Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DempaKing
Hej!

Nu är det så att jag och frugan väntar barn och har börjat kolla in i djungeln med alla olika babyskydd och bilbarnstolar. Det jag funderar på är vad
Som passar? Har tittat på brio primo med Isofix fäste, tycker den har ett bra pris och värkar smidig!
Är det nån som Har mer erfarenhet om detta problemet? Det finns ju så otroligt mycket att välja på! :-(O)
av Lövet
Har haft Primo med isofix och den funkar utmärkt.

Har nu en maxi-cosi som fästs med bälten och det fungerar ännu bättre då den kan flyttas mellan bilar lättare då alla bilar inte har isofix.

Det viktiga är att du köper en med bas så du bara kan klicka i stolen. Att fästa stolen med bälte kommer du avsky efter 5 bilturer...
av chaffis75
Håller med har en v60 där vi hade just en brio babyskydd med bas platta, funkade perfekt. Obs bara isofix i baksätet men det visste du säkert redan.
Fredrik
av DempaKing
Ja jag var nog lite otydlig, tanken var ju en brio primo med basplatta som man kan ha stående i framsätet. Så man bara kan klicka fast den! Då behövs väl ingen special utrustning? Utan den fäster man väl bara med bältet?
av chaffis75
Ja isofix finns inte fram så då får du använda bältet, vi hade vår där bak och det funkade perfekt. Rekommendationen är att ha barnet bak men de visste du säkert redan.
Fredrik
av DempaKing
Tack för svar! :) har dålig koll på alla rekommendationer, men du menar att även när barnet är nyfödd och man har en brio primo.
Så bör man ha barnet i baksätet? Är inte det lite besvärligt om man åker ensam? Tänkte att man har dålig koll på vad som händer bakom? :)
av chaffis75
Vi hade barnet bak, när du kör bil ska du du köra bil :-)

Finns "backspeglar" man kan sätta på nackstödet bak så kan man se vad som händer dock hade vi ingen sådan och det gick bra.

Men som sagt, detta är hur vi gjorde alla väljer själv hur man gör och sedan påverkar såklart ens barn också vad man kan göra men prova att börja bak och funkar det inte alls så är det ju bara att flytta fram den lilla.

Fredrik
av Lövet
DempaKing skrev:Så bör man ha barnet i baksätet? Är inte det lite besvärligt om man åker ensam? Tänkte att man har dålig koll på vad som händer bakom? :)
Ja du bör ha det bak av säkerhetsskäl. Det "händer" ingenting med barnet ändå. Det sitter faststpänt och kommer ingenstans. 8)
Det enda som händer är att barnet kommer skrika ibland och då ska du inte pilla med det i alla fall för då blir du en trafikfara.
Sätter du barnen bak kommer de vänja sig mycket fort och till slut somnar de av sig själva. Min 2-åring kan jag inte köra bil med 5 minuter längre utan att hon somnar...

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]