NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Stjernkvist skrev:Så det är bara att ranka etanol och se glad ut typ? Inget att oroa sig för. Utan istället ett ypperligt tillfälle att lära sig att hålla hastighetsgränserna? ;)
Jepp.. så länge priset på bensin är mer än 30% högre så spar du på det jämfört med att tanka bensin.
Se till att du håller serviceintervallerna på bilen bara. Bränslefilter och så behövs bytas oftare på en etanolbil än en ren bensinare.

Själv höll jag inte hastighetsgränserna så bra med min V50.. låg som allt mest 20km/h över på 110-väg. Min drog ca 1.1l/mil på etanol med min körning och strax under 0,9l/mil med bensin.
Körde nån snåltank (d.v.s höll hastighetsbegränsningen) för att se vad jag kunde göra, och hamnade då på ganska exakt 1.0l/mil på etanol.

Med husvagn drog det iväg och 1,8-1,9l/mil var inte så svårt att komma upp i om jag kommer ihåg rätt.

Nu har jag blivit centiliterjagare med staplarna i Sensus på nya Volvon och fått ner nya V70 D3 till som bäst 0,56l/mil på en tank. :D
Användarvisningsbild
av joel80
dieselputte skrev:Diesel 39 MJ/ liter , Bensin 35 MJ/liter så det skiljer 10% , Etanol 22MJ/l , vad E85 blir vet jag inte, kanske runt 25?

(MJ = MegaJoule)

I en Otto motor ligger verkningsgraden för diesel på c 40% vilket är c 10% högre jft bensin.

23,95 bör det bli för E85 om man kan räkna raka kurvor. :)

35*15=525
22*85=1870
(525 + 1870) / 100 = 23,95

:)
Användarvisningsbild
av mobe
Som sagt finns folk som kört enbart på etanol utan problem. Men pga den osäkerhet som finns skulle jag köra bensin ibland om jag hade en etanolbil.
Sen som Joel skriver så är nog servicarna mer viktiga på en etanolbil. Sen blir det att besöka macken ofta om med etanol :)

dieselputte skrev:Diesel 39 MJ/ liter , Bensin 35 MJ/liter så det skiljer 10% , Etanol 22MJ/l , vad E85 blir vet jag inte, kanske runt 25?

(MJ = MegaJoule)

I en Otto motor ligger verkningsgraden för diesel på c 40% vilket är c 10% högre jft bensin.
Jag hoppas du vet att man inte kan köra diesel i en ottomotor
av dieselputte
mobe skrev:
Jag hoppas du vet att man inte kan köra diesel i en ottomotor
Ja, det blev förvillande det jag skrev (För mycket Whiskey och cigarrer igår :oops: idag mår man ?:-/ ), självklart är det skillnad på diesel och otto motorer.
Användarvisningsbild
av joel80
mobe skrev:Som sagt finns folk som kört enbart på etanol utan problem. Men pga den osäkerhet som finns skulle jag köra bensin ibland om jag hade en etanolbil.

Osäker på om det är så bra.. verkar som att de som upplevt absolut minst problem är de som varit rätt konsekvent med samma bränsle. Och om man byter så kör man med det andra bränslet ett tag.

Att köra en tank bensin lite då och då verkar leda till mer problem än nytta.. :)
av C30Mani
Min c30 drar vid blandad körning 0,82 bensin och 1,16 etanol, snittet är under 500 mil, så min slutsats är att det knappast är ekonomist att köra på etanol, jag har helt gott över till bensin
Användarvisningsbild
av joel80
Va? Hur räknar du då? Har aldrig varit med om så stor skillnad i förbrukning, men trots den skillnaden är det fortfarande 1kr billigare per mil med etanol.
av C30Mani
När jag köpte bilen så så nollade jag färddatorn, körde mina första 500 mil med bilen på Etanol och då blev snittet 1,16 sedan gick jag över till bensin när det blev vinter och insåg då att bilen drar ca 40% mer bränsle med Etanol i tanken,

Vill tillägga att jag mestadels kör kortare sträckor i stadstrafik
av Rådlös
Som sagt, det ligger fortfarande en krona under bensinpriset med E85.
Som en tumregel räknar man aktuellt E85-pris gånger 1,3. Sedan jämför man detta med gällande bensinpris. Så länge det ligger under bensinpriset är det billigare med E85. Nu räknade jag på din uppgift med 40% merförbrukning. Jag tog till någon sorts uppskattat riktpris på E85 till 9,50/litern. (Jag tankade E85 häromdagen till 9,14/litern) 9,5 x 1,4 = 13,3. Vad kostar bensinen per liter?
1,3 är den genomsnittliga merförbrukningen. I ditt fall räknade jag med 1,4.

Jag har en V70 2.0F -08. Den drar i ett genomsnitt över längre tid 1,18 l/mil. Då har jag en större cylindervolym, dock samma motorblock, och tyngre bil än du. Alltid på E85.
Det är tydligt att dina stadskörningar visar sin negativa sida. Sedan skall man vara medveten om att färddatorn inte visar exakt. Skall man räkna noga och flera decimaler så är det tankkvittot som gäller. Alltså tankade liter från mätpunkt A till B som gäller. Det kan verka lite "nördigt" att föra körjournal, men man kan spara kvittona och sitta hemma och räkna i stället när ingen ser. Glöm dock inte att skriva vägmätarställningen på kvittona.
av C30Mani
Tankade bilen med etanol idag och ska göra ett nytt test, skitar på att komma under 1,1 där jag tankade kostade etanolen 9,03 och bensinen 13,58 så nog ska det gå tjäna några kr på att ha etanol i tanken...

Minns inte till 100%, men jag har för mig att[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]