Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matand12
Tjäna!
Jag vet att man måste lämna in kärran för att dem skall plugga in datorn och kolla felkoder - har bara inte orkat ännu.

Felet är att lambdalampan lyser och att det i färddatorn står emmissioner nåt... samt att soppaförbrukningen är skyhög - men den går jättebra.

Är det lambdan-/orna som kan behöva bytas?
Har även en otät grenrörspackning (kommer kanske in mer syre den vägen i röret?)- det kanske påverkar lambdan och den signalerar att ge mer bränsle?

S80 T6 -99
Användarvisningsbild
av CarMan
matand12 skrev:Tjäna!
Jag vet att man måste lämna in kärran för att dem skall plugga in datorn och kolla felkoder - har bara inte orkat ännu.

Felet är att lambdalampan lyser och att det i färddatorn står emmissioner nåt... samt att soppaförbrukningen är skyhög - men den går jättebra.

Är det lambdan-/orna som kan behöva bytas?
Har även en otät grenrörspackning (kommer kanske in mer syre den vägen i röret?)- det kanske påverkar lambdan och den signalerar att ge mer bränsle?

S80 T6 -99
vet du att grenröret ät otätt så fixa det förts.
presis som du skriver å gör ett sådant lekage att lamdasonde få fel info & ger felkod.
av matand12
Tack!
Skall åtgärda läckage snarast, är nog billigare i längden än å tanka dubbelt så ofta...
av Frigge
Ett sådant läckage lurar lambdasonderna att tro att blandningen är mager och kommer då signalera ECM att öka på mängden bränsle.
Lös läckaget så har du säkert lagat felet, om det inte är flera vill säga.
av matand12
Ville bara säga att...

Det s.k. "mellanröret" var läck. Sitter mellan grenröret och ena turbon. Är nu åtgärdat och lambdalampan samt felmeddelande om emmisioner nu slocknat.
Användarvisningsbild
av Scania
Har bensinförbrukningen gått ner också?
av matand12
Kört för lite för att kunna säga det säkert, men av färddatorn att döma drar den nu normalt (för att vara en T6:a med min blysko på gaspedalen)

Med så mycket körning skulle jag lä[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]