekten (tsf BMW:s effektivare automat).

Trots att jag kör mycket har jag aldrig känt behov av högre markfrigång än V70:n. ÄVen en tidigare R-design var ok men jag hade för länge sen en BMW 325 med sportchassi som var olämplig i skogen...
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Trots att jag kör mycket har jag aldrig känt behov av högre markfrigång än V70:n.
Samma här, Vanliga V70 har ju 15 cm vilket är ju massor tycker jag och bra nära Passat Alltracks 16.5 cm. .
Jag gick från en 854 Turbo manuell till en XC70 D5 automat AWD. De är så olika som vanliga personbilar kan vara, men jag vantrivs inte alls i XC70. Visst har XC70 en helt annan karaktär än vad 854 Turbo hade, men det känns inte fel alls. jag upplever den inte som störande gungig. Stabil och bra att dra vagnar i storleksklassen 1500-2000 kg är den också. Måhända har det något att göra med den personliga mognad, och därav följande körstilsförändring, som man hinner med under 18 år och 50000 mil med 850:n...

För övrigt är XC70 för låg. Det faktumet har redan kostat mig plastclips för en hundring, när det jag trodde var en mjuk tuva visade sig vara rena berget med lite mossa på. Däremot klarade den sig med liten marginal vid ett annat tillfälle, när jag skulle dra ut en släpkärra med en kabeltrumma på en gammal åker. Stenmuren var i stort sett raserad, men bara nästan. Jag var lite tveksam, så jag var ute och tittade under när jag stod gränsle över resterna av muren. Det fanns tre centimeter kvar, så med en V70 hade jag tjongat i stenarna.
av Malmstroem
Allt beror på var man kör. Jag tycker att min XC70 är på gränsen till låg ibland. :wink:

Jag har faktiskt oftare behov av den högre markfrigången än fyrhjulsdriften. Mittsträngen på skogsbilvägar kan vara hög, men det är bara när det är blött eller mycket snö som fyrhjulsdriften behövs. Höjden behövs dock alltid.

Idealt borde väl en Defender eller liknande vara -- men de är så obekväma på asfalt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Wachtel skrev:Håller med, det kunde gärna vara 4-5 cm till fritt under. Men fyrhjulsdriften är även bra på sommaren i svåra backar med löst underlag.
Absolut! Jag backade upp en 500kg släpkärra för en daggvåt gräsbeklädd pulkabacke i går med min xc60. Inte tillstymmelse till hjulspinn någonstans. Backen var så brant att jag inte vågade lägga i handbromsen och gå ur bilen när släpet skulle lossas mitt i backen. Det var på gränsen till läskigt men det var som att backa på plan asfalt avseende greppet. Otroligt.
av nilsotto
Dpblad skrev:Kan inte låta bli att kommentera en tråd om XC70 2WD. Jag har förstått att det väcker starka känslor hos många. Ingen riktig XC70... varför... vem vill ha ... etc... etc
Jag valde XC70 2WD pga ljudkomfort och chassi (ffa fjädring med även höjd) och inget AWD-behov. Trött på BMWs hårda 4-cyl-diesel ville jag absolut ha 5-cyl och skyndade därför med att hinna köpa 2.0-5-cyl innan VEA. Jag har inte jämfört själv, men ha hört att det nog var rätt tänkt.
Lite mer ang detta val och synpunkter däromkring skrevs här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=95227
Jag måste dock medge och tillägga att gatukontoret i Gbg har gjort en liten uppryckning sen senast...

Varför skulle det vara rätt tänkt med den gamla 5-cyl motorn framför den nya? Hur löd motiveringen?
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]