Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spiderfly
Hej, Har nu sedan 3 veckor tillbaka haft problem med att bilen rycker i högväxel vid låg hastighet/varvtal. Den hackar lite om jag kör i 3an i 40km/h tex. Den är inte ligga pigg och svarar inte när man ska accelerera upp. Precis som den inte får bränsle eller något som är kast. Har fått hjälp av en polare som har kollat allt som har med tändning att göra. Får inga felkoder osv.

Bytt och testat:
Tändstift
Tändkbalar
Vevaxelgivare
Tändlägesgivaren
Fördelarlock
Rotor
Tändspole
Spridare

och det är inget fel på dem vad vi kan se.
Jag tror det är Lambdasonden som börjar bli helt kass, eller bränslepumpen, men då hade nog inte bilen startat skulle jag gissa på.

Någon som har något bra svar på vad det kan vara, jag kanske inte har beskrivit felet så bra, men har du kanske någon aning är jag tacksam för alla svar och ställ gärna frågor om jag inte förklarat bra nog.
Användarvisningsbild
av darkien
när byttes bränslefiltret? va har du för bränsletryck?
av spiderfly
Hej, Bränslefiltret har inte jag bytt, har ägt bilen i snart 1 år. Kan det påverka att bilen rycker som den gör? Bränsletrycket har jag inte kollat då jag inte är så high på bilar ;P
av *pettson*
Fungerar det variabla insuget till att börja med? Annars kan det vara klokt att börja i den ändan. Motorn uppskattar INTE att insuget står i ena läget bara när den ska prestera.
av ferdinand64
*pettson* skrev:Fungerar det variabla insuget till att börja med? Annars kan det vara klokt att börja i den ändan. Motorn uppskattar INTE att insuget står i ena läget bara när den ska prestera.
Hej, du skulle inte ha lust att beskriva hur man kollar ev ställer det variabla insuget, min går bra men visslar lite vore kul med expertråd! :D
av spiderfly
Kan Lambdasonden göra så att bilen går dåligt, eller trögt? te.x. 2ans växel, trycker du plattan i mattan så händer det inte så mycket direkt, utan efter ett viss varvtal så slår den till och då svarar den som den ska. lika dant med alla växlar. Så lägger man i växel och trycker till så händer det inget, eller den går men inte fullt. Utan det kommer efter ett vis varvtal typ.

Lägga till att den hoppar i högväxel i låg hastighet.

vad fan kan det då vara? Lambda,bränslepump/filter, lmm? :S Börjar bli less ;*(
av *pettson*
spiderfly skrev:Kan Lambdasonden göra så att bilen går dåligt, eller trögt? te.x. 2ans växel, trycker du plattan i mattan så händer det inte så mycket direkt, utan efter ett viss varvtal så slår den till och då svarar den som den ska. lika dant med alla växlar. Så lägger man i växel och trycker till så händer det inget, eller den går men inte fullt. Utan det kommer efter ett vis varvtal typ.

Lägga till att den hoppar i högväxel i låg hastighet.

vad fan kan det då vara? Lambda,bränslepump/filter, lmm? :S Börjar bli less ;*(
Som jag ser det så är det total okunskap om vad du åker runt i som är största problemet.
Förmodligen finns det två lösningar.
Den ena är att sälja bilen och köpa en annan av en annan typ och årsmodell.
Den andra är att lära dej vad du har för bil och börja tycka om den.

1992 är ett av åren där bilen har variabelt insug och ganska vassa kamaxlar.
Din bil hade 170 pållar när den var ny. Sådär vid 5000rpm nåt, en del bromsades till 185hk.. Bilen har tack vare det variabla insuget som uppenbarligen verkar fungera, en något bredare körbarhet än utan.
Men den har inga 170 pållar från tomgång och upp. Gillar du bottenvrid? Köp en SE.. 10V. Du kommer aldrig hitta bra bottenvrid i en 20v modell förräns långt senare än 850 serien.
Bilen ska inte idiotrycka, men dom vassa kammarna uppskattar inte segdragning på lågt varv och hög växel, bilen går ojämnt då, det är dess natur. Gillar du inte det så får du inhandla en antingen modifierad 92:A eller en från 94-95. Alt, en 10V.
Bilen SKA få en effektpeak vid 3500-4000 rpm någonstans tack vare det variabla insuget, det slår om då och då varvar bilen betydligt intensivare. Det betyder att bilens insug med styrning är helt.
Om den rycker totalt onormalt så det stör så finns det inget givet problem förutom tändkablar, rotor och tändstift som ingen verkar byta. Dom flesta verkar tro att det är evighetsprodukter. ÄR tänddelarna fina så finns inga genvägar. Då blir det till att felsöka. Problemet går inte att gissa fram. Du kan ju alltid börja med att läsa ur om det finns någon kod i A2 eller A6. OM det finns kod, RADERA DEN/DOM . Se vad som återkommer.
av spiderfly
Klart jag tycker om bilen, och jag har ju lite vetskap om vad jag sysslar med. Det kanske lät fel att jag trycker gasen i botten, utan det var för att beskriva hur trög den är.Trycker man ner gasen lite för mycket så hostar den till och accet är inte lika bra som den en gång var. Tändkablar/stift/rotor/fördelarlock är bytt och testade. Så funderar
på om det kan vara lmbdasond som strular. För jag har haft problem med att lampan har blinkat till tidigare, men problemet försvann ett tag. Så får testa mig fram och köra uteslutningsmetoden. Eftersom vi inte får fram några fel när vi kollar i datorn.
Användarvisningsbild
av andreasw
Kolla i datorn? Hur lyckas du göra det? Det är ju en liten dosa du kollar som sitter i motorutrymmet till vänster. Där kollar du felkoder och inte i nån dator! Om emissionslampan blinkar ibland torde det kanske finnas en lagrad kod.

Insuget satt stenhårt på min GLT -93. Fick använda ganska mycket kraft för att det skulle lossna, sen var det bara att motionera och smörja det. Sen fungerar det hur lätt som helst! Det är ju en vacuumslang som styr, om den är dålig fungerar det väl inte. Det kan du också kolla upp om det rör sig lätt.
Du måste nästan plocka ner insuget för att kolla det dock. Men svårt är det inte !

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]