Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av PTV
rosenlorden skrev:På mc'n är alla hälsningstokiga på vägarna :D
På mc är det en form av vänlighet och respekt för varandra där vi färdas två hjul bland övervägande bilar på vägarna.Dessa hälsningar ger en trevlig och positiv atmosfär bland hojåkarna och kan yttra sig från att du sträcker ut vänsterhanden i sidled eller bara vinklar vänsterhanden utåt från styret.

Det är ett helt underbart liv om du nu gillar detta färdsätt ... :mrgreen:

Givetvis hälsar man på andra Miatister :) Det var något jag tänkte på under min Audi tid, innan Volvon, att man en och annan gång gick fram och snackade lite bil när man såg en märkeskollega. Det händer ju inte längre och det är ju ganska naturligt. Det hade blivit mycket snack i så fall. Men kul är det och idén som SvenB framförde, med en lite Jagrullar-dekal var ju ganska festlig.
Då jag blev återfallsknutte för något år sedan så har jag kunnat konstatera att man hälsar inte lika mycket idag som förr, numera hälsar man bara på mötande mc av liknande sort, sporthoj hälsar på sporthoj, glidare på glidare och ingen hälsar på en offroad...
Husbilarna hälsade också på varann tidigare men ju vanligare de har blivit desto mindre hälsande, numera bara pensionärer som hälsar, fick dubbla "fu** o**" härom året från ett yngre par som tydligen var mycket trötta på att hälsa på varje husbil de mötte.
Skruffel skrev:När jag körde min förra bil, en C5 från 2004 så fanns det någon slags oskriven lag att man morsade på andra bilägare av samma modell. Detta följdes i mitt tycke av majoriteten av alla bilägare av samma modell. Dock upplever jag inte alls samma känsla bland Volvoägare, och då framförallt XC60-ägare. Så fort jag ser en XC60 (jag vet, jag är skadad...) så spanar jag alltid in den lite extra, och söker ögonkontakt med föraren. De fåtal jag pratat med på t.ex. parkeringsplatser och liknande har alla varit extremt trevliga människor - men jag har bara mött 2-3 stycken som faktiskt morsat när man väl är på rull.

Så frågan är, brukar ni morsa speciellt på andra XC60 förare i trafiken? :)
det kunde hända nån gång ibland att nån hejja och jag hälsa tillbaka när man åkte amazon eller 142an
men inte med min s70 då händer det aldrig här. annat är det när man skramlar runt på HDn då hälsas det
hojåkare i mellan. jag hälsar då på alla med två hjul och de hälsar på mig sen finns det ju de som bara hälsar på nått visst märke
och det ser jag som ett lågvatten märke.

gubbstrutt.
SvenB skrev:En tanke vore att alla vi "jagrullare" skulle utmärka våra bilar på något sätt, så vi kunde morsa på varandra i trafiken. Exempelvis med en jagrullardekal i framrutans ena hörn. :D
Jag har en jagrullar-dekal på bakrutan.. så mig får du heja på om du ser mig! ;)
Om du vill vara säker på att få ett "hej"/vinkning från en Volvoförare så är det nog bäst att köra en Volvo 9900 eller liknande. För busschaufförer håller fortfarande hårt på hederskodexen att heja på varandra.
Blixnabb skrev: Husbilarna hälsade också på varann tidigare men ju vanligare de har blivit desto mindre hälsande, numera bara pensionärer som hälsar, fick dubbla "fu** o**" härom året från ett yngre par som tydligen var mycket trötta på att hälsa på varje husbil de mötte.
Ha ha ha... underbart. "Ännu en jävel som tror att man är polare med honom bara för att vi båda har husbil".

Jag känner inte folk bara för att de har en likadan bil, skor, jacka eller vad-tusan-som-helst. Hejar de på mig så hejar jag tillbaka av ren artighet. I övrigt så skiter jag fullständigt i dem. Det har ju hänt att jag och någon börjat småprata på en parkering eller liknande, men det är en helt annan sak.
Hälsa är nog att ta i, men som redan påpekats i tråden handlar det för min del om det är en "udda" variant av Volvo som utmärker sig lite mot vanliga Svensson-Volvon. Jag menar, min V50, r-design utvändigt, sänkt med 19" på gör den liiiite mer iögonfallande än en standard V50 med plåtisar. Så när jag ser en hottad Volvo och gärna V50 så är det ofta både jag och den andre föraren spanar in bilarna. Inte nödvändigtvis hälsa men det är tydligt att man lagt märke till varann. :)

Hissa, starta, vrid, lossa returen till behå[…]

Stiften kommer åt genom att plocka bort pl[…]

Stort tack för hjälpen här på[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]