PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
Enligt instruktionsboken står det:
Bakväxelolja enligt MIL-L-2105 B SAE 90.
Om bilen har differentialbroms ska den även ha ett tillsatsmedel i oljan.
För det första vet jag inte om jag har diffbroms på min, var kan jag hitta det? Hittar heller inte heller någon klockren olja som motsvarar beskrivningen i manualen. Läste något om att ATFolja kan funka?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ingen atf olja i bakaxeln. ska vara hypoid olja där exakt vilken minns jag inte den i boken lär nog inte finnas längre men motsvarande ska finnas.
diffbroms eller inte beror på vilken modell du har och om nån har bytt bakaxeln.
jag är säker på att de som vet exakt vilken olja hakar på här.

gubbstrutt
Användarvisningsbild
av lennarte
142volvo skrev: Hittar heller inte heller någon klockren olja som motsvarar beskrivningen i manualen.
Det är väl inte så konstigt att du hittar det. Utvecklingen har gått framåt sedan dess, den olja du ska använda heter API-GL5 80W-90. Det är en Hypoidolja som är samma typ fast "modernare". Till växellådan ska du ha API-GL4 80W-90. Om du inte har overdrive ska du ha en ATF olja, ATF typ G. Det fanns diff.broms som tillbehör, då sitter det en "lapp" någonstans i bilen + en plåt bricka på bakaxeln. Risken (eller chansen) är inte stor om det är en "vanlig" 142-a, mer ökar ordentligt om det har varit en polisbil eller i försvarets tjänst. Jag tror också att alla som Televerket hade (mest 145-or) hade diff.broms. Leta upp en grusparkering och gör en ordentlig "rivstart" då driver den direkt på båda hjulen om den har diff.broms.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Hittar du inga tecken på diffbroms men misstänker det ändå, så kan du ju kolla det "för hand". Du behöver en domkraft eller annat för att lyfta hela bakändan. Sedan behöver du en assistent också.
När båda bakhjulen hänger i luften försöker person A snurra det ena bakhjulet, medan person B försöker hålla fast det andra bakhjulet.
Klarar person B detta så har du ingen diffbroms.
Tänk på att inte vistas under bilen när den står på domkraften. Använd pallbockar om sådana finns.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
ställ pallbockarna under bakaxeln om du inte är helt säker på hur bra skick plåten är i runt domkraftsfästena bak (vanligt ställe för rost)
GL4 olja i en vanlig 4 petad m40 låda ska vara GL1 i dom.

Med vänlig hälsning gubbstrutt
Användarvisningsbild
av lennarte
rid54 skrev:Bakväxeln är en hypoid = kräver EP-tillsats = GL4. Den här tråden är inte alls dum om man känner behov av info om oljor: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=84871
Ett citat från nämnda sida,
GL-5 För hårt belastade hypoidväxlar i bakaxlar, slutväxlar mm.
Innehåller mer EP-additiv än en GL-4.

och
GL-4 För lätt belastade hypoidväxlar. Klassen gäller vanligtvis
i framhjulsdrivna bilar där växellåda och differential är
hopbyggda och ”delar” på samma olja.
Innehåller lite EP-additiv.

GL-4 använde vi till "vanliga" växellådor "på min tid även om GL-1 hade varit tillräcklig, och då GL-5 till bakaxlar.
Allt enligt ESSO's rekommendationer (jobbade på ESSO Bilverkstad då)

Mvh
Lennart
av 142volvo
Hissade upp bilen nyss, och testade att rotera ena bakhjulet medan person 2 höll fast i det andra. Det andra hjulet som person 2 höll om ville snurra likadant som det hjulet som jag snurrade; Hjulen är helt klart sammankopplade så det ena hjulet kan inte snurra fritt utan att den andra gör likadant!
Betyder det då att jag har diff.broms? Eller har jag tolkat det fel?

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]