Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:
V Olovsson skrev:
CarMan skrev: jag blir faktiskt förvånad över vad du skriver.
det finns olika system på olika ställen. men generelt så är det såhär.

om du vill ha en personlig servictekniker så ringer du direkt till den teknikern di vill ha & sköter alla kontakter genom honom.
Så om du ringer nån annan så är det ju klart at du inte får samma kille.

ringer man bara ter "allmäna nummret" så blir man ju bara bokad på nån som är ledig & om du då vill ha en specefik mekaniker så måste du talaom det. det där med atnkeöverföring var ett skämt, men duverkar ju tro att det fungerar. Det gör det inte!
Nej, jag kan nog värdera vad som är skämt och inte, även om jag inte alltid berättar att jag skämtar, ligger väl i min uppfostran av Monte Python, det blir bättre om man inte berättar att man skämtar.
Du skriver att man inte kan ringa till allmänna numret, det går helt i linje med vad jag lärt på detta forum. Som Volvo ägare ska man alltid ha instruktionsboken uppslagen på förarsätet så man inte missförstår någon ologisk funktion, nu ska man även ha en instruktionsbok för hur man bokar verkstad. På mina två föregående bilar (som inte var svensktillverkade) så besökte jag aldrig verkstaden och behövde alltså ingen handledning för hur det "går till" när man lämnar in bilen.

Tänk på att jag är rätt surig just nu, men det går över, jag menar inte så illa. :D

Visst du är lite off men ändå :roll:
Har du en Personlig Servicetekniker du är nöjd med , RING HONOM !
Har du en Personlig Servicetekniker du INTE är nöjd med, RING INTE HONOM, det finns andra.

vist är det så. du har så rätt.
förlåt om jag tog förgivet att alla förstod detta, för mig var det gasnka självklart att man inte ringer nån man inte vill prata med.

nu citerar jag dig frigge, men du vet att det inte är dig jag menar

Ock du föresten, om du inte vill ha "instruktionsboken" för hur man talar i telefonen uppslagen, så kan man ju altid tala om för den man pratar med att man inte förstår, eller fråga om det är nått man undrar över, tilexempel hur man får en o samma killa att serva bilen m.m. 8som jag sa tidigare så är tankeöverföring inget som fungerar!)
av matzen10
Tänk vad olika det kan va`! Jag har tidigare haft en bra kontakt på Rejmes i Örebro, men numera bytt till HP i Köping (av andra skäl än missnöjdhet). Ett helt annat bolag men fortfarande lika gott bemötande!
Jag tror att det beror på företagets kultur till stora delar; hur man blir bemött. Men även på vilket sätt man som kund initierar sin kontakt på servicestället.

M V H
---> Matz
av Steff 99
Ett problem är kanske att man missförstår varandra, bilägare och tekniker/kundmotagare.
Men huvudorsaken är ändå som framkommer att man måste åka till verkstaden så ofta med nya Volvobilar, kvaliten är inte speciellt bra längre.
Ytterligare en sak som jag kommit fram till är att tidspressen på verkstaden tydligen är mycket hård att få ut bilen så fort som möjligt.
Jag har haft ett par olika problem som sedan bilen var ny ...(har en -04:a)
Under garantitiden var den nog inne 8-10 ggr för att det var och fortfarande är missljud bak, en regnsensor som funkar ibland och bilen rycker vid acceleration.
detta har sedan påpekats vid varje service....men allt kvarstår.
Tekniker och verkmästare har konstaterat att jag har rätt.
Vi skall fixa säger man ...men ...
Nu är detta bara några problem som bilen haft under 7000 mil..antalet verkstadsbesök ligger nog inkl service på 15 -18 st.
Detta kan nog få vem som helst att tappa förtroendet för märkets kvalitet.
Jag har ägt 3st V70N..alla har varit frekventa besökare på verkstäder..
att det skall bli en ny ny V70 (som presenterades i veckan) är uteslutet, nu har jag beställt en BMW 5 serie..den kanske inte är bättre men varför vara kvar i volvofamiljen??
av V Olovsson
Det är nog bara att inse att jag valde fel rubrik till min tråd. Ni fokuserar mycket på hur jag blir bemött och vilken servicetekniker jag fått.
Anledningen till mitt val av rubrik på tråden var att jag hört att man får en "egen" servicetekniker som Volvoägare, och idag förstår jag att man kommer bli en flitig kund på verkstaden.

Men, vad jag egentligen ville ta upp är alla felen på min bil, det är en 05a som snart gått 3000 mil! Hur kan ni acceptera, hur kan Volvo acceptera, hur kan Volvo-nördar acceptera att det blir så många fel på en, som jag ser det, ny bil?????
Det är helt oacceptabelt att ha så många fel på en bil. Det här kommer på sikt leda till tappade kunder och i förlängningen att Volvo försvinner som biltillverkare.

Varför tar ingen tag i problemet, nej, klart jag inte menar Volvoforumet, men Volvo själva???
Volvo behövs i Sverige men på en stentuff marknad med för många biltillverkare så kan man inte fortsätta att göra undermåliga produkter!
Man behöver bara läsa en halvtimme på detta forum för att förstå att det finns många så kallade "typfel" dvs att felet uppkommer på en stor del av de sålda bilarna. Men se då till att åtgärda problemen, lär av Toyota!

Vad kostar alla dessa fel som ska harvas och ta tid och resurser från verksamheten?

Nej, nu måste jag lugna ner mig, låter ju som värsta agitatorn från 30-talet... :lol: :oops:
av Ronin
Problemet är enkelt.

Volvo = Ford och Ford <> kvalité

Ford ställer stora krav på Volvos resultat då deras övriga märken går dåligt. Detta innebär ratioprojekt där man skall kapa kostnader och som i sig innebär sämre kvalité.

En bekant jobbade mellan 2003-2004 som costcontroller på Volvo och han kan bekräfta att de rationalliserade ganska friskt under den tiden när det gäller S60-V70.

Jobbar själv på ett företag som tar fram många av motorkomponenterna till Volvos 5 och 6 cylindriga fordon. Volvofolket presenterar sig numer själva som att de jobbar på FMC (Ford Motor Company). Trist!

Ett hett tips är att undvika Volvos SI6 motor som kom i och med nya S80. Den är inte färdigutvecklad ännu! Man jobbar fortfarnade på att hitta en lösning parallellt med att serieproduktion pågår...
av mojja
Ronin skrev:Problemet är enkelt.

Volvo = Ford och Ford <> kvalité

Ford ställer stora krav på Volvos resultat då deras övriga märken går dåligt. Detta innebär ratioprojekt där man skall kapa kostnader och som i sig innebär sämre kvalité.

En bekant jobbade mellan 2003-2004 som costcontroller på Volvo och han kan bekräfta att de rationalliserade ganska friskt under den tiden när det gäller S60-V70.

Jobbar själv på ett företag som tar fram många av motorkomponenterna till Volvos 5 och 6 cylindriga fordon. Volvofolket presenterar sig numer själva som att de jobbar på FMC (Ford Motor Company). Trist!

Ett hett tips är att undvika Volvos SI6 motor som kom i och med nya S80. Den är inte färdigutvecklad ännu! Man jobbar fortfarnade på att hitta en lösning parallellt med att serieproduktion pågår...

Om detta skulle vara sant så e det ta mig fan fördjävxxx. Inte konstigt att bilarna står på verkstan helat tiden..

M.v.h mojja
av ShelbyMicke
_Rick_ skrev:hmm det här med handbromsen är intressant:

1. Använd handbromsen annars kommer den att rosta och du kan riskerar att slita sönder allt.

2. Använd inte handbromsen. Då kan den rosta fast.

Vad gäller? Jag har börjat dra handbromsen 95% av gångerna jag stannar med bilen. jag har Automat, så jag behöver inte handbromsen. Men det är ju bra att ha den i backar etc. Så man slipper hänga på motorupphängningen.

Plus att bilbesiktningen gillar handbroms.
Använd handbromsen 100% av gångerna du stannar så kommer den att fungera hela tiden, vinter eller ej! 8)

Kör några meter med parkeringsbromsen LÄTT idragen efter tvätt om bilen ska parkeras eftersom det är inte samma bromsbelägg som vanliga färdbromsen på många modellerav Volvo. Så även om färdbromsen torkat upp så kan det ligga kvar fukt på parkeringsbromsbeläggen med frysning som följd. :-O)
Användarvisningsbild
av Vojje
Planerar man att parkera ca ett dygn = använd park.broms och parkera i backe om man vill

Vid längre stopp = parkera på plan mark och använd EJ park.broms

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]