Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:
CarMan skrev:va då borde vara lätt att hitta. vem säger att det inte var lätt att hitta?
först ska man ju konsta tera vad som händer o inte händer, sen gör man en bedömning om det är på bränsle sidan eller ej.
tilexempel så mäter man bränsletrycket.
om man nu inte har bränsle tryck, men hör pumpen arbeta så vill man ju kolla om det finns bränsle i tanken & då måste rätt mycke inredning demonteras !

all felsökning, mätningat demontering m.m. är ju inte gjort på 5 röda direkt

ock som jag skrev tidigare så vill man ju hitta felet till att soppa mätaren visa fel & då är det ju yttligare felsökning som gäller.

--------------------------

med facit i hand låter alla fel enkla, men om så vore fallet så skulle väll alla laga sina bilar själv!

Ja eller så kollar man inte om det finns bränsle utan gör som jag brukar .
Slår i 5L och vet att det finns bränsle. Det är ju helt klart det enklast och tar i princip ingen tid. detta tips bjuder jag på det kostar inget.
Det borde väl vara ett självklart förfarande i stället för att börja riva.
Så gjordes alltid på Saab og900 då det där var vanligt att pumpen suggummi försvann. Så jag är väl lite saab skadad :-)

Att inte föraren har koll på bränslemängd är väl inte konstigt om flera kör bilen....
vist. men vi vet ju inte varför dom lyft på bränsle mätarna. vi sitter ju bara o antar saker.

dom kanske har lyft på dom hör att kolla om det är plast i vänster tankhalva & om silen är minterad i vänster sugledning.

eller så är dom seriösa o vill veta om tanken är timm, eller om bränslepumpen av nån anledning bara kan suga till halvtank.
är tank mätarna rätt monteradr m.m.

halo otroligt att alla här helatiden betersig som översittare o vet bäst, det är jugivetvis enkelt med facit i hand.
hädan efter antar jag att ingen av er kommer att lämna in bilen nån gång i resten av era liv, utan lagar allt själva....
av Frigge
S60AWD2.5T skrev:
Att inte föraren har koll på bränslemängd är väl inte konstigt om flera kör bilen....

Så då blir det Verkstans fel alltså :roll:
av S60AWD2.5T
Frigge skrev:
S60AWD2.5T skrev:

Så då blir det Verkstans fel alltså :roll:
Nej det har jag väl inte påstått! Tänk nu. :roll:
Jag tyckte det var konstig att flera tyckte kunden skulle veta att det var tommt och inte halvtank.

Övriga komentare om det kan du ta vi PM.
av S60AWD2.5T
CarMan skrev:
S60AWD2.5T skrev:
CarMan skrev:va då borde vara lätt att hitta. vem säger att det inte var lätt att hitta?
först ska man ju konsta tera vad som händer o inte händer, sen gör man en bedömning om det är på bränsle sidan eller ej.
tilexempel så mäter man bränsletrycket.
om man nu inte har bränsle tryck, men hör pumpen arbeta så vill man ju kolla om det finns bränsle i tanken & då måste rätt mycke inredning demonteras !

all felsökning, mätningat demontering m.m. är ju inte gjort på 5 röda direkt

ock som jag skrev tidigare så vill man ju hitta felet till att soppa mätaren visa fel & då är det ju yttligare felsökning som gäller.

--------------------------

med facit i hand låter alla fel enkla, men om så vore fallet så skulle väll alla laga sina bilar själv!

Slår i 5L och vet att det finns bränsle. Det är ju helt klart det enklast och tar i princip ingen tid. detta tips bjuder jag på det kostar inget.
Så gjordes alltid på Saab og900 då det där var vanligt att pumpen suggummi försvann. Så jag är väl lite saab skadad :-)

vist. men vi vet ju inte varför dom lyft på bränsle mätarna. vi sitter ju bara o antar saker.

dom kanske har lyft på dom hör att kolla om det är plast i vänster tankhalva & om silen är minterad i vänster sugledning.

eller så är dom seriösa o vill veta om tanken är timm, eller om bränslepumpen av nån anledning bara kan suga till halvtank.

halo otroligt att alla här helatiden betersig som översittare o vet bäst, det är jugivetvis enkelt med facit i hand.
hädan efter antar jag att ingen av er kommer att lämna in bilen nån gång i resten av era liv, utan lagar allt själva....

Alla här beter sig INTE som översittare, men en del.
Om man läser på forumet ser man snabbt vilka.

Det kostar att felsöka det är jag helt införstådd med, har vart verksam i en dyrare bransch än fordon. Men kunden skall informeras innan beloppen drar iväg. men det var vi ju överens om, eller?

Angående fakta i fallet, vet vi egentligen ens att det hänt?
Om vi skall diskutera i ett forum vet vi endast ena partens inlaga men det förstår väl alla?
av CANBus
ja fast det vi inte vet, eller inte står skrivet är:

Har verkstaden nämt något till kunden??
det kan vara tex "ja du, vi håller på med bilen..det här kan ju dra iväg lite"
EXAKT pris är ju svårt när det gäller felsökning eller elfel, eller rent av helt omöjligt.
ett kopplingsbyte tex är ju ett sk fastpris, om ni hajjar vad jag menar.

Sen så skriver trådskaparen oxå att han fått fakturan i efterhand.
då misstänker jag firma, och då råder ju andra bullar.
tex kanske kunden i sig påtalar att bilen bara kostar när den står still, LAGA!!!

vi vet för lite i denna historia igentligen.
folk sitter och anklagar verkstaden i fråga, att dom är lögnaktiga och förbrytare.
hur man kan vräka ur sej sån smörja begriper jag inte.
jag är inte direkt förvånad över kostnaden för vad dom gjort.

ett exempel på likadant är min amerikanare som dog för nån månad sen, den vägrade starta.
jag tog in den i verkstaden och började felsöka, jag felsökte elfel i timtal, bilen stod i 2 veckor innan jag fick igång den
och jag hade istort rivit ned all kabel inne i bilen.
bränslepumpar relän, styrboxar och all möjlig tänkbar kabel som hör till bränslet.
av en slump när jag skulle kolla ett läckage från styrväxeln såg jag 2 kablar i en plastslag som låg lösa mot blocket under grenröret.
när jag jordade dem så startade bilen, ett fel som tog 1 minut att fixa tog mig 2 veckor att hitta.
vad tror ni timkostanden för ett 20 -30 tal timmar kostar om det hade varit en kundbil?
jag ska alltså ta betalt för 1 minut då?
av Daddan
Själv upptckte jag att färddatorn visade fel på 3 liter häromveckan. Som tur är har jag promenadavstånd till macken och de hade reservdunk att låna ut. Eftersom det var så nära noll kollade jag givetvis om det var soppatorsk, visar mätaren halv tank och man kört 80 mil kan man kanske gissa sig till något liknande, jag nollställer alltid trippmätaren själv för att kunna hålla koll.

Verkstaden borde ha berättat och frågat om vidare arbeten, föraren/förarna borde ha misstänkt något för bilen går visserligen på luft men det krävs oftast något mer som förbränns...
av Frigge
S60AWD2.5T skrev: Angående fakta i fallet, vet vi egentligen ens att det hänt?
Om vi skall diskutera i ett forum vet vi endast ena partens inlaga men det förstår väl alla?

Det är helt rätt, vad vi vet är en sidas syn på saken. Säger inte att den sidan ljuger men ingen vet ju egentligen vad som sagts från Verkstans sida.
Användarvisningsbild
av CarMan
S60AWD2.5T skrev:
CarMan skrev:
S60AWD2.5T skrev:

Alla här beter sig INTE som översittare, men en del.
Om man läser på forumet ser man snabbt vilka.

Det kostar att felsöka det är jag helt införstådd med, har vart verksam i en dyrare bransch än fordon. Men kunden skall informeras innan beloppen drar iväg. men det var vi ju överens om, eller?

Angående fakta i fallet, vet vi egentligen ens att det hänt?
ja vist ska kunden informeras. det är ju det jag skrivit sedan inlägg 1. (om nån orkar läsa.)
men att det kan dra ivag i pris är ju inte så konstigt, hävdar fortfarande att mekanikern fått "lagat" 2 fel på bilen.
Användarvisningsbild
av CarMan
CANBus skrev:ja fast det vi inte vet, eller inte står skrivet är:

Har verkstaden nämt något till kunden??
det kan vara tex "ja du, vi håller på med bilen..det här kan ju dra iväg lite"
EXAKT pris är ju svårt när det gäller felsökning eller elfel, eller rent av helt omöjligt.
ett kopplingsbyte tex är ju ett sk fastpris, om ni hajjar vad jag menar.

Sen så skriver trådskaparen oxå att han fått fakturan i efterhand.
då misstänker jag firma, och då råder ju andra bullar.
tex kanske kunden i sig påtalar att bilen bara kostar när den står still, LAGA!!!

vi vet för lite i denna historia igentligen.
folk sitter och anklagar verkstaden i fråga, att dom är lögnaktiga och förbrytare.
hur man kan vräka ur sej sån smörja begriper jag inte.
jag är inte direkt förvånad över kostnaden för vad dom gjort.

ett exempel på likadant är min amerikanare som dog för nån månad sen, den vägrade starta.
jag tog in den i verkstaden och började felsöka, jag felsökte elfel i timtal, bilen stod i 2 veckor innan jag fick igång den
och jag hade istort rivit ned all kabel inne i bilen.
bränslepumpar relän, styrboxar och all möjlig tänkbar kabel som hör till bränslet.
av en slump när jag skulle kolla ett läckage från styrväxeln såg jag 2 kablar i en plastslag som låg lösa mot blocket under grenröret.
när jag jordade dem så startade bilen, ett fel som tog 1 minut att fixa tog mig 2 veckor att hitta.
vad tror ni timkostanden för ett 20 -30 tal timmar kostar om det hade varit en kundbil?
jag ska alltså ta betalt för 1 minut då?
du har så rätt.
men det är ju svårt att förstå om man inte själv jobar med det. tror det är där skon klämmer.
det samma gäller ju när man kollar på nått på TV (specielt sport) man kan lätt se vad dom gör föe fel, men försök göra det bättre...
Användarvisningsbild
av CarMan
Daddan skrev:Själv upptckte jag att färddatorn visade fel på 3 liter häromveckan. Som tur är har jag promenadavstånd till macken och de hade reservdunk att låna ut. Eftersom det var så nära noll kollade jag givetvis om det var soppatorsk, visar mätaren halv tank och man kört 80 mil kan man kanske gissa sig till något liknande, jag nollställer alltid trippmätaren själv för att kunna hålla koll.

Verkstaden borde ha berättat och frågat om vidare arbeten, föraren/förarna borde ha misstänkt något för bilen går visserligen på luft men det krävs oftast något mer som förbränns...
fast det kanske verkstan gjort, det vet vi inte. om dom inte gjort det tycker jag dom gjort fel
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]