Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Skruffel
När jag körde min förra bil, en C5 från 2004 så fanns det någon slags oskriven lag att man morsade på andra bilägare av samma modell. Detta följdes i mitt tycke av majoriteten av alla bilägare av samma modell. Dock upplever jag inte alls samma känsla bland Volvoägare, och då framförallt XC60-ägare. Så fort jag ser en XC60 (jag vet, jag är skadad...) så spanar jag alltid in den lite extra, och söker ögonkontakt med föraren. De fåtal jag pratat med på t.ex. parkeringsplatser och liknande har alla varit extremt trevliga människor - men jag har bara mött 2-3 stycken som faktiskt morsat när man väl är på rull.

Så frågan är, brukar ni morsa speciellt på andra XC60 förare i trafiken? :)
Användarvisningsbild
av Funk
Jag bor och jobbar på Hisingen i Göteborg......det skulle bara bli jobbigt och troligen skulle jag uppfattas som byfånen.. 8)

/Thomas
Användarvisningsbild
av P210
Tror att det hänger ihop med hur pass ovanlig bilmodell/märke man kör och hur "aktivt" ditt bilval är.
Tror Volvo är ett "för vanligt" märke som många väljer utan någon direkt anledning än att " - Volvo är ju en bra bil..."
Jag kanske generaliserar och Jagrullar medlemmarna är knappast representativa för stora flertalet volvoägare, du hittar nog många XC60 ägare som knappt vet vad som står på bakluckan, dess mindre minns vad motor eller utrustning säljaren talade sig väl för när han bytte in sin förra V70...

Men själv känner jag mig lika "skadad" vilket märke man än kör för tillfället, kör man ifatt en likadan börjar ju "skannern" gå direkt, - vilken motor har han? Synliga utblås bak, T5 eller D5? Silverrails, hmm Summum eller Classic, R-sportpaket, aah! etc, etc.

Jämför med någon som fastnat för t.ex. en Nissan Skyline, som bara finns i högerstyrt utförande och bara finns privatimporterade i Sverige, föraren till en sådan är väl medveten om sitt bilval och har "öga" för att upptäcka andra Skylines i trafiken tillsammans med ett genuint intresse för modellen.

Andra märkesval verkar snarast automatiskt framkalla fanatism, "Alfisti" eller Alfaägare verkar man inte kunna vara utan att snabbt få en övertygelse som kan mätas med en muslimsk självmordsbombare...
En tanke vore att alla vi "jagrullare" skulle utmärka våra bilar på något sätt, så vi kunde morsa på varandra i trafiken. Exempelvis med en jagrullardekal i framrutans ena hörn. :D
Som sagt så är det nog en vanlighetsgrej. Själv brukar jag råka vinka åt bussar även om jag kör personbil :) Yrkesskada. Att hälsa på alla volvos hade knappt varit hållbart.
När jag kör 240:n brukar jag morsa på andra 240-bilar, för det finns inte så många i stan. Och då blir det inte någon liten vinkning utan det blir med tutan! :oops: (Det är inte alltid jag som drar igång det hela får jag väl lov att säga till mitt försvar.)

Kör jag V70:n händer det också att jag morsar på 240-bilar av bara farten, men de kanske inte fattar varför då... 8)
Det hade inte funkat när man kör Volvo, åtminstone inte om man som jag bor i Göteborg. När jag passerade Korsvägen igår kom det i tät formation tre st XC60 och en XC90, alla i silver! Själv hade jag två V70 framför mig. Hade blivit ett jävla blinkande och hejande... :mrgreen:
När jag hade PV544 ett tag i början på 00-talet hälsades det flitigt på andra PV-bilister, och även Amazonförare
Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]