- lör 12 apr 2014, 21:27
#855552
Det är egentligen inget nytt att folk är nyfikna på vad som händer. Före mobilplingandet fanns det gott om annat att titta på utanför bilen, och det finns det fortfarande. Och att vara nyfiken på vad som händer runtomkring bilen är ju också ett sätt att undvika olyckor, samtidigt som det också kan vara ett sätt att hamna i en olycka, om man har uppmärksamheten på fel håll.
Jag hade riktig tur en gång när jag inte hade uppmärksamheten riktad framåt utan satt och tittade på bilen i filen bredvid mig i en vänstersväng. Jag tittade för att jag tyckte att bilen körde för nära mig i svängen och när jag tittade på bilen vred jag på ratten för mycket så att jag fick sladd på bilen. Samtidigt som jag fick sladden så halkar den andra bilen in i min fil och tack vare min sladd så blev det ingen krock. Det behöver nog inte bara vara dåligt i alla situationer att vara nyfiken på vad som händer. Fast man kan ju köra i diket också om man vrider ratten dit man tittar. :) Så tur måste man ha också. :D
Jag har fått intrycket att lokaltrafiken i Stockholm fungerar riktigt bra, jämfört med hur det fungerar i många andra större städer i Sverige. Jag tycker att det blivit mycket sämre med lokaltrafiken där jag bor. Det är en hel vetenskap bara att ta reda på hur man köper biljett och att jobbpendla med stadsbussarna tror jag skulle ta 45-60 minuter med väntetid och byte. Det är bara 7 km till jobbet, så 70 minuter skulle det ta för mig att gå, med cykel 20-25 minuter, med bil 10-15 minuter och då skulle jag slippa känna mig stressad över att bussen skulle ta sådan tid.
Visst skulle miljön ha mycket att vinna på om fler kunde åka kollektivt som det ser ut idag, men biltillverkarna kommer nog att se till att de får sälja bilar i framtiden också. De fördelar som man har idag att man kan jobba på tåget, de kommer man nog också kunna ha i bilarna. Det är bara att hoppas att biltillverkarna också kommer att prioritera så att bilarna minimerar utsläpp.
Jag hade riktig tur en gång när jag inte hade uppmärksamheten riktad framåt utan satt och tittade på bilen i filen bredvid mig i en vänstersväng. Jag tittade för att jag tyckte att bilen körde för nära mig i svängen och när jag tittade på bilen vred jag på ratten för mycket så att jag fick sladd på bilen. Samtidigt som jag fick sladden så halkar den andra bilen in i min fil och tack vare min sladd så blev det ingen krock. Det behöver nog inte bara vara dåligt i alla situationer att vara nyfiken på vad som händer. Fast man kan ju köra i diket också om man vrider ratten dit man tittar. :) Så tur måste man ha också. :D
Jag har fått intrycket att lokaltrafiken i Stockholm fungerar riktigt bra, jämfört med hur det fungerar i många andra större städer i Sverige. Jag tycker att det blivit mycket sämre med lokaltrafiken där jag bor. Det är en hel vetenskap bara att ta reda på hur man köper biljett och att jobbpendla med stadsbussarna tror jag skulle ta 45-60 minuter med väntetid och byte. Det är bara 7 km till jobbet, så 70 minuter skulle det ta för mig att gå, med cykel 20-25 minuter, med bil 10-15 minuter och då skulle jag slippa känna mig stressad över att bussen skulle ta sådan tid.
Visst skulle miljön ha mycket att vinna på om fler kunde åka kollektivt som det ser ut idag, men biltillverkarna kommer nog att se till att de får sälja bilar i framtiden också. De fördelar som man har idag att man kan jobba på tåget, de kommer man nog också kunna ha i bilarna. Det är bara att hoppas att biltillverkarna också kommer att prioritera så att bilarna minimerar utsläpp.
Låt framrutan vara större än backspegeln!