Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en 02a som jag köpte för cirka 4 månader sedan.

Nu på senare tid har jag märkt lite underligheter. Jag själv är inte så kunnig på motorer så därav frågar jag lite innan jag åker till Volvo för felsökning.

När man är kall funkar det bra vad jag har märkt, inga problem på ettans eller tvåans växel men när man trycker på treans och fyrans växel så varvar det och turbon laddar men det händer inte speciellt mycket. Känns som det kan vara kopplingen som slirar. Den har liksom ingen ork utan bara varvar.

Men vore det koppling borde väl detta ske likadant på alla växlar?

Men dock tycker jag mig märka att det bara händer när man kört en stund, alltså den blivit riktigt varm. Kan det vara något annat som frambringar detta fenomen?

Jag har Volvo VIDA som funkar kalas men får inga felkoder alls där på något som har med motorn att göra.

Lite luddigt förklarat kanske men kan försöka bättre isåfall.

Tack på förhand!

EDIT: Känns små vibrationer i kopplingspedal hela tiden med.
Om kopplingen är frisk så ökar hastigheten i proportion till varvtalet på motorn.

På lägre växlar är vridmomentet som överförs över kopplingen lägre än på högre växlar (i alla fall vid normal körning, vid fullgasacceleration kan det bli lika högt). Det gör att kopplingen ofta börjar slira på högre växlar.

Om du kör på 5:an i 100 km/h och trycker gasen i botten ska motorvarvet öka sakta i samma utsträckning som farten ökar. Varvar motorn upp är kopplingen slut och kommer troligen att rasa helt snart.

Jag brukar prova kopplingen genom att köra i ca 100 km/h på 5:an (eller 4:an), snabbt trycka ner kopplingen och sedan släppa den -- hela tiden med gasen i botten. Motorvarvet ska då rusa upp när du frikopplar, men så fort du släpper kopplingen ska varvet gå ner till ungefär samma som tidigare. Varvtalet ska inte pendla.
Tack för era svar.

Just på 5an har jag inte märkt något, det är på 3an och 4an vid full gas.

Ska prova det med att ha fullgas och koppla på 5an med och se vad som händer.

Lameller luktar det inte, det vet jag hur det luktar och det är som sagt ingen trevlig upplevelse.

Någon trevlig upplevelse var heller inte prisuppgiften från Volvo här i stan, 15 575:-

Mvh
Provade idag kopplingstestet på motorvägen, men han går tillbaka till samma varvtal mycket snabbt och fint.

Värt att notera är även att det bara händer på 3an och 4an, nästan aldrig när den är kall och inte vid varje tuff acceleration.

Kan det ändå vara kopplingen?
snö

Vi har samma isande vind här (Halmstad).Just […]

Ja, den Toyotan verkar poppis. Dragvikten gör[…]

Bilen offline

Min blev offline förra veckan. Det enda som f[…]

Hej Jag har en XC70 3,2 2008 där vänster[…]