...

Moderator: Moderatorer

Det är egentligen inget nytt att folk är nyfikna på vad som händer. Före mobilplingandet fanns det gott om annat att titta på utanför bilen, och det finns det fortfarande. Och att vara nyfiken på vad som händer runtomkring bilen är ju också ett sätt att undvika olyckor, samtidigt som det också kan vara ett sätt att hamna i en olycka, om man har uppmärksamheten på fel håll.

Jag hade riktig tur en gång när jag inte hade uppmärksamheten riktad framåt utan satt och tittade på bilen i filen bredvid mig i en vänstersväng. Jag tittade för att jag tyckte att bilen körde för nära mig i svängen och när jag tittade på bilen vred jag på ratten för mycket så att jag fick sladd på bilen. Samtidigt som jag fick sladden så halkar den andra bilen in i min fil och tack vare min sladd så blev det ingen krock. Det behöver nog inte bara vara dåligt i alla situationer att vara nyfiken på vad som händer. Fast man kan ju köra i diket också om man vrider ratten dit man tittar. :) Så tur måste man ha också. :D

Jag har fått intrycket att lokaltrafiken i Stockholm fungerar riktigt bra, jämfört med hur det fungerar i många andra större städer i Sverige. Jag tycker att det blivit mycket sämre med lokaltrafiken där jag bor. Det är en hel vetenskap bara att ta reda på hur man köper biljett och att jobbpendla med stadsbussarna tror jag skulle ta 45-60 minuter med väntetid och byte. Det är bara 7 km till jobbet, så 70 minuter skulle det ta för mig att gå, med cykel 20-25 minuter, med bil 10-15 minuter och då skulle jag slippa känna mig stressad över att bussen skulle ta sådan tid.

Visst skulle miljön ha mycket att vinna på om fler kunde åka kollektivt som det ser ut idag, men biltillverkarna kommer nog att se till att de får sälja bilar i framtiden också. De fördelar som man har idag att man kan jobba på tåget, de kommer man nog också kunna ha i bilarna. Det är bara att hoppas att biltillverkarna också kommer att prioritera så att bilarna minimerar utsläpp.
Är det inte som ett par olika diskussioner här? "Självkörande bilar" kanske kan bli verklighet och då kan man ju syssla med vadsomhelst under "körningen" och det finns (påstås det) säkerhetsvinster med att eliminera den mänskliga faktorn. Personligen är jag mer benägen att tro, att det är den mäskliga faktorn som gör att vägtrafiken funkar som system överhuvudtaget... Utan människans anpassningsförmåga och intuitiva tänkande kan det nog bli rätt kaotiskt och farligt med en massa individuella fordon som far omkring på vägarna med kinesiska "hjärnor" av måttlig teknisk kvalitet.

Det andra perspektivet, att minska energiåtgången för persontransporter, handlar nog helt enkel om att transportera flera personer med färre fordon. Helst rälsburna, för de drar minst energi per km. Det finns nog inga lösningar med individuella fordon, som kan konkurrera med buss/tåg eller liknande varianter. Det blir helt enkelt för mycket materia per resenär i en lösning där alla åker i enskilt fordon, oavsett vem som kör fordonet. Med den utveckling vi ser nu, där bilarna blir tyngre och mer komplexa med hänvisning till "säkerheten" och där olika fantasifulla hjälpsystem blir obligatoriska (exvis däcktryckskontroll) oavsett deras påverkan på priser, kommer utvecklingen att drivas mot mer kollektivtrafik, eftersom det efterhand blir för dyrt för de flesta att hålla med egen bil.

Om man tittade på alternativa utvecklingsmöjligheter, typ små, enkla bilar (Indiska Nano exvis), med fullgod motorstyrning men med begränsade fartresurser, skulle vi nog kunna hålla fler människor med egen bil under längre tid, men om alla ska ha en tvåtons SUV med maximal säkerhetsnivå, kommer vi att se slutet på personbilseran betydligt snabbare, även detta oavsett vem/vad som kör bilen. För mig är det exempelvis bara konstigt att man inte driver hybridbilskonceptet mer konsekvent. Man har en teknologi som gör stor inverkan på bränsleförbrukningen, men Toyota (exempelvis) väljer att bygga sina bilar så att de ska vara precis likadana som "vanliga" bilar. Samma prestanda, samma utrustningsnivå... Tänk en Prius som byggdes mycket mer avskalad; inga tyngande finesser, mindre motoreffekt, lite sämre 0-100 -siffror. Skulle man komma ned till 0,2 liter per mil? Kanske ännu bättre?
Jag vet inte om det egentligen är olika diskussioner. Om man tänker sig självkörande bilar i stadskörning, där man har stort behov av transport och där man kan ordna med infrastuktur som passar.

Det finns flera som tror att flottor av självkörande bilar skulle kunna bli något och det verkar uteslutande handla om elbilar. Flottor av självkörande bilar kan delas av fler människor, som då alltså inte behöver äga varsin bil. När man inte själv använder bilen så kan man hyra ut den. Bilen kan själv åka och hämta upp folk. I Milton Keynes testar man en flotta med 20 självkörande bilar "pods", för att skjutsa folk t ex mellan järnvägsstationen och ett shoppingcenter: http://www.bbc.com/news/uk-england-beds ... s-24849948
Men denna utveckling att man enklare skulle ha tillgång till bil utan att själv äga en bil skulle väl betyda väl att biltillverkarna får sälja färre bilar?

Tänker man på elbilar som inte riktigt har slagit igenom så stort bla pga dess begränsade räckvidd, så har elbilar egentligen räckvidd nog för att räcka tilll för stadskörning eller jobbpendling. Fast om man tänker på elbil så tänker man kanske främst också på en liten bil. Jag håller med om att trenden istället verkar vara SUV. Och det känns som om Volvo är mer inriktad åt SUV-hållet, men skulle man kunna köra bilen på el, även om bilen skulle vara en hybrid, för jobbpendling så vore mycket vunnet ur miljösynpunkt. Man skulle ju aldrig behöva tanka bilen.

Ännu en mänsklig aspekt på bilkörning, förutom intuition och anpassbarhet är etik och moral (som denna artikel berör http://www.businessweek.com/articles/20 ... y#r=hpt-ls):
Om en situation uppstår där en olycka är oundviklig, vilka etiska och moraliska överväganden ska en självkörande bil göra? Ska den prioritera förarens säkerhet framför skada på fordonet? Ska den krascha så att den minimerar skada på sina egna passagerare framför passagerare i andra bilar? Ska den krascha in i fordon som inte är så mycket värda för att minimera ekonomisk skada för försäkringsbolagen?
Något helt annat än en enkel "pod" som delas av flera personer är den självkörande konceptbilen Rinspeed XchangE. Här reser man i "Business Class" och kan när bilen kör ställa stolarna i relaxposition eller rotera stolarna i framsätet för att skapa ett mötesrum och ratten är flyttbar.
[youtube]z-u-dDVjAfs[/youtube]

Man skulle även kunna se bilen som ett vardagsrum på hjul.
http://www.wallstreetdaily.com/2014/04/ ... rless-car/
Haha, det har du rätt i! :D Jag har också problem med åksjuka. Jag kan ju knappt bläddra i en tidning eller kolla mobilen som passagerare utan att bli åksjuk. Att sitta bakåtvänd i en körande bil och försöka få något produktivt arbete gjort med en dator känns som att det är att be om att bli åksjuk. :*O/ Och av åksjukepiller blir man ju bara trött...

Om inte en självkörande bil kan minska risken för åksjuka så blir nog iallafall jag ändå tvungen att sitta och titta på vägen när bilen självkör. Jag funderar på om det inte mycket handlar om förarens körstil, snarare än dagsformen, som avgör om man blir åksjuk eller ej? Ibland hjälper det ju inte ens att titta långt bort på vägen.
Det är nog både och.. jag har problem i x2000-tåg också.. lutningen i kurvorna lurar mitt balanssinne och gör mig lite mosig. Ännu värre om man sitter bakvänd..
Jag tröstar mig med att de som ofta blir åksjuk generellt har bättre balans än de som inte blir åksjuk så lätt. ;)
Jag har inte några större problem med X2000 längre, men tidigare blev jag åksjuk av X2000 men inte av den gamla sortens tåg. Däremot känner jag av bussresor i stadstrafik och jag tror att det är ryckig körning med stopp vid varenda hållplats som orsakar problemen och så det evinnerliga vibrerandet.

Det har gjorts en undersökning om åkkomfort och åksjuka i kollektivtrafik om hur körstilen hos föraren kan påverkar åkkomforten. Tanken bakom rapporten är väl att kunskap om hur åkkomforten skulle kunna ökas genom att anpassa körstilen skulle kunna göra det mer attraktivt med kollektivtrafik. http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Kraftiga inbromsningar, ryck, kurvtagning samt ojämn hastighetshållning påverkar passagerarnas upplevelse av åkkomfort.

Sedan har vi detta med eco-driving: det tycks inte som om det finns ett helt rakt likhetstecken mellan "eco driving" och åkkomfort.
Håller man jämn fart, även genom kurvor, så får man lägre bränsleförbrukning men sämre åkkomfort. Och snabba acc, som eftersträvas i eco-driving påverkar åkkomforten negativt.
Det är inte snabba accelerationen i eco-driving. Det är en stor missuppfattning. Man kan hoppa växlan, men ju saktare du accelererar desto mindre soppa går åt. T.ex är accelerationen i tillverkarnas förbrukningstester extremt långsamma. T.ex så tar 0-50km/h drygt 20sek.
joel80 skrev:Det är inte snabba accelerationen i eco-driving. Det är en stor missuppfattning. Man kan hoppa växlan, men ju saktare du accelererar desto mindre soppa går åt. T.ex är accelerationen i tillverkarnas förbrukningstester extremt långsamma. T.ex så tar 0-50km/h drygt 20sek.
Det var lite konstigt. Förbränningsmotorer är oftast som mest bränsleeffektiva vid ett relativt högt effektuttag (nyttoeffekten mycket större än de (konstanta) friktionsförlusterna). Då borde man gasa på lite upp till marschfarten ändå.

Om resenärerna mår bra i bussen är det nog i längden mer bränsleffektivt än om bussföraren försöker sig på obekväm eco-driving som skrämmer bort resenärerna så de tar bilen i stället. Tyvärr kör många bussförare i Stockholm som fordonstjuvar. Blir jag någonsin åksjuk, vilket händer vart fjärde år eller nåt, så är det i en SL-buss.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 20
Konstigt lampfel volvo 940

Får kolla det vid tillfälle. Ska ä[…]

Nej det låter inte särskilt troligt. Ex[…]

https://partsouq.com/ Leta fram artikelnummer. F[…]

Bytte tomgångsventilen och testkörde. D[…]