PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av amazonkingen
ja , jag skulle byta rem på min b18,remen är rättså slut och när jag köpte bilen fick jag med en ny i förpackning å alt.
så att få av den gammla remen var enkelt men när jag skulle ha på den nya var den förliten!?.
så jag misstänker att jag har en b20 generator på den , hört att dem skal vara störe en b18 orginal ?
men när jag ringde till bds så sa damen i luren att det är samma rem till b18 och b20, så vad gör jag nu, hjälp uppskattas.

mvh emil. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Alla B20 motorer har växelströmsgenerator med en stor skruv som fäster generatorn undertill och en liten skruv till remsträckaren. Alla B18 (utom vissa senare sportmodeller) har likströmsgenerator med samma storlek på 2 st skruvar till fästet under generatorn och en skruv till sträckaren. Alla skruvar måste lossas och spännas fast ordentligt då en gammal rem både "sträcker" sig och blir smalare av slitage. Så är den gamla remmen "sträckt" några gången så går det inte att få dit en ny utan att lossa skruvarna. Sedan kan du ha fått fel rem förstås, men det är samma rem till både B18 0ch B20. Har för mig den heter 10x888 eller liknande. Längden är i alla fall 888mm.

Mvh
Lennart
av Amarace
Den ska vara 888, 925 ä till B23 o.s.v.

Remmen går ju inte bara att lägga på även om du slackar generatorn, utan du får lägga på den på vevaxelremskiva och generator och så mycket det går på vattenpumpens remskiva, sen vrider du runt motorn med fläkten så du kränger på remmen.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]