Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Hemgårn skrev:alltså, fyfa* vad ni stavar illa. Jag blir nästan åksjuk av att försöka följa era inlägg. (Dyslektiker ber jag om ursäkt.)

Sen till tråden:

Varför hackar ni så på trådstartaren? Är ni VolvoMeckar eller? Om du inte är med och övervakar vad de gör med bilen på en volvoverkstad kan det mesta konstiga ske.

Jag förstår att en person som är ny i Volvos värld blir bestört av alla fel som finns i en svensk kvalitetsbil. Sedan är det inte kundens sak att erbjuda lösningar. Det är alltid serviceställets skyldighet att serva: De tar ju för fa* betalt. Och helt galet betalt också. Vad kostar en vanlig service där i stort sett inget görs? Jo, nära 3000kr. Har du sedan lite otur gör mecken inte ens hälften av det som han senare bockar i att han gjort. Märkesverkstäderna har lite dåligt rykte nu och de lär få skärpa sig om det ska bli bättre.

V Olovsson - Jag förstår din frustration. Stå på dig och kräv service på allt som krånglar. Sen tar du ledigt från jobbet och sitter med när de meckar med din bil. Det är tamejfa* likabra.

Krama varandra i trafiken.
jag tucker inte set ser ut som nång hackar på nån. vi håler med om at visa saker låter konstigt & att han aft extremt många fel på bilen.
sen komer några troliga förklaringar til en del saker.

vi skriver mycke fakta & lite kallsnack = kan uppfattas som lite tvära svar.
av V Olovsson
Nu var det dax igen! Nu innan garantin gick ut så upptäckte jag att en tråd i bakrutan inte fungerade. Ringde Volvo och de bokade in en tid direkt, inga problem, fick en ny ruta monterad. (givetvis var det en ny servicetekniker...)

Sen var det dax igen, nu har garantin gått ut men nu är jag så JÄ... FÖRB.... så nu kommer jag kräva att de fixar bilen igen. Nu har färddatorn börjat byta fönster på egen hand, den stannar inte på det jag valt utan lever ett eget liv. Har hittat en annan Volvoägare på forumet som tydligen råkat ut för samma fel på sin 05a.

Hur faen ska Volvo kunna överleva som tillverkare (och skapa jobb i Sverige) om de inte klarar att bygga bilar som inte går sönder hela tiden????

Som en liten paretes kan jag nämna en kollega, han vet att jag är bilkunnig och frågade vilket märke han skulle välja. Eftersom tiden med Volvon inte börjat så bra så föreslog jag en japansk bil. Han köpte en sån, och har sedan dess noterat att den drar otroligt lite bränsle. Han har inte heller haft några fel. Innan han köpte denna bilen så trodde han inte på det, att japanska bilar inte går sönder. Tilläggas bör att han kör mycket mer än jag. En annan kompis köpte en Mazda 6 samtidigt med min Volvo, han har fått justera en klamma till en kabel vid senaste verkstadsservicen, i övrigt har han inte noterat ett enda fel!!!!!

Nu ska jag fixa denna färddator på Volvo, undrar om jag får samma servicetekniker som sist.... och sen ska faen inte bilen gå sönder igen, annars så byter jag ut skiten!!!!!
Användarvisningsbild
av CarMan
om du vill ha samma service tekniker så får du nog tala om det, jag tror inte dom har börjat med tankelässning ännu.
av KarlMagnus
Börjar också tröttna på min Volvo(V70) efter 5 månader. Bilen har gått 5000 mil
och är en 00 (eller hur Carman). På de 5 månaderna och de 250 milen jag kört så har jag fått ombesiktning p.g.a spindelledsglapp, bensinvärmare ur funktion med följd av att halva tanken tömdes på garageuppfarten. Torkarmotorn för strålkastare har lagt av. Vid tvätt (ej högtryck) läcker det in i sätet, lister som lossnat, bakdörr som knappt gått att öppna, vindrutetorkare som låter värre än f-n, och till sist all plast som knarrar och knirrar vid färd. Min gamla Merca rostade, därav bytet, men när det gäller övrig kvalité så är Volvon ljusår ifrån.
av Frigge
V Olovsson skrev:
Nu ska jag fixa denna färddator på Volvo, undrar om jag får samma servicetekniker som sist.... och sen ska faen inte bilen gå sönder igen, annars så byter jag ut skiten!!!!!
Valet är väl ändå ditt :roll:
Ring inte samma Servicetekniker om du inte vill
ha samma.
Användarvisningsbild
av Janne3
Ja kan nästan vet vilken som kommer med nästa inlägg och med högt blodtryck :lol:
av V Olovsson
CarMan skrev:om du vill ha samma service tekniker så får du nog tala om det, jag tror inte dom har börjat med tankelässning ännu.
Nej, det har du nog rätt i, varför skulle Volvo klara av en sån enkel grej som att man får sin personliga servicetekniker två gånger.

Trösten är väl att Volvon snart kommer att öka i värde för en biltillverkare som inte finns kvar längre lär väl gå upp i pris.
(eller, alternativet kan ju vara att man får hämta ut sina reservdelar från BILTEMA i fortsättningen, de har ju samma kvalitetstänk och lika kompetent personal)
Användarvisningsbild
av CarMan
V Olovsson skrev:
CarMan skrev:om du vill ha samma service tekniker så får du nog tala om det, jag tror inte dom har börjat med tankelässning ännu.
Nej, det har du nog rätt i, varför skulle Volvo klara av en sån enkel grej som att man får sin personliga servicetekniker två gånger.

Trösten är väl att Volvon snart kommer att öka i värde för en biltillverkare som inte finns kvar längre lär väl gå upp i pris.
(eller, alternativet kan ju vara att man får hämta ut sina reservdelar från BILTEMA i fortsättningen, de har ju samma kvalitetstänk och lika kompetent personal)
jag blir faktiskt förvånad över vad du skriver.
det finns olika system på olika ställen. men generelt så är det såhär.

om du vill ha en personlig servictekniker så ringer du direkt till den teknikern di vill ha & sköter alla kontakter genom honom.
Så om du ringer nån annan så är det ju klart at du inte får samma kille.

ringer man bara ter "allmäna nummret" så blir man ju bara bokad på nån som är ledig & om du då vill ha en specefik mekaniker så måste du talaom det. det där med atnkeöverföring var ett skämt, men duverkar ju tro att det fungerar. Det gör det inte!
av V Olovsson
CarMan skrev:
V Olovsson skrev:

om du vill ha en personlig servictekniker så ringer du direkt till den teknikern di vill ha & sköter alla kontakter genom honom.

ringer man bara ter "allmäna nummret" så blir man ju bara bokad på nån som är ledig & om du då vill ha en specefik mekaniker så måste du talaom det. det där med atnkeöverföring var ett skämt, men duverkar ju tro att det fungerar. Det gör det inte!
Nej, jag kan nog värdera vad som är skämt och inte, även om jag inte alltid berättar att jag skämtar, ligger väl i min uppfostran av Monte Python, det blir bättre om man inte berättar att man skämtar.
Du skriver att man inte kan ringa till allmänna numret, det går helt i linje med vad jag lärt på detta forum. Som Volvo ägare ska man alltid ha instruktionsboken uppslagen på förarsätet så man inte missförstår någon ologisk funktion, nu ska man även ha en instruktionsbok för hur man bokar verkstad. På mina två föregående bilar (som inte var svensktillverkade) så besökte jag aldrig verkstaden och behövde alltså ingen handledning för hur det "går till" när man lämnar in bilen.

Tänk på att jag är rätt surig just nu, men det går över, jag menar inte så illa. :D
av Frigge
V Olovsson skrev:
CarMan skrev:
V Olovsson skrev:Nej, det har du nog rätt i, varför skulle Volvo klara av en sån enkel grej som att man får sin personliga servicetekniker två gånger.

Nej, jag kan nog värdera vad som är skämt och inte, även om jag inte alltid berättar att jag skämtar, ligger väl i min uppfostran av Monte Python, det blir bättre om man inte berättar att man skämtar.
Du skriver att man inte kan ringa till allmänna numret, det går helt i linje med vad jag lärt på detta forum. Som Volvo ägare ska man alltid ha instruktionsboken uppslagen på förarsätet så man inte missförstår någon ologisk funktion, nu ska man även ha en instruktionsbok för hur man bokar verkstad. På mina två föregående bilar (som inte var svensktillverkade) så besökte jag aldrig verkstaden och behövde alltså ingen handledning för hur det "går till" när man lämnar in bilen.

Tänk på att jag är rätt surig just nu, men det går över, jag menar inte så illa. :D

Visst du är lite off men ändå :roll:
Har du en Personlig Servicetekniker du är nöjd med , RING HONOM !
Har du en Personlig Servicetekniker du INTE är nöjd med, RING INTE HONOM, det finns andra.
Motorvärmare

Tjena! Kabelgenomföringen från motorrum[…]

Bytte bromsslangar bak på vår V70 -04 […]

Är bussningarna i bak bytta? Klassiker annars[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]