- ons 23 apr 2014, 22:29
Nya tester är på gång eftersom dom som finns inte speglar verkligheten. Testet i sej är så gammalt att man faktiskt inte hade alla finesser när man planerade det. En bil drar dubbelt så mycket el idag mot när det planerades. Det fanns även andra viktiga skillnader. I testet finns inte något måste för styrservo, ac, kopplad generator, eller med tillkopplade förbrukare, det utförs av en människa på rullande landsväg i klimatkontrollerad kammare, men människan ska bara göra som det står på dataskärmen.
Nya tester ska visa hur det ser ut när bilen är normalförbrukande av el och servo och ac.
Men INGEN test kan spegla din verklighet. Det eftersom din inte är samma som min osv.
Det är därför man får försöka förklara här i forumet när folk vill veta hur mycket bränsle en viss bil brukar dra.
Det är suveränt att någons bil alltid går på 0,7 liter per mil i viss snitthastighet och framförallt på viss väg, med visst körsätt. Till och med i visst väder.
Men min bil rullar på en annan väg och förhoppningsvis med samma snittfart, dock i annan miljö, då kan inte min visa samma som någon annans, mer än grovt i bästa fall.
Det är som min jobbpendlarväg, jag åker för närvarande på ganska exakt en liter per mil i snitt. Det vid snittfarten 73km/h. Jag körde ut det på 40 mil.
Så ändrade jag tillfälligt väg när jag var ledig och åkte lyckligtvis på samma snittfart över en annan sträcka, men där har jag 0,86 i snitt över 47 mil.
Skillnad? Sträcka två är i princip plan med små variationer det diffar bara 5möh från start till stopp (4,7 mil). Sträcka ett, jobbpendlarvägen har stora höjdskillnader även om man upplever det som relativt plant. Den går ändå från 92möh till -11möh med alla mellanlägen upprepade ggr på en sträcka av 5 mil.
Har då någon annan t.ex relativt plan väg, men med mycket långtradartrafik som mötande, eller som åker där det är relativt blåsigt, eller där det är helt annan typ av asfalt. Ja då sticker värdena iväg direkt.
Men jag håller med om att man måste få NÅGON FORM av referens från fabrikant. Taget med allt som brukar igång, kört på ett realistiskt sätt.
Det är bättre du som konsument får ett MAXVÄRDE för normalförbrukning. Sen är det upp till alla andra variabler som du använder för din körning att få ned förbrukningen ytterligare. Eller för all del för att få upp den om du har otur.