Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rid54
En läckande kylare borde ju alltid läcka och det bör rimligen visa sig vid en provtryckning om så är fallet. När du hittar vätska under bilen så titta noga i området runt expansionskärlet efter ev spår av att det runnit, kolla även slangar så gott det går med avseende på läckage (någon skarv som läcker lite när motorn är extra varm, vilket den blir när man har kört och sedan låter den gå ned på tomgång eller stänger av). Om någon verkligen tvingade mig att börja byta delar på måfå så skulle jag börja med vattenpumpen. Den har en packbox vid sin axel. Det är lite lurigare än en kylare, dvs det kan läcka under vissa omständigheter. En läck kylare är läck hela tiden.
Tack. Jo när det läckte den gången innan jag for till mek var det vätska som droppade någonstans kring expansionskärlet. Pölen på marken var även rakt under expansionskärlet.
Nej, det är jag 100 % på att det inte var...
Ska prova byta termostat och har bytt locket på kylaren redan. Kan det vara något temp-relä som är trasigt?? När jag senast startade motorn och lät den gå på tomgång fick jag ingen cirkulation till nedre kylarslangen samt att fläkten gick i ett. Men när jag nästa dag körde en sträcka fungerade cirkulationen bra och fläkten gick ej onormalt mycket. Känns som att något glapppar/läcker strular någonstans. Termostaten är ju billig så jag börjar där. :D

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]