Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ErikV40
Gissar att metallic lackerna kom till för att marknaden ville ha en mer tålig lack. Idag klarlackas väl alla bilar?
Konstigt att din säljare övertalade dig eftersom metallic kostar lite extra att få.

Inte mycket att göra nu. Försök håll bra avstånd till bilen före bara så slipper du kanske de värsta stenskotten!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag har en Ice White (solid) V60, har gått 2750 mil och jag har bara ett stenskott på hela fronten (så det syns ett svart märke under). Så att en solid är mycket sämre är nog fel....
Användarvisningsbild
av ErikV40
XC90_Executive skrev:Jag har en Ice White (solid) V60, har gått 2750 mil och jag har bara ett stenskott på hela fronten (så det syns ett svart märke under). Så att en solid är mycket sämre är nog fel....
Mycket sämre har jag nog inte skrivit. Men den är mer otålig än en metallic. :)

Kanon att du bara har ett stenskott ju!
av perhall
Generellt tycker jag kanske att bilentusiaster och påkörda överdriver effekterna av att få sin bil reparerad med något annat än fabriksnytt. Men när det gäller lack är mönstret tydligt, det gäller alla märken, alla färger och utan undantag tror jag: omlackering ÄR sämre än fabrikslack. Om fronten är pepprad med stenskott efter 15 000 mil och huven målas om är den ok tills bilen gått 22 000, inte 30 000..
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Nu har tydligen journalen blivit ändrad och man accepterar omlackering av stötfångaren.

Jag får ingen ny utan får bilen omlackad. En bil för 400 000kr som blir omlackad är i mina ögon att anse som krockad.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Efter att ha väntat en vecka och ingen hört av sig körde jag ut tillhandlaren. Jo mycket riktigt var bilen klar sen 2 dagar tillbaka...
Tittar på bilen och ser att det är helt fel färgnyans som bilens stötfångare är lackad i.

Nu ska man lacka om bilen igen...
Varför visste jag redan innan att det skulle bli såhär??
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Trist!! :???:

Det är förmodligen världens svåraste grej att göra ett bra lackjobb, för jag har aldrig sett en bra reparerad skada. Har t.o.m sett en solid svart C30 få halva bakdelen lackad i svart metallic.... :roll:
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag sa åt dom redan innan att byta stötfångaren istället för att lackera om bilen men det har tydligen volvo ändrat nu i sin journal.
Bättre blir det ju inte heller när man ska lackera själv på volvoverkstan.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Liten uppdatering.

Ni som ska få detta åtgärdat ska INTE acceptera omlack.
Jag lämnade in bilen den 12/5 och dags datum 1/6 är fortfarande inte bilen klar.

Man gav sig fan på att lackera om stötfångaren för det skulle bli minst lika bra som från början och det är här som
"minst" kan uppfattas som tolkningsfråga. Bilen blev i vart fall tvåfärgad och inte alls bra och efter man har låtit bilen stå och mogna i solen. Tre dagar senare kör jag ut för att höra vad som egentligen händer.. Jo bilen var ju klar, det var ju jävligt märkligt att man inte ringer då.
Jag vägrade att hämta bilen och jag fick till svar att man skulle man lackera om igen.

Slår upp tidningen morronen efter och vad läser jag, Volvo söker lackerare..

Det går en hel vecka ytterliggare och jag kör ut igen och undrar vad fan som händer.
Nu hade man insett att man inte kan lackera i "den färgen" och att man har beställt en ny stötfångare.

Det går 3 dagar till och jag får ett sms att bilen är klar. Kör ut och ska hämta bilen och upptäcker att man skavt av färgen nästan på exakt samma ställe som från början på den nya stötfångaren. Går in lagom irriterad och påtalar detta innan jag har fått nycklarna och ber att få prata med chefen. Chefen inte där och man lovar att han ska ringa på Fredag. Än har ingen hört av sig. :(

Detta är enbart en historia jag har hur Volvo behandlar sina kunder, det är lika dant VARENDA gång det är något mer avancerat än olja och filter som ska bytas. Det är detta som är medaljens baksida med att ha och äga en ny bil.

Bild
Innan lack.
Bild
Bild
Efter lack.
Bild
Efter ny stötfångare.
Senast redigerad av 5 FiddeUBC, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ErikV40
Otroligt tråkigt det du råkat ut för. Men måste mycket bero på vilken återförsäljare du har. Vem är det?

Fick min V40 i fredags och var noga med att kolla att det inte fanns avskav någonstans. Allt såg riktigt bra ut. Så idag la jag på en lackförsegling.

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]