Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cme
Har fått ett missljud efter service och kamremsbyte på en 2.0 -99. Jag uppfattar ett det kommer från kamremen eller däromkring. Verkar inte vara något av hjälpaggregaten. Låtersom om remmen går emot något. Ljudet "pumpar" i styrka cirka i gång i sekunden. Jag la tummen mot plastkåpan över remmen och mnär jag trycker lite kännar ag att något går emot.

Kna det vara kåpan som hamnat fel? (den ser ut att sitta rätt). Vattenpumpen? Jag blev "rekommenderad" att inte byta av verkstaden. Hade inget ljud innan och har inte kört mer än kanske 19mil efteråt.

cme
av Thuné
För att vara säker att det inte går emot så ta bort kåpan! fick själv ett ljud på min gamla bil när jag byte på den. Det visade sig vid ca 1500 rpm och jag kom fram till att det var vattenpumpen som gjorde att remmen vibrerade och sjöng lite.
av cme
Trot eller ej men kamremmen från Gates verkar vara feltillverkad! Verkstan har mätt upp en skillnad i tjocklek på nära 1mm. Obs inte i bredd alltså. Remmen vandrar fram och tillbaka i sidled vilket skapa ljudet. Mycket förvånande! Jag ska personligen kontakta tillverkaren och generalagent för att höra deras kommentar. Vi får reda ut vem som ska betal verkstadskostnaden för detta ovanliga problem.

cme
av Frigge
cme skrev:Trot eller ej men kamremmen från Gates verkar vara feltillverkad! Verkstan har mätt upp en skillnad i tjocklek på nära 1mm. Obs inte i bredd alltså. Remmen vandrar fram och tillbaka i sidled vilket skapa ljudet. Mycket förvånande! Jag ska personligen kontakta tillverkaren och generalagent för att höra deras kommentar. Vi får reda ut vem som ska betal verkstadskostnaden för detta ovanliga problem.

cme
Hade det varit original hade du inte ens behövt diskutera frågan :roll:
Tänk nu om detta skulle orsakat ett motorras, vem skulle fått betala då, jo det hade du. Möjligtvis hade du fått en ny rem på Garantin med följdskadorna hade du fått stå för själv.
Tänk va bra det är med billiga delar :lol:
av *pettson*
Frigge skrev:
cme skrev:Trot eller ej men kamremmen från Gates verkar vara feltillverkad! Verkstan har mätt upp en skillnad i tjocklek på nära 1mm. Obs inte i bredd alltså. Remmen vandrar fram och tillbaka i sidled vilket skapa ljudet. Mycket förvånande! Jag ska personligen kontakta tillverkaren och generalagent för att höra deras kommentar. Vi får reda ut vem som ska betal verkstadskostnaden för detta ovanliga problem.

cme
Tänk nu om detta skulle orsakat ett motorras, vem skulle fått betala då, jo det hade du. Möjligtvis hade du fått en ny rem på Garantin med följdskadorna hade du fått stå för själv.
Om han handlat original hade frågan varit densamma. Volvo vill inte heller betala saker utan att frågan kontrollerats.
Om detta orsakat motor ras hade Gates återförsäljare fått ta det hela tills dom kollat med gates. Så är det idag med, han måste inte göra nåt själv. ALLA som gjort ett byte har samma garantier. Det är bara frågan om hur dom ska utföras. Jag har själv frågat både mekonomen, autoexperten och på volvo om jag gör bytet själv..HUR blir det då med garantier? FÖRUTSATT att jag monterar enligt tillverkarens anvisningar. (tex hel kamrems sats på GATES plus pump).
Svaret är: ingen vet.. har aldrig hänt.. osv osv.. Så inte ens när jag kontaktade volvo och KG knutsson via mina kanaler så vet man egentligen vad som gäller... det är en gråzon..
Jag vet dom dom fått rembrott med original, och dom har helt sonika fått betala allt en gång till.. i väntan på utredning. Efter utredningen i deras fall har dom fått pengarna tillbaka.
av Frigge
*pettson* skrev:
Frigge skrev:

cme
Om han handlat original hade frågan varit densamma. Volvo vill inte heller betala saker utan att frågan kontrollerats.
Om detta orsakat motor ras hade Gates återförsäljare fått ta det hela tills dom kollat med gates. Så är det idag med, han måste inte göra nåt själv. ALLA som gjort ett byte har samma garantier. Det är bara frågan om hur dom ska utföras. Jag har själv frågat både mekonomen, autoexperten och på volvo om jag gör bytet själv..HUR blir det då med garantier? FÖRUTSATT att jag monterar enligt tillverkarens anvisningar. (tex hel kamrems sats på GATES plus pump).
Svaret är: ingen vet.. har aldrig hänt.. osv osv.. Så inte ens när jag kontaktade volvo och KG knutsson via mina kanaler så vet man egentligen vad som gäller... det är en gråzon..
Jag vet dom dom fått rembrott med original, och dom har helt sonika fått betala allt en gång till.. i väntan på utredning. Efter utredningen i deras fall har dom fått pengarna tillbaka.
Ja självklart måste det ju kollas att sakerna inte är felmonterade men därefter är det ingen diskussion på Volvo. Även följdskador täcks vilket det INTE gör hos många andra, där får du en ny del oavsett om du inte har en motor att sätta den i.
av cme
Frigge skrev:

cme
Jag bytte inte för att det var billigt. Gates är inget lågprismärke. Min mek är ingen dumbom heller så dra inte alla över en kam för att skydda särintressen. Vad försöker du säga egentligen? Jag förväntar mig att detta forum ska få en högre teknisk klass och inte bara vara smutskastning åt olika håll. Jag har inte talat om vad jag jobbar med eller har för kunskaper. Här på forumet vill jag diskutera tekniska frågor och deras lösningar inte massa subjektivt snack som inte leder någon vart.
Jag och mina kollegor har jobbat mot Gates och Volvo i några olika projekt där vi bland annat mätt hur remmarnas tandkrafter varierar under drift. Det är ingen slump att bytes intervallen blir längre och längre.

Det blev inget motorras. Vi hörde missljudet direkt. Det gick inte att lokalisera med stetoskop eftersom det berodde på förspänningsvariationer i remmen som följd av tjockleksvariationerna. Remspännaren jobbade hela tiden.

Vadå inte behövt diskutera frågan om det hade varit original? Det är väl lika förvånande och ovanligt fel ändå?

cme
Användarvisningsbild
av camaro69
cme skrev:
Frigge skrev:

cme
Jag bytte inte för att det var billigt. Gates är inget lågprismärke. Min mek är ingen dumbom heller så dra inte alla över en kam för att skydda särintressen. Vad försöker du säga egentligen? Jag förväntar mig att detta forum ska få en högre teknisk klass och inte bara vara smutskastning åt olika håll. Jag har inte talat om vad jag jobbar med eller har för kunskaper. Här på forumet vill jag diskutera tekniska frågor och deras lösningar inte massa subjektivt snack som inte leder någon vart.
Jag och mina kollegor har jobbat mot Gates och Volvo i några olika projekt där vi bland annat mätt hur remmarnas tandkrafter varierar under drift. Det är ingen slump att bytes intervallen blir längre och längre.

Det blev inget motorras. Vi hörde missljudet direkt. Det gick inte att lokalisera med stetoskop eftersom det berodde på förspänningsvariationer i remmen som följd av tjockleksvariationerna. Remspännaren jobbade hela tiden.

Vadå inte behövt diskutera frågan om det hade varit original? Det är väl lika förvånande och ovanligt fel ändå?

cme
Ställde mig en lördag eftermiddag för att byta kamrem. Hade varit på Volvo och handlat rem, uppgivit regnr, VIN o motortyp.
Ställer mig i garaget och river prylarna. Försöker att få dit den nya fina originalremmen. Remdjä---n går inte att få dit. Tar gamla remmen och gör en kort okulär besiktning. Bredd, höjd o allt verkar lika.

Ett antal svordomar och svettpärlor senare gör jag en jämförelse mellan remmarna. Det visar sig att den nya fina originalremmen är för kort, 2 kugg mindre.

Vad gör man? Ringer en polare som trollar fram en Gates rem. Gates är inget skitmärke. (Används av många raceputtar)

Utan kamrat :D , och Gatesremmen, så hade jag varit utan bil. För självklart hade ju försäljningsstället för dom fina nya originalremmarna stängt, och inte fan hade dom öppet på söndagen heller.

Chokladmjölksmannen (Puckot) :evil: som sålde den fina originalremmen, hade givit mig en rem till annan motortyp.

Självklart kan det bli fel på grejorna, men allt är inte guld som glimmar, även om det står Volvo original på kartongen.

Men man kan tro att det är guld, när man står vid kassan och skall betala.

:roll:
av Kena
Hallå grabbs! tänkte bara flika in här lite. Konsumentköplagen, hört talas om den? skulle det bli ras efter byte själv rekommenderar jag till ett möte/isärplockning av oberoende verkstad. Med remsäljarrepresentant konsumentrådgivare ägare mfl. närvarande. Visar det sej då att den är korrekt monterad, borde det väl vara självklart vem som är orsakande, eller? samma sak om den är felmonterad, eller?
Blir bara lite fel att fråga säljaren när det redan har hänt. Personligen brukar jag be någon annan fixa sånt som kostar multum om det blir fel även om jag kunnat göra jobbet själv. Då först finns det pengar att spara.
Användarvisningsbild
av camaro69
Kena skrev:Hallå grabbs! tänkte bara flika in här lite. Konsumentköplagen, hört talas om den? skulle det bli ras efter byte själv rekommenderar jag till ett möte/isärplockning av oberoende verkstad. Med remsäljarrepresentant konsumentrådgivare ägare mfl. närvarande. Visar det sej då att den är korrekt monterad, borde det väl vara självklart vem som är orsakande, eller? samma sak om den är felmonterad, eller?
Blir bara lite fel att fråga säljaren när det redan har hänt. Personligen brukar jag be någon annan fixa sånt som kostar multum om det blir fel även om jag kunnat göra jobbet själv. Då först finns det pengar att spara.

Hallå Kena.

Jorden kallar, vilken planet är du på?

Tror du verkligen att du lyckas plocka ihop ett helt "gäng", konsumentrådgivare, remtillverkare, bilmekaniker för att plocka isär en motor med ett misstänkt fel.

Anmäl dig hos något politiskt parti och berätta att du har lösningen på all arbetslöshet.

"I have a dream .. ... .. "

Sen vaknar man med pensel i handen och lim på magen :wink:

:lol: :lol:

Hej. Här om dagen pratade jag med någon[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]