Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
De behöver ju inte certifieras för varje marknad, det räcker ju med att de är EU-certifierade (typiska EU-argument...)
Däremot så innebär det ju administrativt en kostnad/belastning att tillhandahålla bilar som knappt säljer på en marknad. XC60 3,2 finns i Tyskland men kan inte säljas i stora volymer. Samma sak med V70 T5 (innan VEA men tyvärr nog även efter...) i Sverige. Det förväntas finnas provkörningsbilar, en andrahandsmarknad, pressbilar, och reservdelar...
PH
av Mwi
Jag tänker EU som en marknad, sedan Nordamerika och Asien. EU är väl till stordel diesel och Nordamerika är väl i princip bara bensin/etanol, Asien har jag ingen riktig koll på.
Användarvisningsbild
av Guru
Vilka VEA varianter är det som saknas? På bensinsida finns redan T5/T6, dvs de två starkaste/dyraste. Dvs de som vill åka VEA får öppna plånboken, köpa 1,6GTDI eller vänta. Kan även vara så att det finns volymavtal mellan Volvo/Ford som gör att man behöver sälja 1,6GTDI en stund till?
På dieselsidan finns VEA som D4, kan tänka mig att man håller på D5 till nya XC90?
Inget konstigt att de starkaste varianterna kommer först. "Snikversionerna" kommer väl alltid senare?
Användarvisningsbild
av V9097
Jag hade som trådskaparen förväntat mig lite snabbare lansering av övriga VEA-varianter, åtminstone D2, D3 och T4. Att D5 vea presenteras med nya XC90 känns logiskt.

Just nu känns det lite snurrigt att D3 har fler cylindrar än D4
Användarvisningsbild
av Guru
Som läget är för Volvo nu så arbetas det med RNC 5cyl, 6cyl, Ford 1,6GTDI och 1,6 diesel, samt en uppsjö av VED5 5cyl utöver VEA. Resursfråga eller ej, men det tar mer jobb än vad de flesta tror att underhålla/uppdatera befintliga motorer samt släppa fler varianter av "samma" motor.

Även om det känns jobbigt måste vi släppa siffra=cylinderantal. Men om ett par år blir det enklare, då är alla 4cyl.
Undrar om det låter likadant på BMW-forumen med tanke på deras förfall av modellbeteckning=motorstorlek? X25d/X30d/X35d/X40d är alla 3,0. x28i är 2,0, x18d/123d är 2,0 unt so weiter...
:D
av perhall
X25d var 3,0 men 'är nu 2,0... men snurrigt är det....
Nu tillverkas väl de sista XC90 och därmed slipper man ju en modell där VEA aldrig var aktuell.
Körde nyligen en XC90, vilken hemsk upplevelse gällande drivlinan (163 hk FWD), jätteseg automat, jättebullrig, jättetörstig och jätteseg motor så VOlvo har verkligen lyckats bra med att förbättra dieselfemman de senaste åren!
PH
Användarvisningsbild
av Guru
perhall skrev:Körde nyligen en XC90, vilken hemsk upplevelse gällande drivlinan (163 hk FWD), jätteseg automat, jättebullrig, jättetörstig och jätteseg motor så VOlvo har verkligen lyckats bra med att förbättra dieselfemman de senaste åren!
PH
Tänk att den var ganska bra när den gick i produktion (01w18) och fortfarande rätt skaplig vid senaste större ändringen (05w20). Mycket har hänt på dieselsidan sedan dess... Idag hade det gått att göra den bättre, dvs mer lik övriga, men det hade krävt ny elarkitektur vilket inte är försvarbart på en så gammal produkt.
av perhall
Men den här 340 Nm 163 hk 2,4 l FWD som finns i XC90 FWD - är den ens uppdaterad under de senaste åren...? Den är hur som helst mycket bullrigare än i S60/V60/V70... medan t ex för en 3,2 märker jag ingen skillnad.
PH
Användarvisningsbild
av Guru
perhall skrev:Men den här 340 Nm 163 hk 2,4 l FWD som finns i XC90 FWD - är den ens uppdaterad under de senaste åren...? Den är hur som helst mycket bullrigare än i S60/V60/V70... medan t ex för en 3,2 märker jag ingen skillnad.
PH
Nja, i stora drag inte sedan MY06 05w20. Är tex. stående till skillnad från VED5 som är hängande.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Det är väl olika block. Ett kraftigare till dieseln och ett "vanligt " till bensinare.

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]

Är det en 4 cyl D4 så sitter den nedanf[…]