Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Addekarlsson
Genom att åka in till Volvo eller annan verkstad med möjlighet att koppla in en dator på styrdonet.
Eller köpa en sån här. :D http://www.autodiagnos.com/

Mvh/ Adde
av Richard__89
ok tack, men finns det ingen billigare variant??
Användarvisningsbild
av Lantz
jag tror du kan köpa eller åka till skroten och ta en sån box och koppla in men jag tror att det kom från årsmodell 90 tror jag är inte så insatt i felsökningar
Användarvisningsbild
av Lantz
Ingen fara
av Addekarlsson
Du kan inte ta en testbox från en nyare bil och montera i din vad jag vet, för det är skillnader i styrenheterna.
Diagnostikuttaget sitter på LH2.4, och du har Motronic 2.2.
Det är enbart genom därför avsedd utrustning du kan läsa felkoder på ditt "gamla" system.

Nu finns det säkert nån hemmapulare osm byggt en enkel felkodsläsare för ditt system, men det är inget jag känner till. Men vore helt klart intressant att få en byggritning på en sådan.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Sparkz
LH2.2 till 88
LH2.4 från 89
Motronic på turbo.

LH2.2 har 25 stift på styrenheten, LH2.4 har (hmm...) fler.
LH2.2 har inte diagnos öht, så det finns inga felkoder att läsa. Det finns ett instrument som man kopplar in mellan styrenheten och kabeln, men det är i stort sett bara en voltmeter och en omkopplare så man kan mäta några olika signaler och enkelt växla mellan dem.

Multimeter och signalbeskrivning är receptet.
Sparkz skrev:LH2.2 till 88

LH2.4 från 89

Motronic på turbo.

LH2.2 har 25 stift på styrenheten, LH2.4 har (hmm...) fler.

LH2.2 har inte diagnos öht, så det finns inga felkoder att läsa. Det finns ett instrument som man kopplar in mellan styrenheten och kabeln, men det är i stort sett bara en voltmeter och en omkopplare så man kan mäta några olika signaler och enkelt växla mellan dem.

Multimeter och signalbeskrivning är receptet.
hej jag har en volvo 740tic -90:a, och jag tycker den drar lite mycket bensin, så jag skulle vilja kolla felkoderna men jag är ny på volvo fronten

hur vet man vilket system man har?
OBD P0121

Vad ska man börja kolla på om man f&ari[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Bakluckan ihopmonterad med trallskruvar och nya cl[…]

..Toppade upp bromsvätskekärlet (strax[…]

Tack för svar. Har lokaliserat felet. St&arin[…]