- lör 19 apr 2014, 22:43
#857625
Se till att du håller serviceintervallerna på bilen bara. Bränslefilter och så behövs bytas oftare på en etanolbil än en ren bensinare.
Själv höll jag inte hastighetsgränserna så bra med min V50.. låg som allt mest 20km/h över på 110-väg. Min drog ca 1.1l/mil på etanol med min körning och strax under 0,9l/mil med bensin.
Körde nån snåltank (d.v.s höll hastighetsbegränsningen) för att se vad jag kunde göra, och hamnade då på ganska exakt 1.0l/mil på etanol.
Med husvagn drog det iväg och 1,8-1,9l/mil var inte så svårt att komma upp i om jag kommer ihåg rätt.
Nu har jag blivit centiliterjagare med staplarna i Sensus på nya Volvon och fått ner nya V70 D3 till som bäst 0,56l/mil på en tank. :D
Stjernkvist skrev:Så det är bara att ranka etanol och se glad ut typ? Inget att oroa sig för. Utan istället ett ypperligt tillfälle att lära sig att hålla hastighetsgränserna? ;)Jepp.. så länge priset på bensin är mer än 30% högre så spar du på det jämfört med att tanka bensin.
Se till att du håller serviceintervallerna på bilen bara. Bränslefilter och så behövs bytas oftare på en etanolbil än en ren bensinare.
Själv höll jag inte hastighetsgränserna så bra med min V50.. låg som allt mest 20km/h över på 110-väg. Min drog ca 1.1l/mil på etanol med min körning och strax under 0,9l/mil med bensin.
Körde nån snåltank (d.v.s höll hastighetsbegränsningen) för att se vad jag kunde göra, och hamnade då på ganska exakt 1.0l/mil på etanol.
Med husvagn drog det iväg och 1,8-1,9l/mil var inte så svårt att komma upp i om jag kommer ihåg rätt.
Nu har jag blivit centiliterjagare med staplarna i Sensus på nya Volvon och fått ner nya V70 D3 till som bäst 0,56l/mil på en tank. :D
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13