Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av rid54
Camel skrev:
rid54 skrev:Om alla bilar testas på samma sätt, blir det ett användbart jämförelsetal, även om det inte stämmer med verkliga förbrukningssiffror.
Det verkar tyvärr inte vara riktigt så enkelt......
Just med hänsyn till alla varianter av körning och vård av bilarna + olika väder och andra förhållanden, så tycker jag att det blir lite konstigt att kräva "rättvisande" testsiffror. Om de funkar som fingervisning är väl det OK, men det vore ju långsökt att tänka sig att konsumeterna ska kunna "lita" på att de får den snålaste bilen bara genom att titta på testsiffrorna. Det som stör mig mest är att siffrorna används tydligen för att bestämma fordonsskatten och om de inte är reproducerbara blir ju skattesättningen rena hasarden.
rid54 skrev:Det som stör mig mest är att siffrorna används tydligen för att bestämma fordonsskatten och om de inte är reproducerbara blir ju skattesättningen rena hasarden.
Håller med om detta. Många bilar som idag har lägre skatt pga låg deklarerad förbrukning är i verkligheten inte förtjänta av det vid praktisk användning på väg. Det är fel att ha en körcykel som så starkt avviker från verkligheten som underlag. Körcykeln och biltillverkarnas optimeringar avviker nu så mycket från verkligheten att siffrorna ibland inte ens längre duger till att jämföra två bilar sinsemellan om man är ute efter låg bränsleförbrukning i verkligheten. Den bil som har lägre officiell förbrukning kan dra mera i verkligheten än en bil med högre officiell förbrukning, även om körsättet och övriga förhållanden är lika. Bara förhållandena och körsättet avviker tillräckligt från körcykeln. Vilket det ofta gör. Allt beroende på att optimeringen drivits för långt. Mycket långt. Själva optimeringen har blivit ett självändamål för många biltillverkare. Inte låg bränsleförbrukning vid praktisk användning. För det premieras ju inte av regelverket. Dags att ändra regelverket och körcykeln.
av *pettson*
Det är förvisso illa att man sätter fordonsskatten efter en optimerad bil, man straffskattar även likadant.
Men det är ÄNNU värre att man sätter den efter en TEORIBERÄKNING på det miljövänligaste bränslet om du har en flexifuel. Det mäts alltså INTE i verkligheten om du har en flexi. Bilen körs inte i körcykeln på på bensin och sen på E85. Den körs på bensin och RÄKNAS fram på E85 som utgör skattebasen.
Eftersom få flexi efter sin dåvarande skattelättnad och dessutom miljöbilspremie körs på miljövänligaste alternativet. (läs: 90% körs på bensin av alkohol/ bensinbilarna.) Det om något är en nagel i ögat på verkligheten.

Bästa exemplet jag har är en bekant. Där bilen köptes ny som flexi med dom rabatter som gavs. Där bilen tankats 1 gång på 5 år med en kvarts tank E85. Man tyckte den blev ryckig och drog mycket så man tankade den hädanefter endast med bensin.
*pettson* skrev:Det är förvisso illa att man sätter fordonsskatten efter en optimerad bil, man straffskattar även likadant.
Men det är ÄNNU värre att man sätter den efter en TEORIBERÄKNING på det miljövänligaste bränslet om du har en flexifuel. Det mäts alltså INTE i verkligheten om du har en flexi.
För flexietanolbilar som omfattas av EURO5 anges utsläppen både för bensin och etanol. Det betyder i Volvos fall ungefär MY11 och senare (t.ex. min 2,5FT). För bilar som inte omfattas av EURO5 anges utsläppen enbart för bensin (som för min Ford Focus Flexifuel). Jag håller med om att skatteunderlaget inte ska baseras på teoretiska beräkningar. Inte på en orealistisk körcykel heller. En förbrukning som är realistisk i verkligheten ska ligga till grund. En mer realistisk körcykel med andra ord.

Något som jag anser vara konstigt är angivna utsläppsdata för elbilar samt laddhybrider. För laddhybrider fuskas t.o.m. med energiåtgången:
Auto Motor Sport skrev:För laddhybrider körs cykeln två gånger. Första gången tillåts batteriet laddas ur, andra gången börjar cykeln med ett batteri som inte är tomt men som behöver laddas. Sedan räknas ett genomsnitt av de två körningarna ut. Eftersom första körningen ger mycket låg förbrukning (batteriet töms) blir också snittsiffran (den som redovisas) låg. Därför har alla laddhybrider osannolikt bra förbrukningssiffror
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... laddhybrid

För elbilar tas inte hänsyn till utsläppen för tillverkning av batteriet som bara det gör att många elbilar inte ens klarar supermiljöbilsdefinitionen när den står still i garaget. Än mindre när den körs på el som baseras på EU-mix. Likväl erhålls ekonomiska fördelar från samhället. Skojeri på hög nivå.

Min V50 med 17" hjul ska ha 205/50-däck […]

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]